شناسهٔ خبر: 26310473 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

نمایشی برای کودکان با مضمون دهن‌بینی / روایت بهاره میرزاپور از نمایش "گیسو طلا"

بهاره میرزاپور گفت: گروه‌های نمایشی کودک با کمبود سالن اجرا مواجه هستند.

صاحب‌خبر -

سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "گیسو طلا" به نویسندگی و کارگردانی بهاره میرزاپور از 20 خردادماه در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان روی صحنه است. این اثر نمایشی پیش‌تر، از چهار بخشِ سومین جشنواره‌ تئاترشهر جایزه‌ برگزیده‌ بهترین کارگردانی، بازیگری مرد، موسیقی و طراحی صحنه را دریافت کرده و در عین حال نامزد دریافت جایزه‌ بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، بازیگری زن و طراحی لباس این جشنواره بوده است. راحله شمس‌آبادی، رامین مسیبی، نگین تقوی‌راد و بهاره میرزاپور به عنوان بازیگر در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

بهاره میرزاپور در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "گیسو طلا" گفت: مضمون و تم اصلی این اثر درباره دهن‌بینی است. کودکان ما در روزگاری زندگی می‌کنند که با وجود رسانه‌های مجازی در معرض بمباران اطلاعاتی هستند و تحت‌تاثیر هر آنچه که می‌بینند یا می‌شنوند، قرار دارند هرچند که این موضوع مبتلا به کل جامعه است.

او ضمن بیان اینکه سبک و شیوه اجرایی این اثر نمایشی، تلفیقی از عروسک و بازیگر است، درباره طراحی صحنه آن خاطرنشان کرد: طراحی صحنه نمایش سمبلیک و نمادین است. در عین حال که دکور اثر متحرک است اما سعی شده با استفاده از رنگ‌ها جذابیت تصویری برای کودکان ایجاد شود.

کارگردان نمایش "زیر گنبد کبود" درباره موسیقی نمایش "گیسو طلا" اظهار داشت: سه‌تار، تنبک و پرکاشن سازهایی هستند که به صورت زنده در صحنه نواخته می‌شود و بازیگران نمایش با آن می‌خواندند. عمده کار، موسیقیایی است و تنها در بخش‌هایی برای درک بهتر مفهوم، از دیالوگ استفاده شده است.

میرزاپور با اشاره اینکه این اثر نمایشی مخصوص رده سنی کودکان بالای سه سال است، تصریح کرد: متاسفانه گروه‌های نمایشی کودک با کمبود سالن مواجه هستند. در برابر خیل عظیم هنرمندانی که مشغول فعالیت در عرصه نمایش کودک و نوجوان هستند، تنها دو تماشاخانه هنر و کانون پرورش فکر کودکان و نوجوان، مخصوص آثار کودک وجود دارد که جوابگوی ازدحام آثار نمایشی کودک نیست. بنابراین مجبور می‌شویم نمایش‌های‌مان را در فرهنگسراها روی صحنه آوریم.

او در ادامه افزود: از آنجا که برای اجرای آثار در فرهنگسراها طرف قراردادمان شهرداری است باید قرارداد پیمانکاری با آن‌ها نوشته شود و این مسئله منجر به آن می‌شود تا 57 درصد بابت سالن، بیمه، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از گروه‌ها کسر شود که این موضوع برای‌مان ایجاد مشکلات فراوانی می‌کند.

این کارگردان تئاتر کودک در پایان صحبت‌هایش گفت: خوشبختانه نمایش "گیسو طلا" تاکنون با استقبال مخاطبان مواجه شده است و قرار بر این بود تا این اثر نمایشی را تا 15 تیرماه اجرا کنیم که فکر کنم اجرای آن تمدید شود.

در خلاصه داستان این نمایش کودک آمده است: "گیسو طلا" ماجرای دختر بچه‌ بازیگوش و دهن‌بینی‌ است که مرغی به نام پرحنا دارد. او به پیشنهاد یکی از اهالی تصمیم می‌گیرد برای پذیرایی از کدخدا مرغش را بپزد، به این منظور راهی سفری می‌شود تا دستور پخت مرغ را از خاله‌اش بگیرد. در مسیر بازگشت به دلیل دهن‌بینی اتفاق‌های زیادی برایش می‌افتد و او متوجه اشتباهاتش می‌شود ... .

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: یکتا مقدس‌فر دستیار کارگردان، سامان فرشیدنیا عروسک‌گردان، یاسر شیرزاد آهنگ‌ساز، مصطفی دارابی و یاسر انصاری‌شاد نوازنده، معصومه روستا طراحی عروسک، فاطمه زعفرانی طراح لباس، محمدرضا شاملوفرد طراح نور، امین‌رضا ملک‌محمودی مدیر صحنه و سامان فرشیدنیا، امین‌رضا ملک‌محمودی، محمدحسین قاسمی‌منفرد و امیرحسین پیرعلمی عوامل صحنه.

نمایش "گیسو طلا" صبح‌ها ویژه مهدهای کودک و مدارس و بعدازظهرها ساعت ۱۷:۳۰ در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری واقع در پارک لاله تهران اجرا می‌شود و علاقمندان می‌توانند بلیت آن را از سایت ایران نمایش تهیه کنند.

 

 

نظر شما