شناسهٔ خبر: 26310404 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

یک جامعه شناس در گفتگو با جام جم آنلاین:

راز پیشرفت ژاپن همدلی در دوران سختی ها است / مسئولان پاسخگوی مشکلات باشند

یک جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است مسئولین باید صداقت، روراستی، مدیریت صحیح، کنترل و نظارت مناسب داشته باشند و اگر همه این عوامل در یک سیستم درست عمل کند بی شک مردم قدرت درک بالایی دارند و شرایط دشوار اقتصادی را می پذیرند اما نکته ای که وجود دارد این است که مردم تنها زمانی این وضعیت و بحران را قبول می کنند که خود را با مسئولین در یک موقعیت و طبقه ببینند.

صاحب‌خبر -

محمد مهدی لبیبی جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: کلیدی ترین مسئله در رابطه با موضوعاتی چون تورم و گرانی با توجه به شرایط کنونی کشور را می توان بحث اطلاع رسانی درست به جامعه در شرایط کاملا صادقانه دانست. مشکل اصلی که در جامعه امروزی حاکم است مسکوت ماندن برخی از مسائل است و به تعاریفی ساده تر اطلاع رسانی در خصوص علل و عوامل ایجادکننده مسئله با مردم در میان گذاشته نمی شود.

وی ادامه داد: مردم می دانند در شراط تحریم هستیم و مشکلات فراوانی در حیطه اقتصاد وجود دارد اما تنها این موضوع مطرح نیست چرا که ما شاهد سوء استفاده بسیاری از افراد در زمینه های اقتصادی هستیم و علت آن نیز تنها صادق نبودن مسئولین با مردم است.

این جامعه شناس تاکید کرد: ما ملتی بودیم که در دوران 8 سال دفاع مقدس سخت ترین شرایط را تحمل کردیم حتی در مواد غذایی و کوچک ترین نیاز هایمان مشکلات جدی داشتیم اما این طور نبود که جامعه تنش و استرس شدیدی را که امروزه گریبان گیر افراد شده، تجربه کنند چرا که مردم از شرایط پیش آمده آگاه بوده و درک لازم را برای قبولی آن داشتند و این موضوع تنها در ایران صدق نمی کند برای مثال ژاپن در جنگ جهانی دوم بدترین شرایط ممکن را متحمل شد اما امروزه شاهد آن هستیم که این کشور یکی از بهترین ها در تمام عرصه هاست. مردم ژاپن آن زمان با دولت همراهی می کردند و می دانستند یک کالای خارجی با کیفیت بالا را در آن شرایط نباید خریداری کنند و به عبارتی این باور در جامعه برایشان نهادمند شده بود.

لبیبی خاطرنشان کرد: مسئولین باید صداقت، روراستی، مدیریت صحیح، کنترل و نظارت مناسب داشته باشند و اگر همه این عوامل در یک سیستم درست عمل کند بی شک مردم قدرت درک بالایی دارند و شرایط دشوار اقتصادی را می پذیرند اما نکته ای که وجود دارد این است که مردم تنها زمانی این وضعیت و بحران را قبول می کنند که خود را با مسئولین در یک موقعیت و طبقه ببینند.

به گفته وی، بنابراین نقص این چنین موضوعاتی در اطلاع رسانی درست و مسکوت ماندن برخی از مسائل است، چرا که گاهی اوقات موضوعاتی رخ می دهد و هیچ کس پاسخگوی آن نیست و ناخودآگاه مردم به فضای مجازی رجوع کرده که اصلا منبع موثقی نیست لذا رسانه کشور باید رسانه دلسوز برای مردم جامعه باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر آنکه شرایط اقتصادی کشورهمیشه وضعیت ثابتی ندارد، گفت: لذا مردم باید شرایط خود را با وضعیت هماهنگ کنند برای مثال کالایی که در شرایط فعلی قیمت بالایی دارد نباید خریداری شود اما معمولا در کشور هنگامی که قیمت ارز، سکه و... بالا میرود با خرید هجومی مردم رو به رو می شویم و علت این فاجعه تنها عدم وجود همدلی میان مردم و دولت است.

وی توصیه کرد: مردم کشور باید در بدترین شرایط موجود هم امید داشته باشد اما اخیرا مردم نسبت به آینده و تغییرات وضعیت کنونی امیدی ندارند در صورتی که تنها مردم هستند که می توانند به این شرایط موجود بهبود بخشند، به عبارتی دیگر از بین بردن امید و پراکندگی یاس در جامعه گریبان گیر تمامی افراد می شود لذا مسئولین موظف هستند که پاسخگوی مشکلات به وجود آمده اعم از گرانی و... باشند اما مردم نقش پرنگ تری در بهبود روند کشور دارند. افرادی که بر این باورند که قدرت به دستان دولت است در اشتباه هستند چرا که قدرت اصلی به دستان ملت است. این مردم هستند که بخواهند کاری را انجام دهند و باهم همدل شوند به یقین به آن می رسند در نتیجه جامعه نقش کلیدی در به وقوع پیوستن مسائل دارند.

نظر شما