شناسهٔ خبر: 26315833 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ؛

پرورش ایده‌های سینمایی در «رویداد خلق ایده» اجرایی می‌شود

صاحب‌خبر -



«رویداد خلق ایده» به‌منظور خلق، پرورش و ارائه ایده‌هایی سینمایی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی برگزار می‌شود.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سال‌هاست که در سراسر دنیا رویدادی به نام استارت آپ ویکند Startup Weekend برگزار می‌شود؛ رویدادی آموزشی-تجربی که در ۳ روز متوالی انتهای هفته برگزار شده و میزبان شرکت کنندگان پرانگیزه‌ای شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، دوست داران استارت آپ، بازاریاب‌ها و طراحان است تا طی ۵۴ ساعت ایده‌هایشان را مطرح کرده، گروه تشکیل داده و به اجرای ایده‌های خود برای شروع یک کسب‌وکار موفق و خلاق بپردازند.
اما آنچه به‌عنوان ایده‌ای نو در حال راه‌اندازی است « استارت آرت ویکند» ( Start Art Weekend ) یا «رویداد خلق ایده» نامیده شده است. این رویداد در نظر دارد که با بهره بردن از ساختار آزموده شده و موفق استارت آپ ویکندها، یک الگوی نوین را برای نوشتن ایده‌های سینمایی ارائه کند؛ الگویی که در آن برای رسیدن از یک ایده ابتدایی به طرح ۴ صفحه حرفه‌ای، تمهیدات لازم دیده شده است.
رویداد خلق ایده نمونه‌ای از یک رویداد بی‌بدیل و نوآورانه است که در آن شرکت‌کنندگان فرصت دارند تا در محیطی پویا و خلاق، در قالب تیم‌های مختلف و به شکل گروهی روی ایده‌های خود کار کرده و درنهایت یک طرح حرفه‌ای برای نگاشتن یک سناریوی سینمایی را آماده ساخته و در این مسیر از حضور و مشاوره‌ی مربیان و اساتید با تجربه در زمینه‌ی فیلمنامه نویسی بهره بگیرند و در آخر طرح خود را به تهیه‌کنندگان، کارگردانان، مدیران و مسئولان حاضر در این رویداد عرضه کنند.
 
روز اول
در آغاز پس از پذیرش شرکت‌کنندگان و انجام سخنرانی‌هایی کوتاه توسط میزبان و مدیران حاضر در رویداد، به‌سرعت وارد مراحل رویداد شده و از آنجا که در فراخوان یکی از موارد اصلی، به همراه داشتن یک ایده‌ی یک خطی جذاب و خلاقانه برای نگارش یک درام سینمایی یا تلویزیونی است، به هر شرکت‌کننده ۶۰ ثانیه فرصت داده می‌شود که ایده نوآورانه خود را مطرح کند.
این ۶۰ ثانیه همان پیچ معروف نویسندگان بزرگ است که می‌گویند باید بتوان در یک مدت‌زمان بسیار کوتاه و با بیان اصلی‌ترین و جذاب‌ترین نکات، تهیه‌کننده را مجاب به سرمایه‌گذاری و یا خرید یک ایده کرد؛ پس از برگزاری جلسه معرفی ایده‌ها، افراد در یک استراحت نیم ساعته و در حین صرف عصرانه باید به ۲۰ ایده‌ی برتر از نگاه خود رأی دهند؛ در این مرحله رأی شرکت‌کنندگان و داوران و مشاورها یکسان است.
سپس با شمارش آرا، ایده‌هایی که بیشترین رأی را آورده‌اند اعلام شده و کسانی که این ایده‌ها را مطرح کرده‌اند از میان بقیه شرکت‌کنندگان تیم خودشان را انتخاب می‌کنند. در این مرحله زیر نظر مشاورین و البته با توجه به علایق افراد و صلاحدید صاحب ایده، تیم‌های نویسندگی تشکیل می‌شوند؛ برای هر ایده یک تیم؛ به عبارتی ۲۰ تیم نویسندگی خواهیم داشت که تعداد اعضای آن از ۵ نفر خواهد بود.
در پایان اولین روز شرکت‌کنندگان که دیگر اعضای تیم خود را شناخته‌اند اولین شام را در کنار هم‌تیمی‌های خود خورده و از همان‌جا رقابت آغازشده و چه‌بسا اولین طوفان افکار بر سر همین میزهای شام میان اعضا شکل‌گرفته و اتودهای اولیه برای نگارش طرح داستانی زده شده و هر عضو میزان توانمندی خود را به‌سرعت بروز دهد.
 
روز دوم
اکنون دیگر همه چیز شکل خود را پیدا کرده و هرکس نقش خود را یافته است و تیم‌ها که هر یک محل استقرار خاص خود را دارند، درگیر اتود زدن‌هایشان برای نگارش بهترین طرح بر اساس ایده‌ی اولیه هستند. روز دوم مانند یک ورکشاپ برگزار شده و هر تیم در عین حال که از همفکری‌های اعضای خود و شکل دادن طوفان افکار بهره می‌برد، به‌راحتی دسترسی کاملی به متخصصان و مشاوران برجسته‌ای دارد که هر لحظه می‌توانند از راهنمایی‌های آنها بهره‌مند شوند.
نباید از این نکته غافل شد که به اذعان بسیاری از نویسندگان بزرگ یکی از سخت‌ترین و درعین‌حال مهم‌ترین مراحل نوشتن یک درام، نگارش طرح آن است؛ طرحی که همچون یک اسکلت ساختمانی تمام بنای اصلی و ظرایف و ضمایم درام بر روی آن استوار می‌گردد. برگزاری یک کارگاه آموزشی در ابتدای روز دوم برای بازشناسی مفاهیم و مبانی اصلی نگارش طرح و آموزش روش‌های اصولی طرح نویسی و حتی انتقال تجربه توسط چند تن از نویسندگان برجسته در راستای سرعت دهی و افزایش کیفیت کارهای تیمی نقش شایان توجهی را بازی خواهد کرد.
روز دوم نیز تا ساعت ۱۰ شب ادامه پیدا خواهد کرد و تیم‌ها در حدود ۱۲ ساعت یک تجربه‌ی متفاوت از کار تیمی و مشارکت در نگارش یک ایده و بهره بردن از مشورت‌های دمادم از سوی صاحبان تجربه و نویسندگان برجسته را پیدا خواهند کرد.

روز سوم
شاید که در روز سوم تیم‌ها احساس خستگی کنند ولی این روز روزِ سرنوشتِ آنهاست؛ آنها تنها چند ساعت دیگر مهلت‌دارند تا خود را برای ارائه‌ی طرح نهایی آماده سازند.تیم‌ها باید یک نفر را از میان اعضای تیم انتخاب کنند تا او در مدت‌زمانی کمتر از ۱۰ دقیقه بتواند طرح ۴ صفحه‌ای را ارائه کرده و توضیحات لازم و دفاعیات کافی را در برابر کارشناسان و داوران بیان کند.
در پایان روز سوم همه در انتظار اعلام نتایج این رقابت نفس‌گیر هستند؛ تیم داوری که خود از مدیران سینمایی و نیز نویسندگان برجسته هستند از میان ۲۰ ایده‌ی ارائه شده، ۳ ایده که از نظر آنها خلاقیت و جسارت بیشتری داشته و دارای شاخصه‌های یک طرح حرفه‌ای است را اعلام کرده و از سوی اسپانسرِ اصلی، جوایز ارزنده‌ای دریافت خواهند کرد.
اما همه‌چیز همین‌جا به پایان نرسیده و با توجه به حضور برخی تصمیم‌گیران دولتی و مدیران بخش‌های مختلف مانند شبکه‌های تلویزیونی، حوزه هنری یا بنیاد سینمایی فارابی و نیز سرمایه‌گذاران خصوصی و حتی تهیه‌کنندگان، از میان ۲۰ طرح هر یک با طرح انتخابی خود وارد مذاکره شده و یا به شکل نقدی آن طرح را خریداری کرده و یا اقدام به عقد قرارداد با آن تیم برای نگارش فیلمنامه‌ی کامل می‌کند.
در انتهای این سه روز، نه تنها ۱۰۰ ایده محک خورده است؛ نه تنها ۲۰ ایده پرداخت و به طرح تبدیل‌شده است؛ نه تنها بیش از ۱۰۰ نفر تجربه‌ای خلاق و متفاوت کسب کرده‌اند؛ نه تنها میان افراد روابط حرفه‌ای و کاری شکل‌گرفته است؛ بلکه امید و امید و امید نیز در دل بسیاری از نویسندگان نوآور و اغلب جوان، برای ادامه‌ی کار و تلاش، نقش بسته است.
تمامی علاقه‌مندان به ایده پردازی و فیلمنامه نویسی و هرآن‌که باور دارد ایده‌ای جذاب برای یک فیلم سینمایی در ذهن دارد می‌تواند در این رویداد شرکت کند. اعضای خانه سینما و کسانی که حداقل یک فیلمنامه بلند ساخته شده در سینما، تلویزیون یا نمایش خانگی دارند می‌توانند از تخفیف 60 درصدی برای شرکت در این رویداد بهره‌مند شوند. تمام فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و هنرجویان رشته ادبیات نمایشی، فیلمنامه نویسی و سینما در دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی مجاز و انجمن سینماگران جوان از تخفیف 35 درصد برخوردار خواهند بود.
«رویداد خلق ایده» به‌منظور خلق، پرورش و ارائه ایده‌هایی سینمایی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی 3 تا 5 مردادماه 97 برگزار می‌شود.
پایان پیام/29

نظر شما