شناسهٔ خبر: 26317670 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه:

روستاهای زلزله زده هنوز مشکل تامین آب شرب سالم دارند

کرمانشاه- رییس مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه گفت: روستاهای زلزله زده هنوز مشکل تامین آب شرب سالم دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مهر، دکتر ابراهیم شکیبا در نشست خبری امروز، اظهار داشت: با توجه به فصل گرما، مردم مناطق زلزله زده باید با مراقبت از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند زیرا در این فصل بیماری هایی نظیر تیفویید، هپاتیت، اسهال بیماری های شایعی هستند.

وی با اشاره به اینکه سالک یک بیماری بومی در مناطق سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین است افزود: همچنین بیماری تب کریمه کنگو نیز یک بیماری آندومیک منطقه ای است.

این مقام مسئول با اشاره به پیگیری تامین آب شرب سالم در مناطق زلزله زده از ابتدای زلزله گفت: اگرچه در مواردی کدورت بالای آب دیده شد اما شاهد آلودگی میکروبی نبودیم، تامین آب شرب سالم در روستاها اهمیت زیادی دارد البته تعداد روستاها زیاد است و آب آنها به صورت جدا تامین می شود.

دکتر شکیبا از اندازه گیری و گزارش دهی مکرر باقیمانده کلر آب در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: در مناطق روستایی آبهای سطحی و روان آب ها مساله ساز هستند, در شهرستان ثلاث باباجانی روان آب نداریم.

وی با بیان اینکه آبهای سطحی برای انتقال بیماری ها از طریق رشد حشرات نظیر پشه خاکی و جوندگان سبب ابتلا به سالک می شود، گفت: در 2 روستای سرپل ذهاب نیز که اوضاع فاضلاب نامناسبی دارند 6 میلیارد تومان اعتبار اخذ شده تا اوضاع ساماندهی شود.

رییس مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون یک مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در کرمانشاه تائید شده که با همکاری دامپزشکی حدود 15 میلیون مترمربع سمپاشی در منطقه ثلاث باباجانی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه تعداد بیماران مبتلا به سالک در سال گذشته نسبت به سال 95 کاهش داشته است، افزود: با توجه به انباشت زباله در سرپل ذهاب مخزنی برای ابتلا به بیماری سالک بود که از طریق نیش حشرات و جوندگان منتقل می شد و با پیگیری های انجام شده نقاط شهری پاکسازی اما همچنان در روستاها تجمیع نخاله ها وجود دارد.

دکتر شکیبا با بیان اینکه مشکل آبهای سطحی در مناطق زلزله زده به صورت بسیار محدود باقی مانده است، گفت: در تامین آب شرب روستاها مشکل داریم زیرا اگر آب شرب سالم تامین نشود مردم مجبور به استفاده از آب چشمه خواهند بود.

رییس مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تاکنون اپیدمی خاصی در مناطق زلزله زده مشاهده نشده افزود: علاوه بر فاضلاب کشی، مشکلات حمام و سرویس های بهداشتی نیز در این مناطق پیگیری شد.

وی همچنین درباره بیماری تب کریمه کنگو نیز افزود: پس از ابتلای فرد 32 ساله به این بیماری در پی اجرای نظام سندروییک که برای نخستین بار در کشور در استان ما در اسرع وقت شناسایی و درمان انجام شد و مورد دیگر مشکوک به ابتلا به بیماری تب کریمه نیز به همین روال ادامه یافت.

دکتر شکیبا گفت: همچنین در حوزه بهداشت محیط نیز با هماهنگی دامپزشکی، تعزیرات حکومتی و اصناف تیم های مشترکی تشکیل شد تا در مباحث آموزش قصابان و جگرکی ها و بازدیدهای میدانی ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه تنها یک چهارم سلامتی مردم به مرکز بهداشت برمی گردد و در تامین مابقی باید سایر دستگاه ها نیز مشارکت کنند افزود: در حال حاضر در تجهیز خانه های بهداشت مشکلی نداریم البته 50 خانه بهداشت در مناطق زلزله زده تخریب شد و اخیرا نیز در سفر وزیر بهداشت به کرمانشاه 28 مرکز جدید رونمایی شد تعدادی نیز در دست اقدام است.

رییس مرکز بهداشت و درمان استان کرمانشاه با بیان اینکه 35 تیم مراقبتی در مناطق زلزله زده تشکیل شد، گفت: در روزهای نخست توزیع دارو به صورت رایگان انجام شد همچنین در حال حاضر نیز شاهد استقرار موبایل کلینیک ها در شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب، ثلاث باباجانی و دالاهو هستیم.

وی افزود: در طول این مدت 103 هزار نفر از نظر سلامت روانی غربالگری شدند که 22 هزار نفر آنان به مداخله نیازمند بودند بر همین مبنا تیم های روان پزشکی در ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب با ویزیت رایگان مستقر شد.

دکتر شکیبا درباره آمار بیماری سالک گفت: یکی از روستاهای قصرشیرین در گذشته مرکز بیماری سالک بود، اما در سال گذشته آمار ابتلای آن از 66 درصد به سه درصد رسید، در فصل سرما نیز 25 هزار دز واکسن آنفلوانزا توزیع شد در حالی که سهمیه ما در مناطق زلزله زده 3 هزار دز بوده است.

نظر شما