شناسهٔ خبر: 26312521 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

پورعباس مطرح کرد:

راه اندازی سامانه ارائه خدمات الکترونیک به دانشجویان/ تمام واحدهای دانشگاه موظف به کسب درآمد غیرشهریه‌ای شده‌اند

پورعباس، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد از راه اندازی سامانه ارائه خدمات الکترونیک به دانشجویان خبر داد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / پورعباس با اعلام خبر راه‌اندازی سامانه‌ای که تمام خدمات الکترونیک به دانشجویان را از مهر آغاز خواهد کرد، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته از ابتدای سال تحصیلی 98-97 و در مهر ارائه خدمات الکترونیک به دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی نهادینه خواهد شد و تمامی دانشجویان از تمام نقاط کشور در 24 ساعت شبانه‌روز می‌توانند کلیه خدمات دانشجویی خود را دریافت کنند و برای اینکه دانشجویان در راستای دریافت تسهیلات راحت باشند، پیش‌بینی شده که با ارائه یک کارت اعتباری به آنها، تمامی این خدمات از طریق این کارت دریافت شود.

نحوه عملکرد خدمات الکترونیک دانشگاه آزاد
وی افزود: نحوه عملکرد این سامانه به صورتی است که مبلغی توسط صندوق رفاه دانشجویان در کارت‌های اعتباری دانشجویان شارژ می‌شود، از طرفی این مبلغ در بانک به‌صورت سپرده ذخیره شده و دانشجو تا دوبرابر اعتبار می‌تواند از خدماتی مانند پرداخت شهریه، خدمات رفاهی، تغذیه و موضوعات مختلف بهره‌مند شود.

تامین بودجه دانشگاه آزاد از محل شهریه‌ها
پورعباس درخصوص وضعیت مالی دانشگاه آزاد اسلامی و تامین درصدی از هزینه‌های این دانشگاه توسط شهریه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر متاسفانه عمده بودجه دانشگاه از شهریه‌هایی است که از دانشجویان دریافت می‌شود و آن هم به دلیل ساختاری است که در دوره‌های گذشته بر این دانشگاه حاکم بوده و به نوعی دانشگاه را مصرف‌کننده طراحی کرده‌اند و چیزی به‌عنوان درآمد واقعی غیرشهریه‌ای وجود ندارد. البته مقدار جزئی به‌عنوان درآمد شهریه‌ای هست که عمده آن پول سپرده است و آن هم مقدارش آن‌طور نیست که بشود بودجه را بر مبنایش تنظیم کرد، ولی این درآمد به‌عنوان درآمد غیرشهریه‌ای لحاظ نمی‌شود. در واقع گردش مالی دانشگاه بیش از هزار میلیارد است و این شامل تمام فعالیت‌های خدماتی است یعنی بوفه‌ها، سلف سرویس‌ها، حمل‌ونقل، خوابگاه و نگهداری ساختمان و تاسیسات بخشی از این خدمات و این قسمت اعظم بودجه دانشگاه است که هیچ بهره‌ای برای دانشگاه ندارد.

تمام واحدهای دانشگاه موظف به کسب درآمد غیرشهریه‌ای شده‌اند
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در حال حاضر یک شرکت مادرتخصصی چندمنظوره را طراحی و ثبت کرده‌ایم که با ساماندهی نیروی انسانی مازاد و جذب نیروی تخصصی تمام این فعالیت را از طریق این شرکت با رعایت تمام قوانین و مقررات معاملاتی دانشگاه یعنی به صورت شرکت در مزایده و مناقصه هدایت کنیم و به‌طور طبیعی چون این شرکت می‌خواهد ارزان‌تر این خدمات را انجام دهد انتظار این است که در اکثر مناقصات بتواند رقم پایین‌تری را ارائه بدهد. گردش مالی این شرکت تماما توسط بازرس و حسابرسی‌ها کنترل می‌شود و از این طریق ما درآمدزایی خواهیم کرد.

پورعباس با اشاره به اینکه تمام واحدهای دانشگاه موظف به کسب درآمد غیرشهریه‌ای شده‌اند، گفت: همه واحد‌ها و بخش‌های دانشگاه موظف شده‌اند که یک محصول را به‌عنوان برند دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه خودشان معرفی و تولید کنند که در مسیر اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش‌بنیان هم هست، یعنی ما در تمام واحدها در حال برندسازی هستیم و الحمدلله هر استان و شهر ما این ظرفیت را دارد و دانشگاه در مسیر این ظرفیت‌ها و استعدادها باید کار کند و به تقویت برند بومی و محلی خود بپردازد.

وی افزود: به‌طور مثال پوست میگو در ایران یک زباله و دورریختنی است، اما در تمام دنیا از آن بهترین محصولات آرایشی و بهداشتی را تولید و حتی به کشور ما هم صادر می‌کنند. ما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بحث‌های مطالعاتی را در چند ماه گذشته آغاز و خط تولید این محصول را راه‌اندازی کرده‌ایم. حتی نمونه آزمایشی هم تولید و مصرف شد و در حال حاضر برای تولید انبوه و تجاری‌سازی آن در حال رایزنی با مسئولان استان و کشور هستیم. در واحد اصفهان دانشگاه آزاد اسلامی یک محصول تولید شده است که در صنعت خاک و ریزگرد‌ها انقلابی به پا خواهد کرد؛ تثبیت خاک‌های روان و ریزگرد با عوامل طبیعی و شن‌ها یک محصول است که کار مطالعاتی آن توسط واحد اصفهان به خوبی انجام شده و نمونه آزمایشگاهی آن هم تولیده شده و در حال تولید انبوه هستیم. ویژگی این محصول به خاطر آن است که آب را در خود نگه می‌دارد و با ضخامت 15 سانتی‌متری می‌تواند روی خاک‌های روان را پوشش دهد، حاصلخیزی زمین را نیز تقویت می‌کند در حالی که مالچ نفتی زمین را نابود می‌کند.

تا سقف 10 درصدبودجه دانشگاه از منابع غیرشهریه‌ای تامین شود
دکتر پورعباس تصریح کرد: در واحد اصفهان نوعی گز دارویی تولید شده که هنوز به تولید انبوه نرسیده، اما نمونه آزمایشگاهی آن به نقاطی ارسال شده است و تا هشت ماه پیش‌فروش آن صورت گرفته و بقیه مراکز نیز در حال مذاکره با واحد اصفهان هستند که بعد از این مدت دوباره برای آنان تولید شود. در واقع ما برای برند‌سازی داخلی و تولید ملی به معنای واقعی فعالیت انجام داده و می‌دهیم و فقط به شعار بسنده نکرده‌ایم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص افزایش درآمد غیرشهریه‌ای، گفت: وقتی ما اعلام می‌کنیم که به سمت درآمد‌های غیرشهریه‌ای در حال حرکت هستیم منظور این است که دانشگاه آزاد اسلامی مکلف است برای فارغ‌التحصیلان خودش بازار کار تعریف کند. اینکه در گذشته گفته شده است که ما مسئول نیروی بیکار‌سازی هستیم، واقعی بوده، اگر دانشگاه بستر کار و نیاز دانشجو را فراهم کند، همین مسیر را باید طی کند، یعنی ما سرمایه انسانی فراوانی را که در اختیار داریم با درآمد‌هایی که وجود دارد برای اشتغالزایی و پیشرفت کشور بسیج کنیم.

پورعباس در ادامه با اشاره به اینکه در سال تحصیلی 98-97 پیش‌بینی شده است که قسمتی از بودجه دانشگاه را به درآمد غیرشهریه‌ای متوسل کنیم، بیان کرد: در بودجه امسال دانشگاه آزاد اسلامی تعیین شد که تا سقف 10 درصدبودجه دانشگاه از منابع غیرشهریه‌ای تامین شود که پنج درصد باید توسط دانش‌بنیان‌ها و پنج درصد توسط فعالیت اقتصادی تامین شود و برای سال آینده نیز این عدد به نقطه مطلوب‌تری می‌رسد.

وی در ادامه گفت: در سال‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی تمام سرمایه خود را صرف ساخت ابنیه کرده و الان درآمد و هزینه با هم برابری می‌کند، ولی هدایت سرمایه‌های نقدی به سمت ساخت‌وساز باعث شده است که بعضی واحدهای ما بدهکار بانک‌ها بشوند و این بدهی سنگین هم هست اما با مذاکره‌ای که با برخی از این بانک‌ها صورت گرفته، ضمن اینکه برای این وام‌ها استمهال گرفته‌ایم، در حال مدیریت هم هستیم که درآمد و هزینه‌اش به سمت سوددهی برود، چراکه باید به سمت اقتصاد مقاومتی و تولید ملی گام برداریم. در حال حاضر هیچ‌واحد ضرردهی نداریم، بدون اینکه حتی یک مورد تعدیل نیرو یا تعطیلی واحد صورت بگیرد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و برای رسیدن به آن باید تلاش کنیم. ما اگر واحد ضررده داشتیم امسال تا 50 درصد تخفیف شهریه اعلام نمی‌شد.

پورعباس در پایان با اشاره با سامانه «ساجد» دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این سامانه در حال حاضر 22 برنامه اداری و مالی را در خود جای داده که با پشتیبانی معاونت توسعه مدیریت و منابع و ادامه کار در حوزه آموزش همراه است که همان کارت‌های اعتباری الکترونیک هستند./ باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما