شناسهٔ خبر: 26310914 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

قانونی که ۴۰۰۰ روز است خاک می خورد

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان ام المطالبات پرستاران، هنوز که هنوز است و بنا به دلایل نامعلوم، در بایگانی دولت جا خوش کرده و گویا قرار نیست بعد از گذشت ۱۱ سال از تصویب آن، اجرایی شود

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در ششمین روز از تابستان سال ۸۶ با اکثریت قاطع مجلسی ها به تصویب رسید، اما با گذشت ۴۰۱۵ روز از تصویب آن، هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش شفاآنلاین، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به عنوان ام المطالبات پرستاران، هنوز که هنوز است و بنا به دلایل نامعلوم، در بایگانی دولت جا خوش کرده و گویا قرار نیست بعد از گذشت ۱۱ سال از تصویب آن، اجرایی شود.

جامعه پرستاری(Nursing) به عنوان پرتلاش ترین نیروهای نظام سلامت، در مراکز درمانی و بهداشتی، از سال ۸۶ تا کنون چشم انتظار مساعدت مسئولین دستگاه اجرایی کشور هستند تا ببینند بالاخره چه زمانی تصمیم می گیرند این قانون را اجرایی کنند.

قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، در راستای توجه به خدمات پرستاری و جلوگیری از تضییع حقوق مادی و معنوی پرستاران، به تصویب رسیده است. زیرا، هنوز که هنوز است، پرستاران خدماتی را ارائه می دهند که دستمزد آن به جیب دیگران می رود و از همین رو، مجلس شورای اسلامی تلاش کرد با تصویب این قانون، از تضییع حقوق پرستاران جلوگیری کند. اما، با گذشت ۱۱ سال از تصویب این قانون و تهیه آیین نامه ها و دستورالعمل های لازم، خبری از اجرای این قانون نیست.

در طول ۱۱ سال گذشته، روسای جمهور وقت، معاونین آنها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، همواره بر اجرایی شدن این قانون تاکید کرده و جامعه پرستاری را محق دانسته اند. اما، مشخص نیست به چه دلیلی این قانون هنوز اجرایی نشده است.

محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، در پاسخ به این ابهام، توضیحاتی داده است.

وی با اشاره به اینکه قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در ششم تیر ماه ۱۳۸۶ با رای قاطع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، گفت: بعد از تصویب قانون و طی تمامی مراحل فنی و اقدامات کارشناسی، و گرفتن بهانه های ممکن، هنوز وارد فاز اجرایی نشده است.

شریفی مقدم با اشاره به تاکیدات و دستورات متعدد روسای جمهوری وقت در طول این سال ها، تصریح کرد: این قانون، همواره در کمیسیون اجتماعی(social) دولت های مختلف که از زمان تصویب آن روی کار آمده اند، مطرح و بررسی شده است و نمایندگان مجلس نیز به دفعات بر اجرای این قانون تاکید کرده اند.

دبیرکل خانه پرستار، با اشاره به اعتراضات متعدد جامعه پرستاری به عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در طول این سال ها، تاکید کرد: بیش از ۲۰۰۰ شکایت به کمیسیون اصل نود مجلس در این خصوص ارسال شده و در دیوان عدالت نیز طرح شکایت گردیده است، اما هنوز اراده ای برای اجرای این قانون وجود ندارد.

شریفی مقدم با طرح این سئوال که چه قدرتی بالاتر از دولت برای اجرایی شدن این قانون تصمیم می گیرد، تصریح کرد: موقعی که قانونی تصویب می شود، اما اجرا نمی شود، نشان دهنده ضعف در حاکمیت حوزه سلامت است.

وی با طرح این موضوع که چنین رویکردی منجر به عدم شفافیت در حوزه سلامت خواهد شد، افزود: این قبیل رفتارها، باعث خواهد شد تا شاهد حاکم شدن انحصارگرایی در حوزه سلامت باشیم. زیرا، گروهی به دنبال سوءاستفاده از قدرت در منافع شخصی هستند و طبیعی است که صدای بقیه گروه ها شنیده نشود.

دبیرکل خانه پرستار، ادامه داد: وقتی در اجرای امور، نظارت نباشد، احتمال بروز فساد دور از دسترس نیست و افرادی که در حوزه سلامت، پول و قدرت دارند، یکه تازی می کنند.

به گفته شریفی مقدم، عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، سه تاثیر منفی بر کارکرد حوزه سلامت خواهد داشت.

وی توضیح داد: در وهله نخست، پرستاران بی انگیزه می شوند. در نتیجه، خدماتی که به مردم و بیماران ارائه می دهند، از کیفیت و کارآیی لازم برخوردار نخواهد بود. تاثیر دوم آن، شیوع پردخات های غیر رسمی در حوزه سلامت خواهد بود. بطوریکه، وقتی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پول به نظام سلامت وارد می شود، بقیه حوزه ها و دستگاه ها، پول کمتری دریافت خواهند کرد و در نتیجه، مردم آسیب خواهند دید.

شریفی مقدم، در ارتباط با عامل سوم که باعث تاثیر منفی در حوزه سلامت خواهد شد، گفت: اعتماد بدنه نظام سلامت به نهادهای حکومتی کم رنگ خواهد شد.

دبیرکل خانه پرستار، با اشاره به نفوذ گروه اقلیت دارای قدرت و ثروت در تمامی لایه های حاکمیت نظام سلامت، افزود: این افراد، از وزارت بهداشت تا دولت و مجلس و شورای عالی بیمه نقوذ کرده اند.

وی با انتقاد از حاکم شدن سیاست های پزشک سالارانه که در چند سال اخیر شدت یافته است، گفت: این وضعیت باعث شده بدنه نظام سلامت به ویژه گروه پرستاری، به دولت و مجلس بی اعتماد شوند.

شریفی مقدم با طرح این مطلب که حاکمیت در نظام سلامت فاقد مسئولیت لازم است، افزود: متاسفانه، دولت و مجلس، از قدرت لازم برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، برخوردار نیستند.

وی گفت: تدوام چنین شرایطی، به نفع مردم و بیماران نخواهد بود. زیرا، منافع اجرای این قانون متوجه مردم است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که نمایندگان مجلس به خصوص اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وزیر و معاونین وزارت بهداشت در ادوار مختلف، و سایر دست اندرکاران حوزه سلامت، همواره بر این نکته تاکید داشته اند که اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، از هر لحاظ برای نظام سلامت و مردم، مفید و مطلوب است. اما، سئوال اینجاست که چرا تاکنون اجرایی نشده است.

محمد نعیم امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاریگ فت: طبق قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری براساس میزان کار، نوع، کمیت و کفیت فعالیت پرستاری تعرفه گذاری باید انجام شود.

وی تصریح کرد: البته اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به منابع جدید نیاز ندارد، تنها وزارت بهداشت باید تعرفه گذاری را کامل کرده و براساس قانون کارانه را پرداخت کند، بنابراین اجرای دقیق و کامل قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دراختیار وزارت بهداشت است که باید به آن توجه شود، ضمن اینکه باید عدالت در پرداختی ها و  کاهش اختلاف در پرداخت ها بین گروه های مختلف پزشکی و پرستاری باید انجام شود، البته امکان همسان سازی در هیچ نقطه از دنیا از جمله کشور ما وجود ندارد.

امینی فرد افزود: تعرفه‌گذاری جامعه پرستاری در عمل به این مهم برمی‌گردد که باید اعتبارات لازم را برای اجرای آن ببینیم که بخشی از آن حاصل از درآمدهای اختصاصی بوده و بخشی هم از منابع عمومی تامین می‌شود.مهر

نظر شما