شناسهٔ خبر: 26315832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

گزارش نامه نیوز از تحولات امروز بازار تهران؛

در اعتراض به وضعیت ارز ؛ مغازه ها در بازار تهران تعطیل شد/کسبه بازار کویتی ها، تیمچه حاجب الدوله و بازار ساعت فروش ها تجمع کرده اند/ گرانی اندکی عقب نشینی کرد؛ سقوط قیمت دلار و سکه + جدول

بخشی از بازار تهران امروز اعتصاب کرده است.

صاحب‌خبر -
گروه سیاست نامه نیوز: بخشی از بازار تهران امروز اعتصاب کرده است.

کسبه بازار کویتی ها، تیمچه حاجب الدوله ، بازار ساعت فروش ها و پاساژ مسجد شاهد امروز چهارم تیرماه در اعتراض به وضعیت بازار تهران مغازه های خود را تعطیل کردند.

بر اساس عکس ها و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی کسبه شعار می دهند « کاسب باید ببنده»، «بازاری باغیرت حمایت حمایت». 
در همین حال برخی از کاربران شبکه ها مجازی مدعی هستند که این یک اعتراض مردمی نیست و عده ای با تهدید و فحش بازاریان را وادار به تعطیلی مغازه ها کرده اند. 

احمد کریمی اصفهانی درباره تجمع و اعتراض امروز بازاریان گفت: کسی که الان جنسی دارد یا نمی فروشد یا اگر فروخت دیگر نمی‌تواند جنسی جای آن بگذارد؛ لذا این وضعیت باعث نارضایتی کسبه و اصناف شده است

دبیرکل انجمن های اسلامی اصناف و بازار افزود: ما مکررا در جلسات‌مان تاکید کرده‌ایم تا بازاریان مواظب باشند که اعتراض‌ها به شرایط اقتصادی، مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد، اما این نکته که اصناف و بازاریان به شدت از شرایط موجود ناراضی هستند هیچ جای شکی ندارد. کسبه خواهان حفظ امنیت فضای بازار و بازگشت آرامش به اقتصاد هستند. در این زمینه تذکرات لازم را نسبت به وضعیت بازار به مسئولین دادیم. مسائل اقتصادی با گرفتن و بستن برطرف نمی شود. اعتراض‌ها ادامه‌دار نخواهد بود.

رصد گزارش های میدانی رسانه ها نشان می دهد که رسانه های منتقد و حامی دولت رویکردهای متفاوتی داشتند. به عنوان مثال ایرنا نوشت: «وقایع امروز بازار تجمع این افراد به شکل پراکنده و آرام است و یکی از این بازاریان گفته صبح امروز کسبه مغازه هایشان را باز کردند اما برخی از آنها به علت شرایط نرخ ارز مغازه ها را تعطیل کردند».

در مقابل فارس گزارش کرد که «صنوف بازار تهران طلافروشان، پارچه‌فروشان، بزازان، کفشان، آهنگران و ابزارآلات و یراق‌آلات در اعتراض به گرانی و نوسانات شدید ارزی و کسادی بازار، مغازه‌های خود را تعطیل کردند و عملاً هیچ مغازه‌ای در بازار به غیر از بانک‌ها باز نیستند».

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه فروشندگان طلا گفت: هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲۵۷ هزار و ۸۵۰ تومان فروخته می‌شود، در حالی که سکه یک گرمی ۴۳۰ هزار تومان قیمت دارد که نشان دهنده حباب حدود ۱۷۰ هزار تومانی در فروش این نوع سکه است. قیمت سکه تمام طرح جدید دو میلیون و ۹۵۵ هزار تومان است و سکه تمام طرح قدیم نیز دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. کمپین‌های نخریدن طلا تاثیر چندانی بر تقاضای بازار نداشته و این بخش در رکود قبلی خود به سر می‌برد.

در واکنش به وقایع امروز بازار حسام الدین آشنا در کانال تلگرامی خود نوشت: صدای خیابان و پاساژ و بازار را باید شنید. اولی صدای مردم است اما باید در تشخیص صدای دوم و سوم بیشتر تأمل کرد تا صدای کاسبکاران دلال با صدای تهی دستان نگران اشتباه گرفته نشود.
دلار و سکه از صبح امروز 4 تیرماه 97 نسبت به روز گذشته با کاهش چشمگیر قیمت مواجه شدند.  دولت تا ساعاتی دیگر لیست شرکت هایی که ارز دولتی برای واردات گرفته اند را منتشر می کند.
سقوط قیمت دلار و سکه همچنان ادامه دارد

برچسب‌ها:

نظر شما