شناسهٔ خبر: 26310667 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

خورشت‌های نوبرانه تابستانی

فصل تابستان با نوبرانه‌های رنگارنگش از راه رسید و می‌توانیم در تهیه دسرها، غذاهای اصلی، میان وعده‌ها، سالادها و... از آنها استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

در اینجا به آموزش سه نوع خورش تابستانی با میوه و سبزیجات نوبرانه میپردازیم. لطفا ما را همراهی کنید و از خوردن این خورشهای خوشمزه وخوش آب و رنگ لذت ببرید.

خورشت کنگر

موادلازم:

گوشت: نیم کیلو / کنگر: یک کیلو / نعنا و جعفری: نیم کیلو / پیازداغ: 4 قاشق / آبلیو یا آبغوره: یک فنجان / نمک، فلفل و ادویه: به میزان لازم

گوشت را خرد کرده و بشویید و با پیازداغ تفت دهید و بگذارید با مقداری آب بپزد.تیغ کنگرها را گرفته و بشویید و سپس خرد کنید.

نعنا و جعفری را پاک کرده و بشویید و خرد کنید و با کنگرها در کمی روغن تفت
دهید.

گوشت که پخت مخلوط کنگر، نعنا و جعفری را به آن اضافه کنید و در این مرحله نمک، فلفل، ادویه و آبلیمو یا آبغوره را اضافه کرده و خورشت را روی حرارت کم بگذارید تا به روغن بیفتد.

در صورت تمایل میتوانید دو قاشق رب را تفت داده و به خورشتتان اضافه کنید.

خورشت ریواس

مواد لازم:

گوشت خورشتی: نیم کیلو / ریواس: 2کیلو / نعنا و جعفری: نیم کیلو / پیازداغ: 4 قاشق غذاخوری / شکر: 2 قاشق غذاخوری / نمک، فلفل و ادویه: به میزان لازم

گوشت را با پیازداغ مخلوط کرده و تفت میدهیم و با کمی آب میپزیم. نعنا و جعفری را پاک کرده، شسته و خرد میکنیم و در روغن تفت میدهیم. توجه داشته باشید که نعنا باید کم باشد چون باعث تلخی خورشت میشود.

پوست ریواس را میگیریم و به اندازه یک بند انگشت خرد میکنیم و با نعنا و جعفری تفت میدهیم.

وقتی گوشت کامل پخت همه سبزیجات را همراه با نمک، ادویه و شکر با هم مخلوط میکنیم.

مدت 10 تا 15 دقیقه خورشت را روی حرارت کم میگذاریم. توجه داشته باشید ریواس نباید زیاد بجوشد چون زود له میشود. برای طعمدار کردن خورشتتان میتوانید بجای نعنا و جعفری از زعفران استفاده کنید. هم رنگ آن متفاوت میشود و هم طعم آن.

این خورشت طعم ترشی دارد و بنا به ذائقهتان میزان شکرآن را اندازه کنید.

خورشت گوجه سبز

مواد لازم:

گوشت: نیم کیلو / گوجهسبز: نیم کیلو / جعفری: 200 گرم / نعنا خشک: 2 قاشق غذاخوری / پیازداغ: 3 قاشق غذاخوری / شکر، نمک، فلفل و ادویه: به میزان دلخواه

جعفریها راشسته، خرد کرده و با پیازداغ مخلوط میکنیم و تفت میدهیم بعد نعنا خشک را هم اضافه میکنیم.

گوشت را با کمی آب و پیاز میپزیم ووقتی کامل پخت به مخلوط سبزیجات اضافه میکنیم.در این مرحله خورشت را با نمک،فلفل و ادویه مزه دار میکنیم و بعد گوجه سبزها را میشوییم و همراه با شکر به خورشت اضافه میکنیم. حدود 15 دقیقه بعد خورشت آماده است.حواستان باشد که گوجه سبز خیلی نجوشد چون له میشود.

این خورشت ترش است و مزه وشیرینی آن را میتوانید نسبت به تمایلتان تنظیم کنید.

توجه داشته باشید در این خورشتها میتوانید به جای گوشت از سینه مرغ استفاده کنید.

مژده مظهری

نظر شما