شناسهٔ خبر: 26317776 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کاهش چشمگیر شهروندان فاقد بیمه

سخنگوی وزارت بهداشت از کاهش چشمگیر افراد فاقد بیمه در کشور با اجرای طرح بیمه همگانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

افزایش تخت‌های بیمارستانی کشور تا ۱۳۰ هزار تختبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری امروز گفت: پیش از اجرای طرح بیمه همگانی ۱۶ و ۷ دهم درصد مردم (بیش از ۱۳ میلیون نفر) فاقد هرگونه بیمه‌ای بودند.

وی افزود: اکنون براساس پژوهش‌های مرکز آمار ایران ۶ و ۹ دهم درصد در کمترین آمار و ۱۰ و نیم درصد در بیشترین آمار از شهروندان ایرانی بیمه سلامت ندارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این افراد یا جوانند و هنوز تشکیل خانواده نداده اند و ضرورتی برای بیمه سلامت احساس نکرده اند یا متمول هستند و نیازی به بیمه ندارند هرچند برخی از آنان نیز به علت مشکلات شناسنامه‌ای یا کارت ملی و یا بی اطلاعی و یا ناآگاهی در زمان‌های مقرر (سال ۹۳ و ۹۴) برای استفاده از بیمه سلامت اقدام نکرده اند.

حریرچی افزود: الان نیز روش‌هایی برای پوشش بیمه شهروندان فاقد بیمه وجود دارد.

وی گفت: افراد تحت پوشش و یا معرفی شده از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور رایگان بیمه می‌شوند.

حریرچی با اشاره به تدوین آیین نامه قانون برنامه ششم توسعه افزود: آزمون وسع در نظر گرفته شده است تا افراد نیازمند از بیمه رایگان بهره‌مند شوند.

وی گفت: سازمان بیمه سلامت تمام افراد بستری را با دریافت ماهانه ۲۲ هزار تومان تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

حریرچی افزود: افرادی که به بخش خصوصی برای درمان مراجعه کنند، نخواهند توانست از بیمه رایگان سلامت استفاده کنند، زیرا آنان امکان پرداخت ماهانه ۲۲ هزار تومان را دارند.

مصوبه اخیر شورای عالی بیمه در زمینه خروج برخی از اقلام دارویی در پوشش بیمه، قانونی و لازم الاجراست و وزارت بهداشت تنها یک عضو این شوراست هر چند دبیرخانه به این وزارتخانه منتقل شده است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصوبه اخیر شورای عالی بیمه در زمینه خروج برخی از اقلام دارویی در پوشش بیمه، قانونی و لازم الاجراست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها یک عضو این شوراست هر چند دبیرخانه به این وزارتخانه منتقل شده است.

وی افزود: خروج این دارو‌ها از پوشش بیمه‌ای برای افراد زیر ۱۲ سال استثنا شده و بیشتر این دارو‌ها تا پیش از این نیز بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌شده و حدود ۱۰ تا ۱۲ درصدشان با نسخه دریافت می‌شده است.

حریرچی گفت: تبلیغات نادرست پزشکی، منع قانونی دارد و در صورتی که منجر به صدمه به افراد شود پیگرد قانونی خواهد داشت.

وی افزود: تبلیغات در فضای مجازی رسمی و غیررسمی، شبکه‌های ماهواره‌ای و مجلات رسمی و غیررسمی، گاه غیرقانونی، غیرعلمی و غیراخلاقی است که غیرقانونی تبلیغ می‌کنند.

شرکت‌های دارویی که از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند به هیچ وجه اجازه ندارند که دارو را به سبب نوسانات کنونی بازار از دسترس بیماران دور نگه دارند

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شرکت‌های دارویی که از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند به هیچ وجه اجازه ندارند که دارو را به سبب نوسانات کنونی بازار از دسترس بیماران دور نگه دارند.

وی افزود: تصمیم قاطع بر این است که امسال تنها ۹ درصد به قیمت دارو‌ها اضافه شود، زیرا هیچ شرکت دارویی نیست که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی نیاز داشته باشد و با رسیدگی سریع و با همکاری بانک مرکزی و دیگر بخش‌ها ارز را دریافت نکرده باشد.

حریرچی گفت: دولت با هوشمندی با وجود نوسانات کنونی در بازار، شرایطی را فراهم آورده است تا نیاز‌های مصرف دارویی کشور به سرعت تأمین شود و بازار در چند سال آینده با وجود اتفاقات مختلف و دشمنی استکبار جهانی در زمینه دارو آرام خواهد ماند.

وی افزود: در بازار‌های دارویی کشور‌های پیشرفته که هیچ گونه نوسانات ارزی و یا تحریم ندارند نیز گاه بین نیم تا یک درصد مشکلات توزیع دارو دیده می‌شود که این در کشور ما نیز طبیعی است هر چند خواست ما به صفر رسیدن این رقم‌ها و همچنین تأمین صد در صد دارو برای بیماران است.

حریرچی گفت: همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور موظف هستند، روزانه بر توزیع دارو در داروخانه‌ها نظارت کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: فرهنگ مردم نیز در زمینه مصرف دارو‌های ساخت داخل باید تغییر کند، زیرا این دارو‌ها با آزمایش‌های مکرر استاندار‌های لازم را دارد.

هرچند فروش دارو‌های خارجی به سبب گرانتر بودن برای داروخانه‌ها سود بیشتری دارد، اما به عنوان یک کارشناس و نه مسئول اجرایی سالانه کیفیت دارو‌های ایرانی را تایید و خود نیز از آن ها استفاده می‌کند

وی گفت: هرچند فروش دارو‌های خارجی به سبب گرانتر بودن برای داروخانه‌ها سود بیشتری دارد، اما به عنوان یک کارشناس و نه مسئول اجرایی سالانه کیفیت دارو‌های ایرانی را تایید و خود نیز از آن ها استفاده می‌کند.

حریرچی از مشاهیر، ورزشکاران، دانشمندان، هنرمندان و مسئولان نیز خواست تا برای افزایش استفاده از دارو‌های ساخت داخل پویش (کمپین) تشکیل دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: صدا و سیما هنگام تبلیغات بازرگانی نباید مواد غذایی که برای سلامت زیان بار است مانند پفک، چیپس، مواد شور و غذا‌های پرچرب را تبلیغ کند.

وی افزود: از نظر سلامت روانی مردم نیز نباید برنامه‌های آشپزی به غذا‌هایی اختصاص یابد که تأمین مواد اولیه آن همانند گوشت، زعفران، روغن زیتون و گردو که تهیه آن‌ها برای طبقه متوسط جامعه امکان پذیر نیست و با تجهیزات پیشرفته همچون فر‌های برقی که در ایران چندان مرسوم نیست به اجرای برنامه بپردازند که موجب حسرت مخاطبان شود و این نکته در مجموعه‌های تلویزیونی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا به سلامت روان جامعه آسیب می‌زند.

اگر پزشکان به سبب دریافت پول و یا سفر‌های خارجی و دریافت کالا‌های دیگر از دارو‌ها و تجهیزات خاص استفاده کنند که مصلحت قطعی برای بیماران نداشته باشد و حتی دارای مصلحت نسبی باشد وزارت بهداشت با آن برخورد خواهد کرد

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر پزشکان به سبب دریافت پول و یا سفر‌های خارجی و دریافت کالا‌های دیگر از دارو‌ها و تجهیزات خاص استفاده کنند که مصلحت قطعی برای بیماران نداشته باشد و حتی دارای مصلحت نسبی باشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با آن برخورد خواهد کرد، اما این امر نیاز به نظارت خودجوش مردم در کنار نظارت وزارت بهداشت دارد و از همه مهمتر توجه به اخلاق پزشکی است.

حریرچی با اشاره به روز ۸ تیر که روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی است، افزود: در زمان جنگ تحمیلی پس از استفاده از این سلاح شیمیایی در جبهه‌های جنگ متأسفانه این سلاح‌ها در شهر‌های سردشت ایران و حلبچه عراق نیز بکار برده شد که اکنون حدود ۸ هزار بیمار شیمیایی در سردشت داریم و وزارت بهداشت در کنار بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین بنیاد مستضعفان برای خدمت به آنان آماده است.

وی با بیان اینکه شکایت پزشکی به معنی اتهام است که ممکن است نادرست تشخیص داده شود، گفت: نباید شکایت‌های اندک حدود ۵ هزار موردی از پزشکان کشور را با خطا‌های قطعی پزشکی دیگر کشور‌ها مقایسه کرد و بیان کرد، در آمریکا ۱۰ درصد بیماران بستری دچار خطا‌های پزشکی می‌شوند، زیرا خطای قطعی با شکایتی که ممکن است نادرست باشد قابل مقایسه نیست.

حریرچی افزود: بیمارستان‌های دولتی با توجه به تفاهم نامه امضا شده با وزارت بهداشت برای کاهش هزینه‌ها برنامه ریزی می‌کنند، اما نباید این برنامه بر ارایه خدمات درمانی به مردم تأثیرگذار باشد.

برخی آزمایش‌های تکراری و همچنین خرید دارو‌های ژنریک در بیمارستان‌های دولتی که براساس بخشنامه وزارت بهداشت است، از نمونه برنامه‌ها برای کاهش هزینه هاست که در خدمات درمانی به بیماران نیز تأثیری ندارد

وی گفت: کاهش برخی آزمایش‌های تکراری و همچنین خرید دارو‌های ژنریک در بیمارستان‌های دولتی که براساس بخشنامه وزارت بهداشت است، از نمونه برنامه‌ها برای کاهش هزینه هاست که در خدمات درمانی به بیماران نیز تأثیری ندارد.

حریرچی افزود: در برخی مداخلات پزشکی لازم، اما غیر اورژانس، فهرست نوبت می‌توان داشت و به تدریج آن خدمات را به بیماران ارایه داد.

وی گفت: ما ناچاریم برای ارایه خدمات اولویت بندی قرار دهیم، زیرا باید بسته بیمه سلامت پایه‌ی مبتنی بر مصوبات قانونی در اختیار همگان قرار گیرد.

حریرچی درباره تأخیر در پرداخت کارانه کارکنان بیمارستانی افزود: این کارانه‌ها همزمان با پزشکان و در برخی موارد نیز زودتر از پزشکان پرداخت شد و به سبب دیرکرد پرداخت بیمه‌ها با تأخیر مواجه هستند که از این بابت عذرخواهی می‌کنیم.

وی گفت: قانون تعرفه پرستاری در سال ۸۶ تصویب شد و تا سال ۹۲ معلق ماند، اما اکنون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در منزل، دارای آیین نامه است که ابلاغ شده و به زودی اجرا خواهد شد.

ارایه خدمات سلامت تحت پوشش بیمه‌ها در روستا‌ها نیز گسترش یافته است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ارایه خدمات سلامت تحت پوشش بیمه‌ها در روستا‌ها نیز گسترش یافته است و در روستا‌های دور از دسترس به صورت شبانه روزی و در برخی روستا‌ها تا ساعت ۲۰ و در برخی دیگر نیز پزشک حضور دارد که در صورت نیاز بیمار به مداوا می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه از پارسال دبیرخانه شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت منتقل شد، گفت: وزارت بهداشت نقش مؤثرتری در این شورا ایفا می‌کند و دستاورد‌های بهتری نیز پیش روست.

پذیرش دانشجو در رشته پزشکی منحصر به کنکور شده است که شاید بتوان از آن تعبیر به کارخانه کنکور کرد، زیرا گاهی افرادی بدون آگاهی و علاقه و داشتن زمینه‌های لازم وارد رشته پزشکی می‌شوند

حریرچی افزود: پذیرش دانشجو در رشته پزشکی منحصر به کنکور شده است که شاید بتوان از آن تعبیر به کارخانه کنکور کرد، زیرا گاهی افرادی بدون آگاهی و علاقه و داشتن زمینه‌های لازم وارد رشته پزشکی می‌شوند.

وی گفت: برخی از داوطلبان که شبانه روز درس خوانده اند هیچ گونه اطلاعات اجتماعی و پیش زمینه‌ای از رشته پزشکی ندارند و این موجب شده تا آمار به نسبت قابل توجهی از آنان ترک تحصیل کنند و حدود ۱۵ هزار پزشک نیز پس از دریافت مهر نظام پزشکی برای تمدید آن مراجعه نکرده اند و این به معنای آن است که این رشته را برای اشتغال انتخاب نکرده اند، زیرا پزشکان خارج از کشور نیز هنگام مراجعه به کشور مهر نظام پزشکی خود را تمدید می‌کنند.

حریرچی افزود: به نظر می‌رسد حتی گزینش دانشجویان با رتبه‌های علمی پایین تر، اما علاقه‌مند و دارای ظرفیت‌های لازم در رشته پزشکی باعث موفقیت بیشتر رشته پزشکی کشور شود.

وی گفت: در برخی کشور‌ها رشته پزشکی پس از دریافت مدرک کارشناسی علوم پایه انتخاب می‌شود و در کشور انگلیس نیز یک سال بین دبیرستان تا دانشگاه فاصله است و این زمانی مناسب برای آشنایی جوانان با جامعه و سپس انتخاب رشته پزشکی است.

حریرچی افزود: در آزمون سراسری رشته ریاضی ۱۵۰ هزار داوطلب برای ۲۸۰ هزار صندلی دانشگاه دولتی داریم و در رشته علوم انسانی نیز کمتر از ۶۰ درصد از صندلی‌های دانشگاه داوطلب است، اما در رشته علوم تجربی ۵۵۰ هزار داوطلب برای ۱۵۰ هزار صندلی است که همه آنان علاقه‌مند نیستند، اما به سبب جاذبه‌های اشتغال، درآمد و جایگاه اجتماعی این رشته را انتخاب کرده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت از افزايش تخت های بیمارستانی به ۱۳۰ هزار تخت در کشور خبر داد.

تلاش برای دستیابی به استاندارد‌های بین المللی در تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور ادامه دارد

حریرچی گفت: تلاش برای دستیابی به استاندارد‌های بین المللی در تعداد تخت‌های بیمارستانی کشور ادامه دارد.

وی افزود: ۶۸ و نیم درصد از تخت‌های بیمارستانی کشور متعلق به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است، ۶ درصد در بیمارستان‌های دولتی، ۹ و نیم درصد در نهاد‌های عمومی (تأمین اجتماعی و...)، ۱۳ درصد بخش خصوصی و ۳ درصد بیمارستان‌های خیریه است.

حریرچی گفت: ۹۸۱ بیمارستان در کشور فعال است و به زودی تعداد این بیمارستان‌ها افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: بیش از ۴۰۱ هزار نفر در بیمارستان‌های کشور فعال هستند که ۲۵۳ هزار نفرشان در بیمارستان‌های دولتی کار می‌کنند.

مردم برای دسترسی به اطلاعات دارویی به درگاه  IRC.FDA.GOV.IR مراجعه کنند

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از راه اندازی سامانه دارویی در پایگاه اطلاع رسانی سازمان غذا و دارو خبر داد و افزود: مردم برای دسترسی به اطلاعات دارویی به درگاه  IRC.FDA.GOV.IR مراجعه کنند.

حریرچی گفت: این سامانه از ۲ هفته پیش راه‌اندازی شده و تا اوایل هفته آینده نسخه اندروید آن نیز در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مردم در صورتی که نام دارو را در این سامانه وارد کنند قیمت دارو و نزدیک‌ترین داروخانه‌ای که این دارو را موجود دارد برایشان اعلام می‌شود و در صورتیکه مشکلی در قیمت و کمبود بود آن را از طریق این سامانه و یا شماره ۱۹۰ می‌توانند اطلاع دهند.

حریرچی با بیان اینکه شرایط دارو به حالت عادی برگشته و در مورد دارو‌های تولید داخل مشکلی نداریم، گفت: برای رفع کمبود دارویی اقدامات متعددی توسط وزارت بهداشت انجام گرفته است.

۲ میلیون­ و ۳۳ هزار زایمان رایگان در ۴ سال گذشته رخ داده است

وی افزود: ۲ میلیون­ و ۳۳ هزار زایمان رایگان در ۴ سال گذشته رخ داده است.

حریرچی گفت: به منظور ترویج زایمان طبیعی و سلامت مادران در غالب طرح تحول سلامت هزار و ۸۰۰ واحد تک نفره زایمان در ۳۶۶ بیمارستان کشور راه اندازی شده است.

وی افزود: ۸۵ درصد از هزینه‌های درمان ناباروی براساس تعرفه دولتی­ تحت پوشش بیمه‌ها قرار دارند.

حریرچی­ گفت: ۱۷ مرکز جدید ناباروری در استان‌های محروم کشور شامل سیستان و بلوچستان، ­هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، گلستان و لرستان ایجاد شده اند.

وی افزود: در طرح تحول سلامت، بیمارستان‌های دولتی سهم پرداخت بیمار (فرانشیز­) از ۳۷ درصد به ۳ درصد در روستا‌ها و ۶ درصد در شهر‌ها رسیده و سهم­ هزینه‌ای بیمار را کاهش یافته است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۷۷ و ۴ دهم درصد از ۳۴ میلیون و ۲۱۵ هزار بیماری که در غالب طرح تحول سلامت در بیمارستان‌های کشور بستری شده اند در بخش دولتی بوده اند.

حریرچی با بیان اینکه سه چهارم از­ بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی درمان شده اند، ادامه داد: ۲۲ میلیون و ۱۸۰ هزار بستری موقت (کمتر از یک روز و شش ساعت) نیز در بیمارستان‌های دولتی خدمات دریافت کرده اند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: سلبریتی‌ها، مسئولان اجرایی، سیاستمداران و به طور کلی افرادیکه مورد اقبال عموم هستند و مردم نسبت به سلامت آن‌ها حساسیت دارند ۲ سوال برای انجام درمان آن‌ها وجود دارد؛ اول اینکه آیا مجازیم وضعیت سلامتی، نوع درمان و سوابق آن‌ها را اعلام کنیم؟

وی گفت: دوم اینکه برای این مشاهیر آیا سیستم بهداشتی و درمانی مجاز است خدمات مازادی را ارائه دهد که بحث نظری در این زمینه وجود دارد و براساس اسناد بین‌المللی اخلاقی و قانونی اصل عدالت و بی‌طرفی برای همه افراد باید رعایت شود مگر اینکه شخص شرایطش اورژانسی و نیاز فوری به خدمات درمانی داشته باشد.

براساس ماده ۴۸ راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای در نظام پزشکی شاغلین حرف پزشکی باید انصاف را درباره همه بیماران و عدالت را بین بیماران و همه مراجعه کنندگان پاس بدارند

حریرچی افزود: براساس ماده ۴۸ راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای در نظام پزشکی شاغلین حرف پزشکی باید انصاف را درباره همه بیماران و عدالت را بین بیماران و همه مراجعه کنندگان پاس بدارند و در اولویت دادن به بیماران باید شاخص روشن، مشخص و موجهی مانند وضعیت بیمار و شرایطش مد نظر باشد.

وی تأکید کرد: شاغلین حرف پزشکی و وابسته نباید در ارائه خدمات به بیماران با انگیزه مالی و غیرمالی و یا به دلیل تمکن مالی بیمار به طور مثال خدمات بیشتری همچون جلو انداختن نوبت آن‌ها انجام دهند.

حریرچی افزود: براساس ماده ۵۰ این آئین‌نامه شاغلین حرف پزشکی ضمن رعایت انصاف بین بیماران باید افرادی که آسیب‌پذیر هستند مورد توجه ویژه قرار دهند که سالمندان، کودکان، زندانیان، معلولان جسمی و ذهنی از این دسته هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت به نمایش یکی از مجموعه​‌های تلویزیونی کشور‌های غربی اشاره کرد و گفت: در این مجموعه تلویزیونی رئیس جمهور فرضی احتیاج به پیوند کبد داشت که شبکه پیوند آن کشور پاسخ داد کامپیوتر ما شناختی به رئیس جمهور و مقامات ندارد و نمی‌داند که مشهور و ثروتمند چه کسی است و تنها براساس معیار درمانی تصمیم می‌گیریم.

نظر شما