شناسهٔ خبر: 26315569 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نشست تبیین دستاوردهای نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

برگزاری نمایشگاه قرآن در دو پایتخت غیر از تهران در سال ۹۸

خبرگزاری شبستان: فقهی زاده گفت: ایجاد تعامل سازنده با بدنه نخبگانی کشور، رویکرد دانش بنیان و بالابردن سطح محتوایی به همراه برنامه محوری با رویکرد تحولی و نوآورانه از اهداف برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و‌ معارف خبرگزاری شبستان، عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز دوشنبه(۴تیرماه) در نشست خبری تبیین دستاوردهای بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به سه رویکرد اصلی برای این دوره از نمایشگاه قرآن اظهار داشت: اولین رویکرد ما ایجاد تعامل سازنده با بدنه نخبگانی با مدیران و اساتید قرآنی بود، از طرفی دیگر  رویکرد دانش بنیان و بالابردن سطح محتوایی به همراه برنامه محوری با رویکرد تحولی و نوآورانه از دیگر رویکردهای اصلی ما بود.

وی ادامه داد: هدف اصلی ما از برگزاری نمایشگاه جریان سازی فکری و علمی در عرصه های قرآنی در سطح کشور بود، همچنین ما به دنبال انعکاس این موضوع در سطح بین المللی نیز بودیم که محقق شد.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد تاکید کرد: اقدامات اساسی ما در این دوره از نمایشگاه در چند وجه بود که اولین اقدام ما تقویت حضور طیف علمی و تخصصی در بخش حوزوی ودانشگاهی بود تا جنبه های مختلف نمایشگاه در مقایسه با سال های پیش ارتقا پیدا کند که این امر در قالب وبینارها و نشست های تخصصی محقق شد.

فقهی زاده یادآور شد: برگزاری کارگاه های آموزشی و استارتا‌پی بخشی دیگر از اقدام اساسی ما بود که انجام دادیم، همچنین به دنبال استفاده از ظرفیت فضای مجازی و الکترونیک در نمایشگاه بودیم ‌که نسبت به سال های گذشته وضعیت جدیدی را رقم زد و برای اولین بار سایت رسمی نمایشگاه را احداث کردیم و باشگاه مجازی این سامانه را هم تبیین کردیم که بسیار مهم بود زیرامخاطبین زیادی به خود جذب کرد.

 

وی افزود: دیگر اقدام اساسی ما راه اندازی فروشگاه مجازی محصولات قرآنی برای اولین بار بود که در این د‌وره رخ داد و توانستیم بسیاری از جریانات اداری را در سطح فضای مجازی مدیریت کنیم، از طرفی دیگر ما به عرصه های جدیدی از موضوعات پژوهشی در سطح متخصصان و نخبگان قرآنی کشور ورود پیدا کردیم که بیست و چهار نشست در این راستا برگزار شد وموضوعات جدید و سنتی به چالش کشیده شد.

 

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد: یکی دیگر از کارهای زمین مانده دوره های پیش برپایی جشنواره رساله های برتر دکتری بود که چهارسال مغفول مانده بود، در این بخش تجربه های خوبی رقم خورد و متاسفانه نتوانستیم رساله های ارشد را ورود پیدا کنیم زیرا گستردگی و پراکندگی زیاد می شد و از این رو در این دوره تنها رساله های دکتری را از فیلترهای متعدد ردکردیم و سه رساله برتر و یک رساله شایسته تقدیر را داشتیم.

 

فقهی زاده ابراز داشت: یکی دیگر از اقدامات اساسی ما در نمایشگاه قرآن توجه ویژه به موضوعات خاص از جمله حفظ قرآن در بخش مستقل «طرح ملی حفظ قرآن» بود، همچنین اجرای برنامه هایی در تعامل با سایر نهادها در سطح ملی داشتیم که رضایت بخش نیست اما خوب بود و می تواند پس از این گسترش پیدا کند.

 

وی خاطرنشان کرد: نشان دادن فعالیت ها و قابلیت های قرآنی در سطح بین الملل در کشور یکی دیگر از اقدامات بود که به خاطر محدودیت های ما در این بخش به خصوص در راستای موضوعات فرهنگی و اعتقادی بسیار پرشور نبود اما خوب بود که بعد از یک دوره تعطیلی توانستیم در این بخش موفق باشیم و این بخش برگزار شود.

 

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به راه اندازی کمیته های مستقل همچون آموزش و پژوهش، رسانه و فضای مجازی و کمیته عترت تصریح کرد: این کمیته ها در ارتقا سطح جذابیت های بصری نمایشگاه موثر بود که به خاطر محدودیت های بودجه ای باز هم توانست مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.

 

فقهی زاده با اشاره به سه اشکال اساسی در بیست و ششمین دوره نمایشگاه قرآن کریم گفت: اولین ایراد غیبت نهادهای اصلی قرآنی کشور در برگزای بزرگترین نمایشگاه جهانی قرآنی بود، ماخیلی شاهد مشارکت های اساسی برنامه ای و بودجه ای از سوی نهادهای قرآنی کشور نبودیم و جای بسیای از این ‌نهادها خالی یا اصلا وجود نداشت، همچنین محدودیت های اعتباری و بودجهای ایرادی است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رقم زدن این رویداد قرآنی در سطح بین الملل رخ داد.

 

وی اضافه کرد: هدف ما این است که با یک برنامه ریزی خوب از اعتبارات بودجه ای برای رقم زدن یک رویکرد فاخرتر در نمایشگاه بعدی از نهادهای گوناگون از جمله وزارت کشور، وزارت علوم و شهرداری به همراه برخی وزارت خانه های اقتصادی استفاده کنیم.

 

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه ضعف پوشش رسانه ای از سوی سازمان صدا و سیما یکی از ایرادهای نمایشگاه بود، توضیح داد: با وجود ارتباطات مستمر تصور می‌کردیم صدا و سیما سطح بیشتری از برنامه ها و خدمات قرآنی و نخبگان قرآنی ما را به همراه موسسات دولتی و نهادهای مردمی را منعکس کنند تا مخاطبان کمی و کیفی بیشتری به نمایشگاه بکشاند،البته ما با کمک شهرداری توانستیم با تبلیغات محیطی مخاطبان زیادی به نمایشگاه بکشانیم.

 

فقهی زاده ادامه داد: ما قصد داریم برای دستیابی به اتفاقات جدید و اقدامات فاخر در نمایشگاه برنامه ریزی ‌کنیم ‌تا دایره زمانی و مکانی نمایشگاه قرآن حداقل در دو پایتخت به غیر از تهران برگزار شود، تصمیم ما براین است که در سال ۹۸ یا ۹۹ نمایشگاهی در قالب های مختلف هم از منظر مکانی و هم زمانی رقم بزنیم که از این رو نمایشگاه به بخش های مختلف در قالب کوچکتر تقسیم شود.

 

وی از تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن کریم خبر داد و عنوان کرد: ما قصد داریم برای اولین بار وارد تشکیل دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن کریم شویم و از حالت شعار خارج شویم و به سمت عملیاتی کردن این دبیرخانه برویم، از امروز دبیرخانه نمایشگاه قرآن شروع به کار خواهد کرد و ما برای این کار به دنبال ایجاد یک سامانه برای انجام اقدامات عملیاتی خود هستیم و سعی داریم iqfa را به شکل دائمی در سراسر کشور داشته باشیم تا اطلاع رسانی قرآنی ایجاد شود.

 

معاون قرآن و عترت ابراز داشت: ما سعی داریم اطلاعات علمی و فرهنگی تولید شده در بیست و ششمین نمایشگاه قرآن را در قالب کلیپ، تابلو و نرم افزار در سامانه نمایشگاه به تصویر بکشانیم، هدف ما این است که با پایان نمایشگاه قرآن دستاوردهای آن به فراموشی سپرده نشود و آنچه قابلیت بازپخش و باز تولید دارد را مجددا انجام دهیم تا نمایشگاه قرآن کریم احیا شود.

 

فقهی زاده خاطرنشان کرد: ما سعی داریم به ایده های برتر هدیه های را بدهیم تا تشویق برای حضور نخبگان در عرصه های قرآنی فراهم شود، از سو‌ی دیگر برنامه ریزی برای مشارکت های نقش آفرین با نهادهای فرهنگی و‌ غیرفرهنگی برای افزایش سطح مدیریتی و بودجه ای نمایشگاه قرآن کریم را نیز خواهیم داشت.

 

وی در مورد عدم‌برگزاری همایش تجلیل از خادمان قرآنی گفت: ما تا روز پایانی منتظر پذیرش دعوت حضور رییس جمهور برای اجرای همایش تجلیل از خادمان قرآنی بودیم ولی قول حتمی به رسانه ها نداده بودیم و حتما هم‌ نیاز نیست این همایش در نمایشگاه قرآن کریم و ماه رمضان برگزار شود و ما سعی داریم تا پایان ایام تابستان این همایش را برگزار کنیم.

 

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در خصوص عدم پخش فیلم ایزوتسو در مورد قرآن شناس ژاپنی در نمایشگاه قرآن کریم اظهار کرد: فیلم ایزوتسو هنوز مراحل کامل خود را نگذرانده و قرار است طرف قرارداد مراحل پایانی را مذاکره کند و چنانچه موانع برطرف شود سال آینده این فیلم ارائه می شود.

 

فقهی زاده در مورد وظایف دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن کریم خاطرنشان کرد: دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن کریم برای هماهنگی بیشتر و ارتباطات گسترده پیشین و آینده تشکیل می شود، همچنین بایگانی موثر و درست دوره های پیشین نمایشگاه در این دبیرخانه امکانپذیر می شود.

 

وی در مورد استان هایی که قرار است در آن نمایشگاه قرآن به صورت گسترده به غیر از تخران برگزار شود تصریح کرد: یکی از استان هایی که قرار است در آن نمایشگاه برگزار شود ولی هنوز قطعی نشده است مشهد مقدس خواهد بود زیرا این شهر پایگاه معنوی، علمی و دانشی به همراه ارتباط بین المللی است، استان دوم هم هنوز مشخص نشده است.

 

معاون قرآن و‌ عترت وزارت ارشاد در مورد یارانه های پرداختی در نمایشگاه قرآن کریم گفت: یکی‌از اقدامات مهم ما در این دوره ارسال بخشی از یارانه های نمایشگاه قرآن کریم به سایر استان ها بود، در ۱۲۳ شهر و ۱۶ استان ما جشن قرآن داشتیم و به فعالان قرآنی استان ها این مبلغ را ارسال کردیم، البته در این خصوص کارهای تحقیقاتی زیاد انجام شد تا ببینیم به چه کسانی یارانه بدهیم، در باشگاه همراهان نمایشگاه قرآن کریم مبلغ ۳۲هزار نفر یارانه پرداخت کردیم که مبلغ آن ۲۳۰میلیون تومان بود.

نظر شما