شناسهٔ خبر: 26309274 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

ماجرای مغزی که بعد از پیوند دو دست توانست خود را دوباره سازمان‌بندی کند!

انعطاف‌پذیری به روش مغز

مغز انسان همیشه در حال تغییر است. اتفاقاتی که اطراف ما رخ می‌دهد همه و همه بر ساختار مغزمان اثر می‌گذارد. حتی فکر کردن نیز به تنهایی می‌تواند ساختار مغزمان را دستخوش تغییر کند. وقتی از یک اندام خود بیشتر استفاده می‌کنیم، همزمان بخش مرتبط با این اندام در مغز بزرگ‌تر می‌شود. برای مثال در تنیس‌بازهای حرفه‌ای، بخش بزرگ‌تری از مغز نسبت به افراد عادی کنترل دست‌ها را به عهده دارد. به همین صورت زمانی که از یک اندام خود استفاده نمی‌کنیم، همزمان همان بخش مرتبط با آن در مغزمان نیز کوچک و کوچک‌تر می‌شود. در افرادی که اندامی را از دست داده‌اند، دیگر سیگنالی از آن اندام به مغز نمی‌رسد و آن بخش کوچک‌تر می‌شود و جای خود را به قسمت‌های دیگر می‌دهد. بنابراین ساختار قشر مغز پیوسته در حال تغییر است.

صاحب‌خبر -

اواخر پاییز سال گذشته پربارترین ماه از نظر کشفیات و خبرهای جالب توجه در علوم اعصاب بود. در 15 آذر 96 خبری شگفتآور از بیمارستان اطفال فیلادفیا مخابره شد. در سال 1394/ 2015 کودکی بعد از از دست دادن هر دو دست خود مورد پیوند هر دو عضو قرار گرفت. بعد از گذشت دو سال نتایج بررسی مغز این کودک بسیار شگفتانگیز بود؛ زیرا قشر مغز او دوباره توانسته بود خود را سازمان بندی کند و این سازمانبندی بسیار مشابه افراد سالم بود(تصویر روبهرو) . گویی اصلا اتفاقی رخ نداده است!

زمانی که در مقیاسی بزرگتر، این سلولها را مشاهده میکنیم، متوجه میشویم بخشی از مغز متناسب با اتفاقاتی که در محیط رخ میدهد دچار تغییر ساختاری شده است. این اتفاق بارها و بارها در طول روز رخ میدهد و مغز ما هر روز در حال تغییر شکل است. هرچند شاید با چشم غیرمسلح یا از دور مغز همان ارگان یکونیم کیلویی و بدون تغیر شکل دیده شود. اما حقیقت این است که مغز اندامی بسیار انعطافپذیر است.

زندگی روزمره ما پر از مثالهایی از این دست است. هر اتفاقی که اطراف ما رخ میدهد بخشی از ساختار مغزمان را تغییر میدهد.

مترجم: بهنام سور

جامجم

نظر شما