شناسهٔ خبر: 26311430 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

درخواست «خاویر سولانا» برای سفر به آمریکا به دلیل حضور در ایران رد شد

R36444/P36446/S8,89,95,1128/CT7

یک سامانه دولتی آمریکا درخواست دبیر کل اسبق ناتو برای سفر به آمریکا را به دلیل سفری که او قبلاً به ایران داشته رد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «خاویر سولانا»، مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دبیر کل اسبق «ناتو» به دلیل سفری که قبلاً به ایران داشته برای رفتن به آمریکا با مشکل مواجه شده و با درخواست او برای سفر بدون روادید به این کشور موقتاً مخالفت شده است.   

روزنامه اسپانیایی «الپاییس» گزارش داد سامانه‌ایکه به طور خودکار واجد شرایط بودن اتباع کشورهای دارای قرارداد معافیت از روادید با آمریکا را بررسی می‌کند با درخواست سیاستمدار اسپانیایی برای سفر به واشنگتن جهت سخنرانی در اندیشکده «بروکینگز» مخالفت کرده است. 

آمریکا با 38 کشور دنیا که عمده آنها کشورهای اروپایی هستند قراردادی دارد که اتباع این کشورها را از درخواست روادید آمریکا معاف می‌کند. سال 2016 قانونی در آمریکا به تصویب رسید که به موجب آن در صورتی که شهروندان این کشورها ظرف 5 سال گذشته به کشورهای ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی یا یمن سفر کرده باشند بایستی برای ورود مجدد به آمریکا درخواست روادید کنند و درخواست آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

«سیستم مجوز الکترونیکی سفر»، سامانه‌ای است که دولت آمریکا آن را برای تأیید خودکار مجاز بودن یا نبودن سفر اتباع این 38 کشور به آمریکا طراحی کرده است. 

یک منبع درباره رد درخواست «سولانا» به روزنامه اسپانیایی گفت که این سامانه به طور خودکار با درخواست افرادی که در سال‌های گذشته به 7 کشور ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی و یمن سفر کرده باشند مخالفت می‌کند. 

به نوشته  «الپاییس» رد درخواست سفر به آمریکا توسط این سامانه به معنی آن نیست که آنها نمی‌توانند به آمریکا سفر کنند بلکه بایستی برای گرفتن روادید اقدام کنند. 

«سولانا» در مصاحبه با رسانه اسپانیایی گفت که او در حال طی کردن مراحل لازم برای اخذ روادید جهت سفر به آمریکا است. 

انتهای پیام/ 

نظر شما