شناسهٔ خبر: 26309190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

بشار اسد ضمن غیرواقعی دانستن اتهامات مطرح شده:

آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند و فورا حمله می‌کنند

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهور سوریه ضمن غیرواقعی دانستن اتهامات مطرح شده ضد دمشق درباره استفاده از سلاح شیمیایی گفت: آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند و فورا حمله می‌کنند.
بشار اسد اعلام کرد: متهم کردن سوریه مبنی بر بکارگیری سلاح شیمیایی با واقعیت منطبق نیست. اتهاماتی که به ما به ویژه در زمینه استفاده از تسلیحات شیمیایی زده می‌شود بی‌اساس است زیرا سوریه از سال ۲۰۱۳ سلاح شیمیایی ندارد. اتهام ضد ارتش سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی با واقعیت ارتباط ندارد و بهانه‌ای برای مداخله مستقیم از سوی کشورهای دیگر است.
وی که در گفت‌وگو با شبکه ان تی وی روسیه بیان کرد: این اقدامات تحریک‌آمیز ارتباطی با واقعیت ندارد و این نتیجه خیال بافی ویژه آنهاست و خیال بافی رسانه‌هاست. این از سوی رسانه‌ها در همه جای دنیا از طریق اینترنت و دیگر رسانه‌های ارتباطی منتشر می‌شود.
رئیس‌جمهور سوریه گفت: آمریکایی همواره دروغ می‌گویند و فورا حمله می‌کنند. هنگامی که به معیارهای بین‌المللی احترام گذاشته نمی‌شود و هنگامی که موسسات فعال سازمان ملل وجود ندارد نمی‌توان از ممانعت از اقدامات تحریک‌آمیز سخن گفت. قوانین جنگل بر دنیا حاکم است.
اسد اعلام کرد: اصلاحات قانون اساسی فقط براساس اراده ملت سوریه است. همه‌پرسی ضروری است. هرگونه اصلاحات قانون اساسی به رئیس و دولت ربطی ندارد و این به ملت سوریه مربوط است. اگر خواستیم که تغییراتی رخ دارد این نیاز به همه‌پرسی ملی دارد. اگر براساس همه‌پرسی مردم از قانون اساسی جدید حمایت کنند ما آن را می‌پذیریم. فقط سوری‌ها تصمیم‌گیرنده‌اند نه سازمان ملل‌ای هر کشور خارجی دیگر. اگر سوری‌ها نخواهند هرگز رخ نخواهد داد. سوریه موضوعات داخلی را براساس منافع خاص خود حل خواهد کرد بدون اینکه منافع دیگر کشورها را در نظر بگیرد. روند سیاسی کاملا سوری خواهد بود.
وی با اشاره به اوضاع شمال سوریه گفت: دو راه برای پایان دادن به اشغال شمال سوریه وجود دارد؛ مصالح و عملیات ضد تروریست‌ها. دمشق مناطق بسیاری را در شمال کشور به اوضاع عادی تبدیل کرده است و نهادهای کشور به شکل معمولی از طریق مصالحه عمل می‌کنند. اما شیوه دوم حمله به تروریست‌ها اگر تسلیم نشوند یا مایل به مصالحه نباشند، است.
رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد: ما با آنها خواهیم جنگید و با زور مسلط خواهیم شد. از نظر ما این بهترین گزینه نیست اما تنها راه برای سیطره بر کشور است.
اسد بیان کرد: دمشق توان کافی برای بازسازی را دارد. غرب در بازسازی سوریه مشارکت نخواهد کرد. با وجود جنگ کنونی اما ما توان کافی برای بازسازی کشور را داریم و ما از این مطمئن هستیم.
وی افزود: حضور نیروهای روسیه در سوریه به شکل زیادی در تحقق توازن جهانی کمک می‌کند. در روابط با روسیه دو موضوع وجود دارد؛ نخست اینکه ما و روسیه بر مبارزه با تروریسم و پیروزی بر آن در سوریه، روسیه و کل دنیا اهتمام داریم و موضوع دوم که دراز مدت است نقش مهمی است که روسیه در بازگردانیدن توازن بین‌المللی که به دنبال فروپاشی شوروی برهم خورده بود، ایفا می‌کند.
اسد در ادامه با اشاره به اینکه هنوز درباره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱ این کشور تصمیمی اتخاذ نکرده است، گفت: نامزدی یا عدم نامزدی وی به دو عامل بستگی دارد؛ نخست، تمایل من و دوم اراده ملت سوریه. هنوز سه سال دیگر پیش‌روی ما قرار دارد. در سال ۲۰۲۱ آیا ملت سوریه آماده انتخاب همان شخص و همان رئیس‌جمهور خواهند بود اگر اوضاع اینگونه نباشد پست ریاست جمهوری چه فایده‌ای برای من دارد؟ اگر نتوانم موفقیتی کسب کنم و دستاوردی برای کشور داشته باشم پس جواب منفی است. اما اگر ملت آماده باشد تا انتخاب کنند آنگاه به آن فکر خواهم کرد؛ با این حال هنوز زود است که در این‌باره فکر شود. مهر

نظر شما