شناسهٔ خبر: 26316054 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دروغ‌پراکنی بوق‌های رسانه‌ای ائتلاف سعودی از نبرد الحدیده در یمن

ائتلاف سعودی و مزدورانش در پی شکست میدانی در مبارزه با نیروهای ارتش و کمیته‌های انقلابی یمن دست به دامن رسانه‌های خود شدند تا با تشدید جنگ روانی و شایعه‌پراکنی نسبت به موفقیت انقلاب یمن عقده‌گشایی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مرکز اطلاع رسانی انصارالله یمن در گزارشی به جنگ روانی و خبرهای دروغ منابع خبری وابسته به ائتلاف سعودی درباره تحولات میدانی، سیاسی و اجتماعی در یمن بخصوص نبرد ساحل غربی در الحدیده پرداخت.

کانال‌های تلویزیونی «بی بی سی»، «فرانس 24»، «الحره»، «اسکای نیوز» و «بلقیس» همزمان با نبرد در الحدیده، از ادامه موج بزرگ آوارگی مردم از الحدیده خبر می‌دهند و در حالی که مردم این شهر مخالف جنگ عربستان هستند، اما به دلیل حجم حملات هوایی، بخشی از آنان مجبور به کوچ شده‌اند و رسانه‌های سعودی دلیل آن را احتمال وقوع درگیری‌های خیابانی وانمود کرده‌اند.

به گفته این منابع شمار آوارگان به صنعا به دو هزار و 880 خانواده می‌رسد که بخشی از آنها در تنها مرکز اسکان آوارگان در صنعا پذیرش شدند. به گفته این منابع سازمان ملل در حال رایزنی با همه طرف‌ها به منظور کاهش تشدید درگیری‌های نظامی در الحدیده است.

شبکه بی بی سی به سوژه رسانه‌های عربی درباره موج آوارگی مردم از الحدیده پرداخت و نوشت که روزنامه‌های عربی می‌گویند که با توجه به چالش‌های موجود در الحدیده، در مسیر رسیدن به صنعا فرش قرمز پهن نشده است.

این شبکه میزبان یکی از تحلیلگران سیاسی وابسته به ائتلاف سعودی در یمن بود که ادعا کرد نیروهای ائتلاف فرودگاه الحدیده را در تصرف خود گرفتند. او در حالی این ادعا را مطرح کرد که برخی سران انصارالله در فرودگاه مصاحبه کردند و گفتند که ادعای ائتلاف درباره تسلط بر فرودگاه دروغ است.

کانال «فرانس 24 »هم از تداوم آرامش در الحدیده برای سومین روز متوالی خبرداد و گفت که دو طرف  جنگ در الحدیده در حال بسیج و تجهیز نیروهای خود هستند.

دو شبکه العربیه و الحدث و سایت یافع نیوز هم گفتند نیروهای ائتلاف در طول جاده ساحلی مواصلاتی المخا و الخوخه به استان الحدیده در حال انجام عملیات تعقیب و گریز هستند.

اما شبکه الجزیره قطر که بعد از بحران روابط چهار کشور عربی با قطر، سیاستی خلاف العربیه دارد، اعلام کرد که گروهی از نمایندگان پارلمان، دانشگاهیان، و هنرمندان انگلیسی با امضای نامه‌ای  برای نخست وزیر خود به حمایت انگلیس از حمله عربستان به بندر الحدیده یمن، اعتراض نشان دادند.

شبکه الجزیره همچنین گفت که معاون رئیس کمیته بنادر دریای سرخ گفته فعالیت بندر الحدیده که تحت کنترل الحوثی‌هاست به طور طبیعی جریان دارد و تنها مشکل در ممانعت نیروهای دشمن از ورود کشتی‌ها به این منطقه است.

الجزیره اعلام کرد که حوثی‌ها می‌گویند که هنوز روستای المشیخه واقع در بین المجیلیس و الجاح در الحدیده را تحت کنترل خود دارند و موفق شده‌اند مسیر امدادی نیروهای ائتلاف را از این نقطه نیز قطع کنند.

کانال «اسکای نیوز» عربی که از امارات پخش می‌شود، در ادامه حمایت از هجوم نظامی به غرب یمن، گفت کارشناسان بین‌المللی در بروکسل حمایت خود را از ائتلاف سعودی برای آنچه آن را «آزادسازی الحدیده» نامید، اعلام کردند و آن را آغازی برای پایان جنگ خواندند.

در حالی که العربیه و اسکای نیوز گزارش دادند که فرودگاه الحدیده به تصرف نیروهای ائتلاف در آمده، اما محمد العرب، خبرنگار اسکای‌نیوز می‌گوید نیروهای ائتلاف فرودگاه را زیر سلطه آتشباری خود گرفته‌اند. اسکای نیوز همچنین در ادامه دروغ فرودگاه الحدیده گزارش کرد که نیروهای ائتلاف با نفوذ حوثی‌ها در فرودگاه الحدیده مقابله کرده و یک فرمانده از آنها را به اسارت گرفته و همراهش را کشتند.

این منبع از حملات هوایی شدید ائتلاف سعودی به مواضع نیروهای یمنی در مناطق متعدد ساحل غربی الحدیده خبر داده و ادعا کرد که با کشته شدن ده‌ها نفر از آنها همراه شده است.

همزمان با بالا گرفتن هشدارها درباره نتیجه جنگ عربستان و امارات علیه الحدیده در غرب یمن، اسکای نیوز ادعا کرد که ائتلاف سعودی حرکت بزرگ‌ترین کاروان کمک‌های بشردوستانه در دنیا به یمن را تسهیل کرده و در همین حال حوثی‌ها را به کارشکنی برای رسیدن این کاروان به بندر الحدیده متهم کرد.

کانال روسیا الیوم هم از تلاش سازمان ملل و جامعه بین الملل برای توقف عملیات نظامی در الحدیده و بازگشت به میز مذاکره خبر داد و گفت که آمریکا در حال تلاش برای کسب موافقت عربستان و امارات در پذیرش طرح فرستاده سازمان ملل است.

این در حالی است که این سخنان درباره میز مذاکره پس از چند عملیات ناکام علیه الحدیده مطرح شده است.

این منبع افزود: قرقاش بار دیگر بر عقب نشینی بی قید و شرط حوثی‌ها از الحدیده تاکید دارد و سخنگوی ائتلاف سعودی می‌گوید که پیشنهادها برای حل بحران یمن باید از طریق فرستاده ویژه سازمان ملل مطرح شود و الحوثی‌ها الحدیده را به سازمان ملل تحویل بدهند.

همز‌مان با دروغ تسلط بر فرودگاه الحدیده، دروغ‌های دیگر نیز در جریان است. سایت عدن الغد از حامیان ائتلاف سعودی، به نقل از یک منبع میدانی ناشناس ادعا کرد که فردی موسوم به «سرلشکر سعید ابوبکر الحریری»، فرمانده منطقه پنجم نظامی نیروهای الحوثی از انصارالله جدا شده و به صفوف نیروهای عبدربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری) پیوسته است.

تلاش‌های سیاسی ائتلاف به موازات ناکامی میدانی

شبکه‌های العربیه، الحدث و سایت‌های متحد عربستان می‌گویند، احتمال می‌رود که فرستاده سازمان ملل به یمن دوشنبه آینده در لوکزامبورگ گزرشی را به وزرای خخارجه اتحادیه اروپا ارائه بدهد و منابع رسمی به العربیه گفتند که اتحادیه اروپا از طرح فرستاده سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری ها در یمن حمایت می کند.

سایت المشهد الیمنی هم نوشت: وزارت خارجه آمریکا گفته جان سالیوان، معاون وزیر خارجه آمریکا و مارک جرین، رئیس آژانس توسعه بین المللی آمریکا با آژانس‌های بین المللی و غیر دولتی برای بررسی نبرد در الحدیده گرد هم آمدند و وزارت خارجه آمریکا حمایت خود را از فرستاده سازمان ملل برای اجتناب از تشدید درگیری ها از طریق میانجیگری برای دستیابی به راه حلی درباره مدیریت بندر الحدیده اعلام کرد وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه ای بر پایبندی این کشور به راه حل سیاسی تاکید کرد.

الخلیج اولاین نیز به نقل از شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر گفت که دوحه معتقد است راه حل بحران یمن در گفت‌وگوهای همه گروه‌ها با یکدیگر و نه حمایت از یک طرف علیه طرف دیگر است.  

 

اختلاف داخلی سعودی‌ها با حزب «الاصلاح» یمن

شبکه الجزیره گزارش داد که روزنامه سعودی الریاض یک روز پس از انتشار مقاله‌ای در انتقاد از حزب «التجمع الیمنی للإصلاح» در پی انتقادهای گسترده از سوی اعضایی از این حزب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجبور به حذف آن از پایگاه خبری اینترنتی خود شد.

در این مقاله الریاض حزب اصلاح یمن را مورد حمله قرار داده و اتهام های بزرگی به او وارد کرده و گفته خطرش از حوثی‌ها کمتر نیست.

این انتقاد شدید روزنامه سعودی در حالی است که بخشی از حزب «الاصلاح» با عربستان همکاری کرده اما اخیرا دچار اختلافات جدی شده‌اند.

انتهای پیام/ص

نظر شما