شناسهٔ خبر: 26311245 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همدان|نقطه‌ ضعف توسعه در کشور نامتوازن بودن آن است

R41405/P1486/S6,75/CT11

معاون سازمان بسیج اساتید کشور گفت: نقطه‌ضعف بزرگ جمهوری اسلامی توسعه نامتوازن در کشور است که از سال‌های پس از جنگ رقم خورد و سبب ایجاد بحران در جامعه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، محمدرضا مرندی شامگاه یکشنبه با حضور در همایش بسیج اساتید استان همدان با اشاره به چهل‌ساله شدن انقلاب اسلامی ایران و بررسی کارآمدی نظام اظهار داشت: مشکل ما در هنگام قضاوت یک موضوع، داشتن نگاه صفر و صدی و یا دخالت دادن حب و بغض‌ها در قضاوت است موضوع مهمی که نظام اسلامی را نیز دربرمی گیرد.

وی افزود: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ازآنجاکه شور انقلابی حاکم بود و نظرات نیز در تأیید نظام ارائه می‌شد اما حالا  که آن شور انقلابی کمرنگ شده است برخی گمان می‌کنند که باید با واقع‌بینی که متأثر از بدبینی است نظرات خود را ارائه دهند و حتی بیان بدی‌ها را روشنفکری می‌دانند.

معاون سازمان بسیج اساتید کشور بابیان اینکه ما هنگام قضاوت باید بپذیریم که نظام اسلامی هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف دارد و مادامی که نقاط قوت نظام بیشتر باشد یعنی نظام کارآمد است گفت: چهار مؤلفه عملکرد، اهداف، امکانات و ‌موانع باید هنگام بررسی کارآمدی یک نظام موردتوجه قرار گیرند.

وی بیان کرد: امروز ما در جامعه‌ای قرارگرفته‌ایم که به دلیل فراموشی، جوان بودن نسل و غیره، حکومت اسلامی با رژیم شاه مقایسه می‌شود  و حتی در برخی موارد نیز برخی  میگویند حکومت طاغوت بهتر از حکومت اسلامی بوده است.

مرندی تصریح کرد: اگرچه ما نقاط ضعف نظام اسلامی را قبول داریم اما برای اینکه بتوانیم کارآمدی نظام اسلامی را نشان دهیم پروژه‌ای بر اساس نظریه نامتوازن ساموئل هانتینگتون ارائه دادیم تا نشان دهیم نظام اسلامی حداقل در بخش مادی  موفق بوده است یا خیر

وی با اشاره به اینکه برای مقایسه نظام اسلامی با حکومت شاه و دیگر حکومت‌ها در ابتدا باید ببینیم وضع امکانات نظام چگونه است اظهار داشت: در رژیم گذشته روزانه شش میلیون بشکه نفت تولید می‌شد که پنج و نیم میلیون بشکه آن صادر می‌شد، درحالی‌که پس از پیروزی انقلاب روزانه سه و نیم میلیون بشکه نفت تولید می‌شد است که در سال‌های اول دو میلیون بشکه آن صادر می‌شد و این یعنی میزان صدور نفت ما بیش از دو برابر کاهش یافت بود.

 مرندی بابیان اینکه در 8 سال دفاع مقدس 240 هزار نفر از رزمندگان ما به شهادت رسید 10 شهر و 4 هزار روستای کشور به‌طور کامل تخریب شدند عنوان کرد: پس‌ازآنکه سازمان ملل پس از مدت‌ها صدام حسین و کشور عراق را به عنوان متجاوز اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در طول جنگ تحمیلی هزار میلیارد دلار یعنی مبلغی معادل درآمد 84 سال ایران خسارت‌دیده است رقمی که سازمان ملل  آن را قبول نکرد.

معاون سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به اینکه سازمان جهانی فائو در سال 2004 اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین صادرکننده میوه و محصولات کشاورزی در منطقه خاورمیانه است ابراز کرد: خوشبختانه در سال‌های پس از جنگ نیز رشد علمی ایران در طول 14 سال 6 برابر میانگین رشد متوسط جهان بود که تا 16 برابر نیز افزایش یافت.

 وی با تشریح موفقیت‌ها و پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های پزشکی، نانو، سلول‌های بنیادی، تسلیحات نظامی، هسته‌ای و غیره گفت: نقطه‌ضعف بزرگ جمهوری اسلامی توسعه نامتوازن در کشور است که از سال‌های پس از جنگ رقم خورد و سبب ایجاد بحران در جامعه شد.

مرندی تصریح کرد: وقتی توسعه نامتوازن در یک کشور رخ می‌دهد سرعت انتظارات و توقعات مردم بیش از سرعت تحقق و ایجاد امکانات می‌شود که  همی موضوع نیز نارضایتی مردم را به دنبال دارد یعنی امروز ما جامعه‌ای درحال‌توسعه با مردمی هستیم که توقعات آن‌ها در سطح مردم کشورهای توسعه‌یافته است.

 انتهای پیام/م

نظر شما