شناسهٔ خبر: 26309810 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

عبدلی در گفت‌وگو با برنا خبر داد :

احداث 2 نیروگاه 1600 تنی زباله سوز برای تهران

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص وضعیت فعلی نیروگاه زباله سوز تهران گفت: «روزانه حدود 200 تن زباله ریجکت (زباله خشکی که ارزشمند و تَر نیست و زباله‌ایست که از ارزش حرارتی بالایی برخوردار است) به عنوان مواد اولیه در کارخانه سوزانده و از انرژی تولید شده حدود 3 مگا وات بر ساعت برق تولید می‌شود.»

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، در دوره مدیریتی قالیباف نیروگاه زباله سوز تهران با همکاری کشور چین افتتاح شد اما کار اجرایی آن مدتی غیرفعال بود بود. نیروگاه زباله سوزی که قرار بود ضمن سوزاندن زباله از آن برق هم تولید شود.

لازم به ذکر است که کشورهای مدرن و توسعه یافته از سال‌های گذشته کارخانه‌های زباله سوز خود را احداث کردند، کارخانه‌هایی که سرمایه گذاری‌شان با الزامات اتحادیه اروپا در حوزه بازسازی مواد و کاهش ذخیره ضایعات در محل های دفن زباله مطابقت دارد.

با توجه به این سرمایه گذاری، دولت محلی الزامات کاهش ضایعات زیست تخریب پذیر را تأمین می‌کند و مانع از مجازات‌های اتحادیه اروپا خواهد شد، در عین حال  انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش می‌یابد. با وجود این واقعیت که دی اکسید کربن در طی فرایند سوزاندن آزاد می شود، 21 برابر سمی‌تر از متان آزاد شده از ضایعات زباله است. بسیار مهم است که با استفاده از زباله، این کارخانه تولید انرژی گرمایی و انرژی الکتریکی را در همگام سازی تولید می‌کند که امکان استفاده بیشتر از سوخت را فراهم می‌آورد. برق و گرما به ده‌ها هزار خانواده در منطقه تحویل خواهد شد.

حال برای اینکه بدانیم نیروگاه‌های زباله سوز تهران  در چه وضعیتی قرار دارند و وضعیت آن‌ها در مقایسه با نیروگاه‌های دیگر به چه صورت است با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه آن را خواهید خواند.

رضا عبدلی - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری خبرگزاری برنا، با بیان اینکه  نیروگاه تهران روزانه  3 مگا وات بر ساعت برق تولید می‌کند و خوراک آن از زباله بدست می‌آید گفت :  روزانه حدود 200 تن  زباله ریجکت (زباله خشکی که ارزشمند و تَر نیست و زباله‌ایست که از ارزش حرارتی بالایی برخوردار است)  به عنوان مواد اولیه در کارخانه  سوزانده می‌شوند و از انرژی تولید شده برق بدست می‌آید.»

وی در ادامه افزود: «نیروگاه زباله سوز تهران در دوره مدیریتی گذشته افتتاح شد و از همان زمان تاکنون در حال فعالیت است.»

عبدلی در پاسخ به این سوال که آیا این نیروگاه برای سوزاندن زباله کافی است یا باید نیروگاه های دیگری نیز در اطراف تهران  اضافه شود، اظهار کرد: «درصدد احداث 2 نیروگاه دیگر هستیم. کارهای ابتدایی و مقدماتی احداث این 2 نیروگاه 1600 تنی مشابه نیروگاه قبلی در دوره‌ی مدیریت شهری جدید در حال انجام است که درحال حاضر در مراحل ابتدایی برای بررسی پروژه هستیم تا از حدود 3200 تن ریجکت به عنوان مواد اولیه در این سامانه تولید برق شود. پروژه گذشته با مشارکت سازمان مدیریت پسماند و بخش خصوصی انجام شد که کشور سازنده چین بود. درحال حاضر پروژه بعدی به مرحله عقد قرارداد نرسیده است تا بدانیم کدام کشور همکاری خواهیم داشت.»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که نیروگاه فعلی چند درصد از برق تهران را تأمین می‌کند، بیان کرد: «تأمین برق تهران با این نیروگاه رقم بسیار جزیی است؛ سوزاندن 200 تن زباله 3 مگا وات بر ساعت برق تولید می‌کند که هر مگا وات بر ساعت برای روشن کردن هزار عدد لامپ بکار می‌رود البته مقداری از  برق تولیدی مصرف خود کارخانه می‌شود که این مقدار چیزی حدود یک چهارم برق تولیدی کارخانه زباله سوزی است .در حال حاضر حدود 2 هزار لامپ توسط برق تولید شده در کارخانه زباله سوزی  روشن می‌شود. برق تولیدی کارخانه زباله سوزی وارد  شبکه سراسری برق می شود .

وی در ادامه تصریح کرد: «بی‌شک سازمان مدیریت پسماند و شهرداری تهران به دنبال کسب منابع اقتصادی از قبل سوخت زباله و تولید برق نیست. در همه کشورهای دنیا منظور از تأسیس کارخانه زباله سوزی و تولید برق، حفظ محیط زیست است چرا اگر زباله‌ها سوزانده نشوند باید آن‌ها را دفن کرد و بابت هر مقدار زباله‌ای که دفن می‌شود مترها مکعب از خاک و محیط زیست آلوده خواهند شد بنابراین سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به دنبال روش‌های متداول دنیا است که علاوه بر حفظ محیط زیست به منابعی هم دست پیدا کند؛  همانند روشی که درحال حاضر در مجموعه آرادکوه انجام می‌دهیم. روزانه حدود  200 تن زباله که می‌توانند خاک را آلوده کنند سوزانده و از حرارت زباله‌ها برق تولید می‌شود و همچنین از قبل آن منافع اقتصادی و محیط زیستی برای شهر بدست می‌آید اما هدف اصلی درآمدزایی برای مدیریت پسماند و مدیریت شهری نیست.»

 

نظر شما