شناسهٔ خبر: 26314021 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

توسعه هنری هزار ساله با طرح توسعه مشاغل خانگی

گروه اجتماعی - هنر قالی‌بافی یک از قدیمی‌ترین فعالیت‌ زنان و مردان کُرد است با مضمون نقوش هزارساله که امروز با طرح مشاغل خانگی مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گرفته و به دنبال درآمدزایی بیشتر برای هنرمندان این حرفه است.

صاحب‌خبر -

قالی‌بافی كردستان پیوند عمیقی با زندگی كُردان دارد

به گزارش ایکنا از کردستان، هنر قالی‌بافی یک از قدیمی‌ترین فعالیت‌های زنان و مردان کُرد است که مضمون برخی از نقوش آن‌ها تاریخی بیش از هزار سال را برای آن رقم می زند امروز با طرح مشاغل خانگی مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گرفته و به دنبال درآمدزایی بیشتر برای هنرمندان این حرفه است.
از قدمت قالی‌بافی در استان كردستان، اطلاع دقیقی در دست نیست. اما به اعتبار قالی اصیل و عشایری آن می‌توان قدمت فرش‌بافی در كردستان را در سده‌های طولانی دانست. در كتاب تحفه ناصری نوشته میرزا شكرالله سنندجی، به وجود قالیچه‌های نفیس و باارزشی كه به سفارش اُمرا و روسای ایلات و عشایر و به قصد هدیه و پیش‌كش به مقامات، و به ندرت برای وقف به مساجد و اماكن متبركه اشاره شده است. وجود نمونه‌های جالبی از عصر قاجار كه در موزه فرش ایران نگه داری می‌شود، از حضور قدرتمند قالی‌بافی در سنندج و بیجار حكایت می‌كند.
قالی‌بافی كردستان پیوند عمیقی با زندگی كُردان دارد. زمخت و خشن بودن بافته‌ها، به دلیل كاربرد پشم خشن كُردی، و طرح‌های شكسته و دارای زوایای شكسته، یادآور مسیرهای صعب العبور منطقه كوهستانی پرپیچ وخم كردستان و روحیات مردمی است، كه در این مسیرها كوچ یا زندگی می‌كنند.
قالی کردستان به عنوان یکی از معروف‌ترین قالی‌های ایرانی به سه سبک: بافت سنه، بافت بیجار(گروس) و بافت عشایری موجود است. نخ به کار رفته در قالی‌های کردستان، پشم دست ریس محلی است که در تار و پود و پرز به کار رفته است که به تدریج و به مرور زمان، تار و پود پنبه‌ای شده است. در کردستان تمام شیوه‌های تخت، نیم لول و تمام لول ( درقالی‌های بیجار) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
قالی‌های سنه باف با مرکزیت سنندج، توسط گره متقارن (در قدیم با گره‌ای موسوم به گره سنه که نوعی شبیه به گره نامتقارن است) با رجشمار 15 تا 35 رج بافته شده و از نوع قالی‌های درشت‌باف محسوب می‌شود.
رایج‌ترین طرح‌ها و نقوش قالی سنه عبارتند از: ترنجی، كلاه فرنگ، جقه چاركی، جقه هشت پر، جقه چهار پر، گل وكیلی، بید مجنون، گل میرزاعلی ، گل وبلبل ، دسته گلی و ماهی درهم. رنگ‌های مسلط آن را آبی، قرمز، سبز، قهوه‌ای و شیری تشكیل می‌دهد.
قالی‌های بافت بیجار، دارای بافتی فشرده و ضخیم بوده و به شیوه لول‌باف بافته می‌شوند؛ امروزه قالی‌های بیجار، از نوع دو پود است اما سفتی و سختی قالی‌های قدیم بیجار كه نام قالی‌های آهنی را برای آنها معروف كرده است، به دلیل سه پوده بودن آن‌ها بوده كه تا سه دهه پیش نیز رواج داشته است، ( پود اول و سوم ضخیم و پود میانی نازك بوده) كه امروزه این شیوه دیگر رواج ندارد.
از میان صنایع دستی استان کردستان ، قالی بافی در جایگاه ممتازی قرار داشته و شهرت جهانی دارد. اما امروزه به دلیل عدم حمایت از این حرفه و واریز سود آن به جیب دلالان و گرانی وسایل و ابزار آن کمتر مورد توجه قار می گیردکه در این راستا جهاددانشگاهی کردستان به عنوان مجری طرح توسعه مشاغل خانگی این هنر را مورد حمایت قرار داده و با اجرای دوره های توامندسازی و آموزشی برای هنرمندان این حرفه و اتصال تولیدکنندگان به صورت مستقیم به بازار به دنبال احیای این حرفه در استان است.
جهاددانشگاهی کردستان در صدد است تا تولیدکنندگان و هنرمندان قالی باف را به بازار متصل کرده تا این تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود به برندهای ملی، استانی و پشتیبانان و فروشگاه‌های اینترنتی وصل ‌شوند و بتوانند محصولات خود را از این طریق به فروش برسانند.
یادآور می‌شود؛همچنین در بخش اتصال به بازار بازارچه‌های محلی در سطح استان راه‌اندازی شده تا تولیدکنندگان مشاغل خانگی نیز از این ظرفیت استفاده کنند و محصولات خود را در این نمایشگاه‌ها عرضه کنند.
یادآور می شود؛هنرمندان قالیباف برای شرکت در این پروژه کارآفرینی با مراجعه به سایت طرح توسعه مشاغل خانگی به آدرس www.inhb.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

انتهای پیام

نظر شما