شناسهٔ خبر: 26312147 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

ایران به لحاظ کیفیت جاده ها در کجای دنیا ایستاده است؟

متاسفانه هر ساله بسیاری از مردم کشورمان در تصادفات جاده ای کشته و یا مصدوم می شوند. کارشناسان معتقدند که بخشی از این تصادفات به دلیل پایین بودن کیفیت جاده ها در ایران می باشد. حالا پرسش این است که ما به لحاظ کیفیت جاده ها در کجای دنیا ایستاده ایم؟

صاحب‌خبر -

ایران به لحاظ کیفیت جاده ها در کجای دنیا ایستاده است؟متاسفانه هر ساله بسیاری از مردم کشورمان در تصادفات جاده ای کشته و یا مصدوم می شوند. کارشناسان معتقدند که بخشی از این تصادفات به دلیل پایین بودن کیفیت جاده ها در ایران می باشد. حالا پرسش این است که ما به لحاظ کیفیت جاده ها در کجای دنیا ایستاده ایم؟

به گزارش تابناک اقتصادی، به تازگی تابستان سال 97 را آغاز نموده ایم و به نوعی سفرهای تابستانی نیز از این پس با تقاضای بیشتری رو به رو خواهد بود. متاسفانه با افزایش تعداد سفرها آمار تصادفات نیز افزایش می یابد. تصادفاتی که با کشته یا مصدوم شدن بسیاری از هم وطنانمان همراه است. بعضاً آمار کشته ها و یا مصدومین تصادفات در ایران بسیار تکان دهنده است. به عنوان نمونه طبق آمار رسمی در 9 ماهه سال گذشته 12 هزار نفر در حوادث جاده ای کشته شده اند. بخشی از این تصادفات به دلیل خطاهای انسانی رخ می دهد اما بخش دیگری نیز به اعتقاد کارشناسان به کیفیت جاده های ایران و همچنین کیفیت خودروها باز می گردد. دو عامل خطای انسانی و کیفیت خودروها هم اکنون مورد توجه ما نیست اما پرسشی که مطرح است این است که به راستی کیفیت جاده های ایران چگونه است و ایران به لحاظ کیفیت جاده ها در کجای دنیا ایستاده است؟

برای پاسخ به این پرسش به گزارش رقابت پذیری 2017-2018 مجمع جهانی اقتصاد رجوع کرده ایم. در این گزارش در بخش زیرساخت، زیربخش ­هایی چون کیفیت جاده­ ها، کیفیت زیرساخت ­های ریلی، کیفیت زیرساخت ­های بنادر و کیفیت زیرساخت ­های حمل و نقل هوایی وجود دارد که در آن ­ها 137 کشور دنیا رتبه ­بندی شده ­اند.

نمره دهی مجمع جهانی اقتصاد به شاخص ها و زیرشاخص ­ها در گزارش­ های رقابت پذیری به این گونه است که نمره 7 بهترین نمره و نمره 1 بدترین نمره می­ باشد.

ایران در گزارش رقابت پذیری سال 2017-2018 در شاخص کیفیت جاده ها با کسب نمره 4 از 7 در رتبه هفتاد و یکم دنیا ایستاده است. شایان ذکر است که در گزارش سال گذشته (گزارش 2016-2017) مجمع جهانی اقتصاد، نمره ایران در شاخص کیفیت جاده ها 4.1 از 7 بوده است. این یعنی کیفیت جاده ها در ایران در سال جاری میلادی بدتر شده است.

نمودار زیر جایگاه ایران را به لحاظ کیفیت جاده ها در بین کشورهای رقیب چشم انداز 1404 در گزارش سال 2017-2018 نشان می دهد. کشورهای ازبکستان، افغانستان، عراق و سوریه به دلیل عدم حضور در گزارش رقابت پذیری سال 2017-2018 در این رتبه بندی حضور ندارند. همان گونه که ملاحظه می گردد کشور امارات با کسب نمره 6.4 از 7 دارای بهترین جاده ها در بین کشورهای رقیب چشم اندازه 1404 می باشد. این کشور توانسته است با کسب این نمره حتی جایگاه اول را در بین 137 کشور حاضر در گزارش رقابت پذیری سال 2018 به دست آورد. پس از امارات، کشورهای عمان و قطر با کسب نمره 5.5 در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند. ایران هم در بین کشورهای رقیب چشم انداز 1404 در رتبه دوازدهم بدین لحاظ قرار گرفته است. کشورهای لبنان و قرقیزستان نیز با کسب نمره 2.7 از 7 در انتهای این رتبه بندی قرار دارند و کیفیت جاده های این دو کشور چندان مناسب نیست. 

ایران به لحاظ کیفیت جاده ها در کجای دنیا ایستاده است؟

هر چند که می توان این گونه عنوان نمود که کیفیت جاده های ایران در این رتبه بندی در سطح متوسط قرار دارد اما باید گفت که برای کاهش تعداد تصادفات و آمارهای کشته و مصدوم شدگان در این تصادفات، مسئولین باید همت بیشتری در راستای ارتقای کیفیت جاده ها انجام دهند.

نظر شما