شناسهٔ خبر: 26316500 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سخنگوی وزارت بهداشت:

17 مرکز جدید درمان ناباروری در مناطق محروم ایجاد شد

تهران-ایرنا- سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 17 مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم از جمله در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، گلستان و لرستان تأسیس شد و آماده بهره برداری هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری در وزارت بهداشت افزود: با اجرای طرح تحول سلامت 85 درصد هزینه های درمان ناباروری با تعرفه دولتی تحت پوشش حمایت دولت است.
وی ادامه داد: در راستای ترویج زایمان طبیعی و سلامت مادران و اجرای سیاست های جمعیتی از زمان اجرای طرح تحول سلامت تعداد زایمان های طبیعی از مرز دو میلیون گذشت.
حریرچی توضیح داد: از اردیبهشت 93 و با اجرای طرح تحول سلامت تاکنون دو میلیون و 32 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان در بیمارستان دولتی انجام شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین برای راحتی مادران 1800 واحد زایمان تک نفره در بیمارستانهای دولتی ایجاد شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت تعداد بیمارستان های کشور ها را 336 بیمارستان اعلام کرد و گفت: از ابتدای اجرای طرح تحول سلامت تاکنون 34 میلیون و 215 هزار مورد بستری در بیمارستان های وزارت بهداشت انجام شده است و این افراد از یک تا چند روز بستری شدند و از مزایا و حمایت این طرح از جمله پرداخت فرانشیز پایین برخوردار شدند.
حریرچی اضافه کرد: به عبارت دیگر 77.4 درصد بستری های کشور که بیش از سه چهارم بستری ها را تشکیل می دهد تحت پوشش طرح تحول سلامت است.
وی اظهار داشت: همچنین 22 میلیون و 180 هزار بستری موقت نیز در بیمارستان های دولتی از زمان اجرای این طرح تاکنون انجام شده است.

* افزایش تخت های بیمارستانی
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش با اشاره به افزایش تخت های بیمارستانی به 130 هزار و 650 تخت در کشور، گفت: 68.5 درصد تخت های بیمارستانی تحت پوشش وزارت بهداشت، 6درصد در بیمارستانهای دولتی، 9.5 درصد در نهادهای مختلف از جمله بیمارستانهای تامین جتماعی، 13درصد در بخش خصوصی و سه درصد خیریه هستند.
حریرچی افزود: به طور کلی 981 بیمارستان در سراسر کشور به مردم خدمات ارائه می دهند و 401 هزار و 395 نفر در این بیمارستانها کار می کنند که از این تعداد 259 هزار نفر در بخش دولتی هستند.

* سالانه 7 نفر برای درمان به خارج اعزام می شوند
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی سلامت جامعه است، تصریح کرد: امروزه امکان ارائه تمام خدمات درمانی در کشور فراهم شده و تعداد افرادی که برای درمان به خارج اعزام شدند حدود هفت نفر در سال است که آنها با هزینه خود می روند.
حریرچی با طرح این سوال که در چه حد مجاز هستیم به جامعه پاسخگو باشیم، اظهار داشت: درباره اینکه یک فردی خودکشی کرده یا معتاد بوده و برای دریافت خدمات به بیمارستان می آید، نباید از طریق رسانه ها خودآگاه یا ناخودآگاه این مسئله را بزرگنمایی کرد و اطلاع رسانی شود چون به سلامت جامعه آسیب می زند.
وی خاطرنشان کرد: در عین حال بسیاری از افراد معروف در دنیا برای درمان به مراکز دولتی مراجعه می کنند از جمله اینکه رهبر معظم انقلاب برای مداوا در یمارستان شهید رجایی بستری شدند یا امام خمینی (ره) در یک بیمارستان دولتی معالجه می شدند، ما نباید برای کسی (از مسئولان) حق ممتازی را قائل شویم چون به دیگران آسیب می زند.

* سامانه دسترسی به دارو راه اندازی شد
حریری از راه اندازی سامانه اینترنتی IRC.FDA.GOV.IR برای رفع کمبودهای دارویی خبر داد و گفت: در راستای رفع کمبودهای دارویی اقدامات متعددی انجام شده که یکی از آنها، ایجاد سامانه اینترنتی در این زمینه است و تا اوایل هفته آینده نسخه اندروید آن راه اندازی می شود.
وی افزود: افراد می توانند حتی از طریق موبایل نیز وارد این سامانه شده اسم و قیمت دارو و نزدیکترین داروخانه به محل مورد نظر را مشاهده کنند.
حریرچی اظهار داشت: افراد می توانند مشکلات خود را در زمینه دسترسی و قیمت دارو در این سامانه ثبت یا از طریق شماه تلفن 190 گزارش کنند.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شرایط بازار دارو به حالت عادی برگشته و در مورد داروهای تولید داخل مشکلی نداریم و برای رفع کمبود دارویی اقدامات متعددی توسط وزارت بهداشت انجام گرفته است.
وی درباره داروهای بدون نسخه خارج از نظام بیمه ای کشور، گفت: یکسری داروها که توسط شورای عالی بیمه تصویب شده، بدون نسخه بوده و بیمه به آنها تعلق نمی گیرد.
سخنگوی وزارت بهداشت توضیح داد: 90 درصد این داروها مصرفشان در گذشته خارج از بیمه بوده فقط برای سن زیر 12 سال برخی داروهای بدون نسخه تحت پوشش بیمه است ) و افراد باید خود تهیه کنند زیرا در کشور هزینه های زیادی ندارد.

* 10.5 درصد افراد ایرانی فاقد بیمه هستند
مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران 10.5 درصد افراد ایرانی بیمه ندارند؛ این افراد جوان هستند و تشکیل خانواده نداده اند. از این رو، احساس نیاز برای قرارگرفتن تحت پوشش بیمه ندارند. همچنین افرادی از این تعداد مشکل شناسنامه یا کارت ملی دارند و به همین دلیل تاکنون تحت پوشش بیمه قرار نگرفته اند.
حریرچی افزود: این افراد از دوران طلایی بیمه رایگان در سال های 1393 و 1394 استفاده نکردند؛ اما در حال حاضر فرصتی فراهم شده تا افراد نیازمند که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، بیمه رایگان شوند.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه که آیین نامه آن توسط دولت در حال اجرا است، آزمون «وسع» که طبق آن برخی افراد بخشی از حق بیمه را می دهند، اجرایی خواهد شد و افرادی دیگر نیز که استطاعت مالی متوسط دارند، روی تخت بیمارستانی بیمه می شوند.
حریرچی اظهار داشت: به طور کلی افراد با پرداخت 50 درصد حق بیمه (ماهانه 22 هزار تومان) می توانند بیمه شوند؛ بر اساس قانون بیمه همگانی باید روزی برسد که کسی بدون بیمه زندگی نکند. قبل از اجرای طرح تحول سلامت 19.7 درصد بیمه نشده بودند.

* اعمال محدودیت های قانونی برای تبلیغات غیرمجاز
سخنگوی وزارت بهداشت، در مورد تبلیغات پزشکان گفت: بیشتر موارد تبلیغات پزشکان از شبکه های ماهواره ای و در فضای مجازی و مجلات به طور رسمی و غیررسمی انجام می شود و طیف وسیعی دارد.
وی تصریح کرد: بیشتر این تبلیغات یا غیرعلمی یا غیرقانونی و غیراخلاقی هستند، مسئولیت نظارت بر آنها با سازمان نظام پزشکی است و به شدت پیگیری قانونی می شوند.

* در حوزه سلامت کم توجهی می شود
حریرچی با بیان اینکه در حوزه سلامت کم توجهی می شود، اظهار داشت: بعد از جریانات اخیر در مورد نوسانات ارز و قیمت کالاها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقداماتی را انجام داد که مورد کم توجهی قرار گرفته است.
وی گفت: طی 2 ماه تعداد زیادی کالای خارجی تحت تاثیر معناداری قرار گرفتند ولی وزارت بهداشت مقابل تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو سینه سپر کرد تا کل افزایش قیمت دارو کمتر از 9 درصد در یک سال باشد و همچنان بر این مساله پافشاری می‌کنیم.
حریرچی افزود: هیچ شرکت دارویی نیست که بگوید ارز چهار هزار و 200 تومانی خواسته و ما آن را تامین نکرده‌ایم؛ چراکه سیستم رسیدگی سریع در این زمینه در بانک مرکزی وجود دارد و دولت با هوشمندی این شرایط را کنترل کرده است.
وی تصریح کرد: روزانه وضعیت داروخانه‌ها را به صورت لحظه‌ای و در سراسر کشور رصد می‌کنیم ولی باید توجه داشت که در همه کشورهای دنیا با بازار چندهزار قلمی دارو، کمبود یک تا 1.5 درصد قابل قبول و اجتناب ناپذیر است و قیمت ارز بهترین سیستم‌ها هم که تولیدکننده دارو هستند، به دلیل نوسانات مختلف است.
سخنگوی وزارت بهداشت افزود: البته در زمینه برخی داروهای خارجی کمبود وجود دارد و تخلفاتی در مورد دارو و تجهیزات داریم، اگر کسی با دلار چهار هزار و 200 تومانی دارو وارد کند، باید با همان قیمت عرضه کند و در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستم نظارتی وجود دارد و از کانال‌های مختلفی بررسی می‌شود.
سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه لازم است فرهنگ مردم در زمینه دارویی تغییر کند، اظهار داشت: مردم باید به داروی ایرانی اعتماد کنند و توجه داشته باشند که این داروها آزمایش های خود را با موفقیت گذرانده اند.
وی گفت: تدابیر لازم در زمینه آنچه باید در حوزه داروهای داخلی و خارجی انجام دهیم، صورت گرفته و اگر اتفاقی رخ دهد حتی تا سال‌های آینده در ذخیره رسمی و قانونی دارو مشکلی نخواهیم داشت.

* صدا و سیما نقش کلیدی در سلامت مردم دارد
سخنگوی وزارت بهداشت، از نقش مهم و کلیدی صدا و سیما در حوزه سلامت مردم سخن گفت و افزود: صدا و سیما باید مسایل مربوط به سلامت و سبک زندگی سالم را به مردم گوشزد کند.
وی اظهار داشت: سازمان صدا و سیما محدودیت های بودجه ای و اعتباری دارد و به همین دلیل تبلیغاتی را انجام می دهد اما تبلیغ مواد غذایی مانند چیپس و پفک یا سایر مواد برای سلامتی مضر است و باید تبلیغات را به سمت افزایش مصرف موادغذایی سالم جهت دهی کند.
حریرچی تصریح کرد: در حال حاضر عمده غذاهایی که در صدا و سیما به عنوان آشپزی آموزش داده می شود، مورد استطاعت مردم نیست و حسرتی در دل آنها ایجاد می کند و ما از این کار رسانه ملی گله مندیم.
وی افزود: روش آموزش غذا در آشپزخانه های مدرن یا وسایل و ابزار مجزا با نحوه و درآمد مردم ما مطابقت ندارد؛ آنها چگونه می توانند با درآمدهای اقتصادی متوسط این غذاها را تهیه کنند.

* اصلاحات اساسی در مورد نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی انجام شود
سخنگوی وزارت بهداشت، همچنین با انتقاد از نحوه پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور، گفت: سیستم آموزش پزشکی برای پذیرش دانشجو در این رشته، منحصر به کنکور است و افراد بدون آگاهی از مسایل مربوط به امور بهداشت و درمان و مشکلات آن، بیشتر بر اساس درآمدزا بودن یا برخورداری از جایگاه اجتماعی، سعی دارند پزشک شوند.
حریرچی افزود: گزارش ها نشان می دهد در کنکور امسال 550 هزار نفر در رشته علوم تجربی شرکت کردند؛ در حالی که 150 هزار صندلی برای پذیرش این افراد است و باید اصلاحات اساسی در این زمینه انجام شود.
وی با بیان اینکه برخی از افراد بدون علاقه به پزشکی روی می آورند، اظهار داشت: بر اساس گزارش های موجود، 15 هزار پزشک یک بار به سازمان نظام پزشکی مراجعه و مهر دریافت کردند و دیگر به این سازمان نیامدند که این نشان می دهد آنها یا به خارج رفته یا کار پزشکی را کنار گذاشتنه اند.
حریرچی خاطر نشان کرد: باید نظام پایه و اساسی در مورد پذیرش دانشجویان پزشکی در کشور ایجاد شود.
اجتمام 9022 * 3063

نظر شما