شناسهٔ خبر: 26311955 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

اسدی کرم تاکیدکرد:

کندی نبض تولید پسته با شوری آب و خشکسالی در استان کرمان/ بازار پسته آمریکا توسط ایرانی‌ها راهبری می‌شود

نماینده مردم شهر بابک در مجلس با بیان اینکه شوری آب و خشکسالی نبض تولید پسته کرمان را کند کرده است،گفت: بازار پسته آمریکا توسط ایرانی‌ها هدایت می‌شود.

صاحب‌خبر -

 علی اسدی کرم درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت تولید پسته در استان کرمان گفت:ایرانی‌ها  درآمریکا به نوعی بازار پسته را هدایت می‌کنند؛زیرا پسته بویژه پستهکرمان دارای کیفیت بسیار منحصر به فردی است و این درحالی است که کشت پسته در استان کرمان درگیر معضل کم آبی  است.

شوری  آب مانع تولید بهینه پسته در استان کرمان

نماینده مردم شهربابک درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شوری آب مانع تولید بهینه پسته در استان کرمان است،تصریح کرد:شوری آب و خشکسالی متاسفانه در راندمان تولید پسته تاثیر منفی دارد،بنابراین می‌بایست کارشناسان و متخصصان در صنعت کشاورزی فکر اساسی برای تولید پسته بکنند.

اسدی کرم افزود:برای افزایش راندمان تولید پسته می‌بایست فکری اساسی به منظور رفع شوری آب برای محصول پردرآمدی همچون پسته کرد و این درحالی است که با این اوصاف تولید پسته سیرنزولی در پی خواهد داشت و متاسفانه با کاهش  عمق چاه مسلم است که درجه شوری آب نیز افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد:مدیریت منابع آبی برای بهبود راندمان تولید پسته با توجه به شرایط شوری آب در استان کرمان الزامی است و  از همین رو مدیریت آبیاری به روش های مدرن باید به جریان بی‌فتد تا بتوان از منابع آبی در شرایط کم آبی بهترین بهره را برد و این در حالی است که امسال به دلیلی سرمازدگی پسته ،تولید در استان کرمان به  شدت کاهش یافته  است و این امر موجب می‌شود که راندمان تولید  پسته  نیز به شدت کاهش یابد.

 بسیاری از تولیدکنندگان پسته براثر شوری آب و خشکسالی  در کرمان متضرر شدند

نماینده  مردم شهربابک در مجلس افزود:تولید پسته در استان کرمان امسال به شدت با کاهش  روبرو می‌شود و بسیاری از  تولیدکنندگان پسته  براثر شوری آب  و خشکسالی   ورشکسته می شوند و در این راستا نیز بسیاری از فرصت‌های اشتغال  نیز از بین می‌رود.

گل محمدی و زعفران جایگزین‌های مطمئنی برای کشت‌های پرآب 

وی با بیان اینکه  تولید محصولات کم آبر در صنعت کشاورزی استان کرمان الزامی است،تصریح کرد:تولیدمحصولاتی از جمله گل محمدی، زعفران و زرشک  می‌تواند جایگزین مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی در استان کرمان تلقی شود.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با بیان اینکه شوری آب و خشکسالی نبض تولید پسته کرمان را کند کرده است،یادآورشد: تقریبا بازار پسته آمریکا  توسط ایرانی‌ها راهبری می‌شود./

پایان پیام

نظر شما