شناسهٔ خبر: 26313380 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

امروز بررسی می‌شود؛

طرح فرانسه برای نیروی دفاعی اتحادیه اروپا / بریتانیا حمایت می‌کند

به گفته یک وزیر فرانسوی، ۹ کشور اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) طرحی برای تشکیل یک نیروی مداخله نظامی اروپایی را رسما تایید خواهند کرد و انگلیس از طرح مذکور به عنوان راهی برای تقویت مناسبات دفاعی با این نهاد پس از بریگزیت حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا به نقل از کانال خبری آسیا، هدف این نیروها موسوم به ابتکارعمل مداخله اروپایی که طرح امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه است، استقرار فوری برای مقابله با بحران‌ها است. فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه به روزنامه لوفیگارو گفت، این یادداشت تفاهم امروز در لوکزامبورگ از سوی فرانسه، آلمان، بلژیک، انگلیس، دانمارک، هلند، استونی، اسپانیا و پرتغال به امضا می‌رسد.   

به گفته یک منبع نزدیک به این وزیر، ابتکارعمل مذکور در واقع عملکرد برنامه‌ریزی شده مشترک در سناریوهای بحران است که به طور بالقوه امنیت اروپایی را تهدید می‌کند و شامل بلایای طبیعی، مداخله در یک بحران یا تخلیه اتباع می‌شود. این سند از سایر همکاری‌های دفاعی اتحادیه اروپا جداست و بدین معناست که مانعی بر سر راه انگلیس برای مشارکت در آن پس از خروج "بریتانیا از اتحادیه اروپا" وجود نخواهد داشت.

وزیر دفاع فرانسه تاکید کرد: این سند به وضوح ابتکارعملی است که اجازه مشارکت برخی از کشورهای غیر عضو در اتحادیه اروپا را می‌دهد. بریتانیا بسیار مشتاق است زیرا خواستار حفظ همکاری با اروپا فراتر از مناسبات دوجانبه است.

بیست و پنج کشور اتحادیه اروپا ماه دسامبر یک معاهده دفاعی مهم به امضا رساندند و بر سر همکاری در پروژه‌های نظامی مختلف توافق کردند اما مشخص نیست که پس از بریگزیت انگلیس می‌تواند در آنها مشارکت داشته باشد یا خیر. اتحادیه اروپا از سال ۲۰۰۷ چهار "واحد ارتش" نظامی چند ملیتی دارد اما اختلافات سیاسی مانع از استقرار آنها تا به امروز شده است.

 

نظر شما