شناسهٔ خبر: 26312143 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

مدل جدید ارزی بانک مرکزی

نشست اقتصادی دولت به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
در این نشست که رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی و وزرای بهداشت ؛ جهاد کشاورزی؛ اقتصاد و نفت هم حضور داشتند آخرین تحولات بازار و مسائل ارزی بررسی شد. 
 
مدل جدید ارزی بانک مرکزی 
 رئیس کل بانک مرکزی بعد از این جلسه تصمیمات ارزی دولت را دارای نتایج مثبت ارزیابی کرد و گفت:سامانه نیما، به دولت امکان اشراف بر هزینه کرد منابع ارزی را داده است.  
 ولی الله سیف افزود: در تصمیمات جدید دولت 4 گروه کالایی تعریف شده است­ که به صورت شفاف­ و روشن تامین ارز شده­ و هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: ترتیبات جدید ارزی از 21 فروردین نهایی و عملیاتی شد و تا امروز نتایج کار نشان می دهد که سامانه نیما کارایی­ خودش را نشان داده­ و دولت با اشراف کامل تخصیص بهینه منابع را دارد.
وی ادامه داد: به کالاهای ضروری که وارد می شود­ ارز تخصیص می یابد و­ کالاهایی که در داخل­ تولید می شود دیگر نیازی به ارز ندارد و بیخودی منابع ارزی برای این کالاها مصرف نمی شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت:­ جلسات زیادی برگزار شد و امروز 4 گروه کالایی را برای تخصیص ارز تعریف کردیم­ که گروه اول کالاهای اساسی کشور است که سابقه آن نشان می دهد 18 میلیارد دلار ارز لازم دارد، گروه دوم کالاهای ضروری است که واردات سال گذشته نشان می دهد 24 میلیارد دلار ارز لازم دارد، گروه سوم کالاهای عادی که 5.6 میلیارد دلار سابقه واردات گذشته را دارد و گروه چهارم کالاهای خودکفا که در داخل کشور تولید می شود و نیازی به واردات نیست که البته در گذشته این گروه کالایی 3.8 میلیارد دلار ارز نیاز داشت.
وی افزود: تامین ارز برای این کالاها با هیچ مشکلی روبرو نیست و می تواند با انضباط کامل اختصاص پیدا کند.­
سیف با اشاره به اینکه تلاش هایی که از خارج کشور به بازار القا می شود التهابات مصنوعی و انتظارات منفی را به همراه دارد گفت: با این تصمیمات می توانیم به­ صورت شفاف و روشن ارز را تامین کنیم و هیچ گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
 
 
 وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: واردات کالاهایی ممنوع اعلام شده­ است که یا در داخل تولید می شوند یا چندان واردات آنها ضرورتی ندارد.
شریعتمداری در گفتگوی زنده تلویزیونی پس از جلسه اقتصادی دولت افزود: البته کالاهایی که ورود آنها ممنوع اعلام شده است اما پیش از آن، ثبت سفارش و پس از آن، تأمین ارز شده اند، مشکلی برای وارداتشان نیست.
وی همچنین گفت: درباره کالاهایی­ که امکان ورود دارند، با واردکنندگان صحبت و تعهد­ گرفته شده است درصورت گرفتن ارز 4200 تومانی، باید آن را به قیمت ارز رسمی در بازار عرضه کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ذخایر کالاهای اساسی و مورد نیاز به میزان کافی وجود دارد که امروز در جلسه ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور این موضوع تبیین و تاکید شد که هیچ گونه نگرانی در مورد کالاهای حساس و اساسی و مورد نیاز مردم نداریم.
 
 رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز هم از ایجاد بازار ثانویه ارز طی هفته آینده خبر داد. 
ولی اله سیف پس از حضور در کمیسیون های صنایع و حمایت از تولید ملی در گفتگو با شبکه خبر گفت: از بعد اقتصادی تعادل لازم در تراز تجاری کشور وجود دارد و صادرات و ارز آوری در کشور در شرایطی است که به راحتی نیازهای وادرات کشور را تامین می کند. سیف افزود: با این وجود و با توجه به دشمنی های آمریکا و ایجاد تحریم های جدید برای مصون سازی اقتصاد کشور مدل جدید ارزی اتخاذ شده است که بر اساس آن با تقسیم نیازهای کشور ارز در اختیار آنها قرار می گیرد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: جزئیات این بازار ثانویه تدوین شده و از محل 20 درصد صادرات غیرنفتی که عمدتا از طریق بخش خصوصی انجام می شود برای واردات برخی کالاهای غیراساسی و بصورت نرخ توافقی خواهد بود.
وی گفت: ایجاد این بازار از شکل گیری برخی نرخ های نامشخص که امروز در کوچه پس کوچه ها ازطریق دلالان انجام می شود، جلوگیری می کند.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین افزود: سامانه ای در حال ایجاد است تا در آن همه کالاهایی که برای واردات از ارز 4200 تومانی استفاده کرده اند، مشخص شود.
وی گفت: با اجرایی شدن این سامانه واردکنندگان این کالاها نمی توانند آنها را با قیمت های بالاتر و بفروشند.
سیف افزود: با مشخص شدن این کالاها این امکان وجود دارد که با هماهنگی دستگاههای نظارتی از جمله تعزیرات و بازرسی از گرانفروشی ها جلوگیری شود.
 

نظر شما