شناسهٔ خبر: 26312232 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نیروهای مهاجم اماراتی و سعودی چگونه در ساحل دریای سرخ قیچی شدند؟

ائتلاف سعودي علي رغم برخورداري از پشتيباني امريکا، رژيم صهيونيستي، انگليس و فرانسه در الحديده اسير تاکتيک هاي انصارالله شد و نتوانست اين شهر بندري استراتژيک را اشغال نمايد.

صاحب‌خبر -

نیروهای مهاجم اماراتی و سعودی چگونه در ساحل دریای سرخ قیچی شدند؟

در یکی دو روز اخير دیگری خبر و یا تکاپویي برای اشغال شهر بندی الحدیده یمن نیست و اوضاع در این شهر به حالت عادی بازگشته و فعالیت های عادی از سرگرفته شده است. این در حالی است که پیش از این بمبارن خبری ائتلاف متجاوز که با پشتیبانی رسانه ای کشورهای غربی و امپراتوری رسانه ای آنها همراه بود از اشغال قریب الوقوع این شهر استراتژیک بندری حکایت می کرد و نیروهای مهاجم و اشغالگر خود را برای جشن پیروزی قریب الوقوع در الحدیده آماده کرده بودند و این چیزی بود که انور قرقاش وزیر مشاور  در امور خارجه امارات  در دیدار با خبرنگاران بر آن اذعان کرد.
آنچه موجب شده بود نیروهای مهاجم و اشغالگر به یک چنین اطمینانی برسند این بود که همه توان نظامی خود را برای اشغال الحدیده بسیج کرده  و از حمایت همه جانبه برخی کشورهای غربی مانند امریکا ، فرانسه و انگلیس نیز برخوردار بودند ضمن آنکه از ابتدای جنگ نیز رژیم صهیونیستی در کنار دول اشغالگر بود . حال سوال این است که نیروهای مدافع یمنی به رهبری انصار الله چگونه توانست این طرح عظیم نظامی را به شکست بکشاند و ائتلاف مهاجم را یکبار دیگر به روز سیاه بنشاند و آنها را در وضعیتی قرار دهد که اجساد نظامیان ارشد خود را تحویل بگیرد؟  آنچه شرمندگی ائتلاف مهاجم را بیشتر می کند اين است که این بار علاوه بر خود حامیان غربی را نیز به دردسر انداخته اند و موجب شده اند که فرانسه اکنون برای ازادی 20 تن از کماندوهای خود به التماس بیفتد و امریکا و انگلیس نیز تحقیر شوند.
چند عامل در شکست طرح عظیم ائتلاف متجاوز و حامیان غربی آنها برای اشغال بندر الحدیده موثر بوده است که در عین حال پیروزی بزرگی را برای نیروهای مدافع یمن به رهبری انصار الله رقم زد.  نخست اینکه انصار الله ابتدا بر اساس یک تاکتیک حساب شده اجازه داد که نیروهای مهاجم حضور خود را در امتداد ساحل دریای سرخ گسترش دهند و سپس  توانست آنها را در چند نقطه قیچی کند و آنها را در جزایر جداگانه در محاصره کامل قرار دهد به گونه ای که نه راه پیش داشته باشند و نه راه پس .
دوم اینکه انصار الله در یک جنگ اطلاعاتی دیگر نیروهای مهاجم را فریب داد به گونه ای که آنها فکر می کردند ذخایر تسلیحاتی انصار الله ته کشیده و قدرت مقاومت در برابر ائتلاف مهاجم نخواهد داشت اما بعد از آغاز عملیات در برابر موشک های کورنت غافلگیر شد و طرح نظامی اش به هم ریخت .
سوم  در حالی که نیروهای مهاجم تصور می کردند که ساکنان الحدیده علیه نیروهای انصار الله شورش خواهند کرد اما روز جمعه در برابر تجمع دهها هزار نفری ساکنان الحدیده علیه نیروهای مهاجم جا خوردند و بعد از آن بود که به شکست کامل طرح نظامی خود پی بردند و به یکباره اخبار عملیات اشغال الحدیده را از اولویت های خبری خود خارج کردند و از این طریق کوشیدند بر شکست نظامی خود سرپوش بگذارند.  
چهارم اينکه  از آمادگی نیروهای مدافع یمنی در جنگ رسانه ای و تبلیغاتی به موازات نبردهای نظامی می توان به عنوان عنصر تعیین کننده دیگر در شکست ائتلاف متجاوز یاد کرد .
حال سوال این است که نیروهای مدافع یمنی به رهبری انصار الله چگونه خواهد توانست از پیروزی نظامی بزرگ نظامی در عرصه سیاسی استفاده کند و آن را به یک برگه مهم چانه زنی برای کاستن از فشارهای اقتصادی بر مردم این کشور استفاده کند؟   

--------------------------------
احمد کاظم زاده 
 

نظر شما