شناسهٔ خبر: 26318803 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

سفیر سابق آمریکا در آذربایجان در گفتگو با مهر:

حل مسائل امریکا و کره شمالی بسیار مشکل و زمانبر است

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است که حل مسائل امریکا و کره شمالی بسیار سخت و زمانبر است زیرا جهت برقراری روابط و توسعه آن باید منافع متقابل برای هر دو طرف وجود داشته باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - فاطمه محمدی پور: سرانجام لحظۀ تاریخیِ دیدار دو دشمن دیرینه فرا رسید. رهبران دو کشور ایالات متحده آمریکا و کرۀ شمالی ساعت ۹ بامداد سه‌شنبه گذشته به وقت محلی در جزیرۀ سنتوزای سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

این دیدار پس از مذاکرات فشرده و طولانی مدت نمایندگان دو کشور ممکن شد. «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» پس از ادای جملاتی کوتاه مقابل خبرنگاران، پشت درهای بسته و تنها با حضور مترجمان گفتگو کردند.

دونالد ترامپ و  کیم جونگ اون تبادل نظری جامع و عمیق در باره مسائل مربوط به روابط امریکا — کره شمالی و برقراری صلح پایدار و دائم در شبه جزیره کره داشتند. ترامپ به ارائه تضمین‌های امنیتی به کره شمالی متعهد شد و کیم جونگ اون نیز بر تعهد قاطع و کامل خود بر خلع سلاح کامل هسته‌ای شبه جزیره کره تاکید کرد.

ترامپ و اون تاکید کردند که برقراری روابط جدید میان امریکا و کره شمالی به صلح و رفاه در شبه جزیره کره و جهان مرتبط است و اعلام کردند که درک این نکته واعتمادسازی میان دو طرف می‌تواند روند خلع سلاح هسته‌ای را گسترش دهد.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور«ریچارد کوزلاریچ» استاد دانشگاه جرج میسون آمریکا ترتیب داده که در ادامه می آید.

ریچارد کوزلاریچ مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان (۱۹۹۴-۱۹۹۷) و بوسنی و هرزگوین ( ۱۹۹۷-۱۹۹۹) بوده است.

*نشست اخیر ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با چه اهدافی صورت گرفت؟

 باور اینکه یک جلسه کوتاه رو در رو بتواند باعث هرگونه پیشرفت حقیقی در مورد مسائلی مانند خلع سلاح هسته ای شود غیر واقعی است. باید گفت هدف مهم این نشست برای هر دو رهبر کره شمالی و امریکا این بود که اهدافی را مد نظر قرار دهند که هیچ یک از روسای جمهور پیشین این دو کشور مد نظر قرار نداده بودند.

* این نشست چقدر می تواند به بهبود روابط میان دو کشور کمک کند؟

روابط بین امریکا و کره شمالی تنها زمانی می تواند توسعه یابد که زبان مبهم در یادداشت بین طرفین به پیگیری دقیق و محکم تبدیل شود. این موضوع زمانبر بوده و مشکل خواهد بود زیرا جهت توسعه روابط بین دو کشور باید منافع متقابل برای هر دو طرف وجود داشته باشد.

موضوع خلع سلاح هسته ای موضوعی بسیار دشوار بوده و حل آن نیز بسیار سخت است. در این مورد همچنین باید گفت که طرفین باید نسبت به یکدیگر حسن نیت داشته باشند و نشانه هایی از آن در مراحل اولیه مشاهده شود. در حال حاضر باید کمیسیونی مشترک جهت بررسی سرنوشت هزاران سرباز کشته شده امریکایی در جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ تشکیل شود.

*آیا این نشست می تواند به خلع سلاح و رفع تحریمهای کره شمالی کمک کند؟

نه. من باور دارم که رئیس جمهور ترامپ گفته است تحریم ها در آینده ای قابل پیش بینی به قوت خود باقی خواهد ماند و من باور ندارم که خلع سلاح هسته ای کره شمالی در این مدت کوتاه انجام شود.

*با توجه به اینکه ترامپ از برجام خارج شده است چقدر می توان به توافق احتمالی میان آمریکا و کره شمالی خوشبین بود؟ آیا ممکن نیست رئیس جمهور آتی امریکا آنرا بر هم بزند؟

حتی اگر رئیس جمهور ترامپ از برجام خارج نمی شد، من باور ندارم که آمریکا می توانست به آسانی با کره شمالی در مورد مسئله هسته ای  به توافق برسد. در طی چند سال گذشته دولتهای امریکا در مورد مسئله هسته ای با کره شمالی مذاکره نموده اما به راه حل دست نیافته بودند.

با خروج از توافق ایران، من تصور می کنم که دولت ترامپ زمان بسیار مشکلی جهت متقاعد کردن رهبر کره شمالی و توافق با وی در مورد مسئله خلع سلاح هسته ای پیش رو خواهد داشت. پیش بینی اینکه روسای جمهور آینده امریکا در مورد توافق با کره شمالی چه اقدامی انجام خواهند داد بسیار مشکل است. برای اینکه دولتهای آینده امریکا هر گونه توافق با کره شمالی را مورد پذیرش قرار دهند باید این توافقات بسیار قویتر از توافق با ایران باشند.

*در صورت بهبود روابط کره شمالی و آمریکا این موضوع چه آثاری بر روابط کره شمالی با چین و روسیه خواهد داشت؟

این سوال بسیار مهمی است. من باور دارم که هم مسکو و هم چین از بهبود روابط امریکا و کره شمالی عصبی می شوند. هر دو کشور دارای منافع اقتصادی و امنیتی در کره شمالی بوده و به شبه جزیره کره به عنوان یک نقطه آسیب پذیر برای امریکا در آسیا نگاه می کنند.

قبل از نشست هر دو کشور دارای اهرم نفوذ بسیار خوبی در کره شمالی و منطقه بودند. اگر روابط کره شمالی و امریکا بهبود یابد من انتظار دارم که روسیه و چین به دنبال تضعیف هرگونه روابط نزدیک بین این دو کشور باشند. 

در حال حاضر ما شاهد سفرهای مقامات و اشخاص ارشد به پیونگ یانگ و ارسال دعوت نامه هایی به کیم جهت سفر به روسیه و پکن هستیم. کیم قطعا به دنبال ارزیابی همه طرفهای خارجی – آمریکا، چین، روسیه – و بازی دادن آنها با یکدیگر جهت دستیابی به حداکثر منافع و دستاورد است.

نظر شما