شناسهٔ خبر: 26312211 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارتقای پیام رسان های داخلی با تامین زیرساخت های لازم

تهران- ایرنا- ظهور پیام ‌رسان های داخلی با قابلیت‌های بیشتر و نحوه متفاوت ارایه محتوا می تواند با استقبال عمومی رو به‌رو شود. در این زمینه تقویت و تامین زیر ساخت های لازم برای ارتقای این شبکه های اجتماعی و برداشتن موانع موجود سبب خواهد شد تا به راحتی نیاز مخاطبان را شناسایی کنند و با مرتفع ساختن خواسته های آنها در جهت پیشرفت و توسعه گام بردارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ با تصمیم دولت برای پایان دادن به انحصار برخی پیام رسان های خارجی در فضای مجازی کشور اینک شاهد گسترش پیام رسان های مشابه داخلی هستیم. هر خدمت و محصولی برای رشد و اصلاح خود نیازمند دریافت بازخورد و انتقادهای کاربران است. اما این‌بار در کنار انتقادهای مردم، فشارهای رسانه‌ای و تبلیغاتی برضد پیام رسان‌های داخلی موجب شده تا بخشی از کاربران حتی از ورود آزمایشی به این پیام‌رسان‌ها نیز امتناع کنند. این همان چیزی است که می‌تواند مانع رشد و اصلاح پیام‌رسان‌هایی شود که به وسیله ایرانی‌ها و برای رقابت با قدرت‌های فناوری خارجی طراحی و پیاده‌سازی شده‌اند.

برای از میان بردن انحصار پیام رسان های خارجی بر بازار فناری اطلاعات کشور باید با کمک به نخبگان فناوری زمینه توسعه این پیام رسان های داخلی فراهم شود. کاربران باید با درک این مساله که بسیاری از ایرادها و نقص‌ های برنامه‌ های رایانه ‌ای تنها با قرار گرفتن آنها در شرایط خاص و استفاده گسترده کاربران از آن مشخص می‌شوند، شرایط موجود در پیام رسان‌های داخلی را تحمل کنند و به توسعه‌دهندگان آنها فرصت اصلاح و توسعه تدریجی محصول خود را بدهند. همچنین دولت و دستگاه های مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات نیز باید با قرار گرفتن در کنار پیام‌رسان‌های داخلی و کمک به فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز، نخبگان کشور را در تلاش‌ برای ارتقای سطح دانش فناوری ایران یاری رسانند. توسعه دهندگان این پیام رسان ها مهمترین مساله هستند زیرا باید با درک انتقاد کاربران و انعکاس آنها از طرف کارشناسان و رسانه‌ها به رفع این ایرادها بپردازند تا در آینده پیام رسان های داخلی آماده ورود به مسیرهای مهمتری شوند.

«مرتضی یادگاری» کارشناس فضای مجازی و مدرس دانشگاه تهران در گفت وگو باپژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا، ظرفیت و قابلیت های پیام رسان های داخلی را بررسی کرد. در ادامه این گفت وگو می خوانیم:

** حرکت پیام رسان های داخلی به طرف بلوغ
حمایت از پیام رسان های بومی در ماه های اخیر از توجه خاصی برخوردار شد به طوری که با دستور مستقیم رییس جمهوری، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی مکلف شدند تا برای مرتفع کردن کاستی ها و تامین نیازمندی های ضروری برای ایجاد زیرساخت های شبکه ای اقدام های لازم را به انجام برسانند. تمامی اپلیکیشن ها در ابتدای ورود به بازار(دوران طفولیت) دارای اشکال هایی هستند که با استفاده کاربران و بازخورد گیری، نقایص را رفع کرده به روز شده و به سمت بلوغ پیش می روند. پیام رسان های داخلی هم اکنون با کاربری روبرو است که نسبت به خواسته های خود کاملا آگاه بوده و برآورده شدن نیازهای خود را در بالاترین سطح انتظار دارد زیرا این فضا در پیام رسان های خارجی وجود داشت. انتظار می رود کاربران فضای مجازی، این امر را در مهاجرت به پیام رسان های داخلی در نظر داشته باشند و با اغماض نسبت به کمبودها، نرم افزار های بومی را حمایت نمایند. جلب اعتماد کاربران در ارتباط با حفظ حریم خصوصی آنها چالش دیگر پیام رسان های داخلی است. در این راستا برخی پیام رسان های داخلی سعی کردند با موضوع رمزنگاری و تماس کاربر به کاربر و بدون دخالت سرور این اطمینان را نسبت به امنیت ارتباطات کاربران به وجود آورند.

** بررسی قابلیت های پیام رسان های ایرانی در جایگزینی بامشابه خارجی
در حال حاضر و پس از گذشت چندماه فعالیت جدی، مرور ویژگی های جاسازی شده در اپلیکیشن های پیام رسان های داخلی امیدوار کننده به نظر می رسد. این نرم افزارها به طور عموم برخی ویژگی های مورد انتظار کاربران را در حد مطلوبی دارا هستند و تلاش دارند تا قابلیت های بیشتری را تولید و در دسترس کاربر قرار دهند. ناگفته نماند که برخی از آنها ویژگی های یونیکی(منحصر به فرد) مختص کاربران را نیز در خود جای داده اند. البته این سوال مطرح شود که کدام یک از پیام رسان های بومی جایگزین کاملی برای پیام رسان های خارجی است؟ باید گفت که یک پاسخ مشخص برای این سوال وجود ندارد. کاربران مختلف با توجه به نیازها و اولویت‎های خود می‌توانند نسبت به انتخاب اپلیکیشن جایگزین اقدام کنند زیرا به نظر می رسد در حال حاضر هیچکدام از اپلیکیشن‌های داخلی به طور مطلق بدتر یا بهتر از دیگری نیست. البته با در نظر گرفتن اولویت هایی از قبیل امنیت بالاتر، سادگی مناسب تر، پشتیبانی قوی‌تر یا امکانات بیشتر، انتخاب های ساده‌ای پیش روی کاربران قرار خواهد داشت.

** قابلیت های پیام رسان های بومی
غالب پیام رسان های بومی در کنار ارتباطات متنی، دارای قابلیت برقراری تماس های صوتی و تصویری میان کاربران خود نیز هستند. البته در برخی از آنها می‌توان به صورت رایگان با برخی کشورهای دنیا، نظیر آمریکا، استرالیا و انگلیس تماس تلفنی داشت. در این حالت گیرنده تماس نیازی به استفاده از اینترنت یا اپلیکیشن نخواهد داشت و تماس شما را به مانند یک تماس معمولی دریافت خواهد کرد.

با توجه به شنیده‌ها، به نظر می رسد اطلاعات کاربران بر روی فضای ابری(فضای ذخیره سازی آنلاین) داخلی به صورت مستقل نگه‌داری می‌شود. این مساله در صورت صحت افزایش سرعت چشمگیری در هنگام استفاده از پیام رسان های بومی به همراه خواهد داشت. در این ارتباط به نظر می رسد برخی از این پیام رسان ها، گوی سبقت را از سایرین ربوده و دارای سرعت نسبتا بالاتری در انتقال دیتا هستند. این پیام رسان با ظاهری مدرن و در کلاس جهانی تولید شده و توانسته اند ترکیب مناسبی از زیبایی و کارایی را در اختیار کاربر قرار دهند.

روند ثبت نام، ایجاد کانال، گروه و بسیاری فرآیندهای دیگر در بیشتر پیام رسان های بومی مشابه پیام رسان های خارجی تعبیه شده است. پشتیبانی از انتقال اطلاعات کانال و اعضا به طور مستقیم را می توان نقطه قوت این پیام رسان های داخلی ذکر کرد. این قابلیت مهاجرت صاحبین کسب و کارها به پیام رسان بومی را با ضرر کمتری مهیا می سازد.

در کنار ویژگی ها و خدمات مرتبط با ارسال پیام، برخی پیام رسان های بومی بصورت ویژه تراکنش های مالی را نیز در خود تعبیه کرده اند. در پیام رسان های داخلی، سادگی استفاده و کاربر پسندبودن نیز تاحدود مناسبی رعایت شده است. اپلیکیشن های بومی پیام رسان، از پلتفرم های اندروید و آی او اس پشتیبانی می کنند و بیشتر آنها قابلیت نصب بر روی ویندوز را نیز دارا هستند. در برخی از پیام رسان های داخلی در کنار تمامی قابلیت های ظاهری مطلوب کاربر، به دغدغه کاربر در ارتباط با امن بودن ارتباطات نیز توجه شده است به طوری که اطلاعات کاربران به صورت رمزگذاری شده ارسال و دریافت می شود.

** ایرانی بودن مالکیت اپلیکیشن های بومی
ایرانی بودن مالکیت اپلیکیشن های بومی، نکته حایز اهمیتی است زیرا سرویس دهی مطلوب نسبت به نیازمندی های کاربر داخلی در صدر اولویت های این نرم افزارها قرار خواهد گرفت. با توجه به تیم پشتیبانی و توسعه قدرتمند این پیام رسان ها، می توان شاهد تغییرات مثبتی در زمینه‌های مختلف نسبت به دیگر پیام رسان ها بود. باتوجه به اینکه سرورهای اپلیکیشن های بومی، در داخل ایران قرار دارد، می توان گفت استفاده چندانی از حجم ترافیک اینترنت کاربران نخواهد شد. این امر در کنار سرعت بالاتر، هزینه های کمتری را در ارتباطات به ارمغان خواهد آورد. همچنین در برخی از پیام رسان های بومی، قابلیت ارسال موقعیت جغرافیایی برای دیگران وجود دارد. داشتن فروشگاه های اینترنتی یکی دیگر از قابلیت های پیام رسان های داخلی محسوب می شود. به طوری که شخص می تواند مستقیم به درگاه بانک وصل شده و پرداخت خود را انجام دهد. همچنین قابلیت پرداخت قبوض و خرید شارژ نیز در همین قالب ایجاد شده است. در اپلیکیشن های بومی در حال حاضر، کانال های تعاملی نیز قابل راه اندازی است که کاربر می تواند با اجازه داشتن از مدیر کانال، مطالب را پاسخ داده و ریپلای(منتشر) کند. لایک کردن پیام سایرین نیز در این گونه کانال ها قابل انجام است. در کنار بررسی تمامی این موارد، نکته بسیار مهمی که از دیدگاه فنی می توان اشاره کرد این است که توانایی اصلی یک برنامه زمانی مشخص می‌شود که حجم کاربران زیادی را سرویس داده و پشتیبانی کند. به بیان دیگر تا تعداد قابل توجهی از کاربرها و بار قابل توجهی از درخواست ها به سمت سرورهای آن نرم افزار هدایت نشود، نمی توان به نظر نهایی از این نرم افزارها را ارایه داد. بر همین پایه به نظر می رسد اپلیکیشن های ایرانی باید تمهیدات مناسبی را تامین کرده و در این ارتباط تمام توان خود را بکار گیرند تا با افزایش تعداد کاربران، با مشکل جدی روبرو نشوند.

پژوهش**9117**9131

نظر شما