شناسهٔ خبر: 26310127 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش نصر از صحن شورا اسلامی تبریز /

پرداخت حقوق 6 میلیاردی در برخی از شهرداری های مناطق تبریز / تفاوت میزان درآمدها غیر قابل انکار است / تصویب لایحه متمم بودجه شهرداری تبریز

نصر: لایحه متمم بودجه سال 97 توسط اعضای شورا اسلامی در صحن علنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضا اعتراضات خود را نسبت به اعداد و ارقام رد و بدل شده مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر، محمدباقر بهشتی عضو شورای اسلامی شهر تبریز در لایحه بررسی متمم بودجه سال 97 با اشاره به اینکه طی چند جلسه اخیر در حال بررسی متمم بودجه هستیم و هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم،گفت: اگر بودجه سال 97 به درستی تنظیم می شد، هیچ نیازی به بررسی و تهیه متمم بودجه نبود.

وی با بیان اینکه این امر نشان دهنده بررسی های غیر اصولی برای تنظیم بودجه است، اظهار داشت: بر این اساس و برای جلوگیری از ایجاد هر اشتباهی، لازم است تنظیم بودجه ی سال 98 از هم اکنون آغاز شود.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها درآمد شهرداری از دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۶ به دو هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۷ می‌رسد، اذعان داشت: بودجه جاری نزدیک به هزار میلیارد تومان که ۹۵۰ میلیارد آن بودجه عمرانی است.

این گزارش می افزاید،رسول موسائی، قائم مقام شهردار تبریز نیز در توضیح دلایل کاهش میزان درآمد شهرداری گفت: کاهش قسمتی از درآمدهای شهرداری به دلیل کاهش پرداخت عوارض  کارخانه ها بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین دولت عوارض را تجمیع و بصورت یکسان به شهرداری ها پرداخت می کرد که متاسفانه هر سال به دلایلی این مبلغ کاسته شده، اذعان داشت:این موارد هم اکنون نیز در بودجه سال 97 به عنوان عوارض محسوب نشده است و با عنوان مالیات شناخته می شود.

فریدون بابایی‌اقدم دیگر عضو شورا در این رابطه گفت: اوایل سال ۹۲ نزدیک به چهار هزار پروانه توسط شهرداری صادر شده بود و امروز به هزار و 700 پروانه کاهش یافته است که بخشی از این موضوع به دلیل مشکلات اقتصادی و رکود حاضر بر جامعه است.

وی ادامه داد: شنیده‌ام شهرداری منطقه چهار 6 میلیارد تومان ماهانه حقوق پرداخت می‌کند و این عدد بسیار تعجب آور است، مگر چقدر یک منطقه می‌تواند درآمد داشته باشد که این حقوق را پرداخت کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز یادآور شد: امروز می‌گویند شهرداری اراک و اصفهان برای پرداخت حقوق وام گرفته و می‌ترسیم بعدا ما هم دچار مشکل شویم.

فرج قلی زاده دیگرعضو شورای اسلامی شهر تبریز در عکس العمل به توضیحات قائم مقام شهردار کلانشهر تبریز در خصوص دلایل کاهش میزان درآمد شهرداری تبریز گفت: تفاوت میزان درآمدها نسبت به گذشته کلان و غیر قابل انکار است.

وی با بیان اینکه وقتی اعداد و ارقام با ما صحبت می‌کنند، می‌بینیم دو عدد غیرواقعی هستند، اظهار داشت: بودجه ما به دو هزار میلیارد تومان کاهش یافته است اما بودجه جاری افزایش داشته است، این اعداد نشان دهنده مریض بودن مجموعه است و ما مسئول درمان هستیم.

وی خاطرنشان ساخت: مگر ما نمی‌دانستیم باید وام‌ها را پس دهیم و یا از افزایش حقوق کارگران و رکود مسکن خبر نداشتیم؟ اگر خبر نداشتیم در مدیریت ما مشکل وجود دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز با ابراز تاسف از خورده شدن  همه پول شهرداری ، گفت: همه بودجه خورده می شود و حدود ۹۰۰ میلیارد تومان برای بودجه عمرانی می‌ماند، مگر گفته نشد وام‌ها به صورت کلی تسویه شده پس امروز در مورد وام‌ها چه می‌گوییم؟!

وی ادامه داد: پنج ماه قبل گفته بودم علائم بحرانی است و اگر درمان نکنیم باید خودمان را برای تبعات بعدی آماده نماییم.

محرم محمدزاده، خزانه‌دار شورای شهر تبریز در عکس العمل به این سخنان گفت:  وقتی می‌گویند برنامه‌ریزی درست نیست خودِ شورا زیر سوال می‌رود، چه کسی می‌توانست برنامه ارائه دهد و بداند که دلار به هشت هزار تومان و سکه به سه میلیون تومان می‌رسد؟اگر کسی صاحب فکر است برنامه‌اش را ارائه دهد و اگر عملی نشد بگوید من برنامه ارائه کردم مگرنه که حرف زدن بسیار راحت است!

این گزارش حاکی است،غلامحسین مسعودی ریحان  عضو شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه دیدن مشکلات شهرداری به تنهایی کافی نیست،گفت: وقتی از کاهش رشد اقتصادی جامعه و صادرات و تحریم‌ها صحبت می‌کنیم، معلوم است رکود ساختمانی بر عملکرد شهرداری تاثیر می‌گذارد چراکه این مجموعه مجزا از جامعه نیست.

وی افزود: اگر در اقتصاد بحران نباشد مشکل از شهرداری و باید متولی بازخواست شود اما باید قبول کنیم کل جامعه دارای مشکل است.

وی ادامه داد: چرا امروز فریاد نمی‌زنیم که بودجه را اصلاح کنید، می خواهیم، دچار بحران بدتری شویم؟

این گزارش می افزاید،در انتهای بررسی لایحه متمم بودجه شهرداری تبریز توسط اعضای شورا ، این لایحه بدون ایجاد تغییرات تصویب شد.

انتهای پیام/

نظر شما