شناسهٔ خبر: 26309004 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نیایش های سجاد سامانی با خداوند در«سالیان»

شعرهای آیینی «سالیان» برخلاف آنچه در ذهن داریم خطاب به ائمه اطهار (ع ) نیست بلکه بیشتر حالت نیایش گونه دارد.

صاحب‌خبر -

سالیان مجموعه نیایش های یک شاعر

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان قبل از برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود که خبر انتشار دومین کتاب سجاد سامانی در فضای رسانه ای منتشر شد.

«سالیان» نام مجموعه دوم این شاعر است که در انتشارات سوره مهر منتشر شده بود.پیشتر از این انتشارات سوره مهر کتاب دیگر سامانی با عنوان «ایما» را منتشر کرده بود.در اینجا می خواهیم نگاهی به کتاب « سالیان » داشته باشیم بدون آنکه به مجموعه شعر اول این شاعر نگاهی کنیم.

«سالیان» مجموعه شعری از سجاد سامانی است که شاعر در این کتابش چهل غزل آورده است. مضمون شعرهای این کتاب بیشتر آیینی است هرچند عاشقانه هایی در آن دیده می شود.شعرهای آیینی کتاب برخلاف آنچه در ذهن داریم خطاب به ائمه اطهار (ع ) نیست بلکه بیشتر حالت نیایش گونه دارد. نیایش هایی که در ادبیات ایران چه به صورت منظوم چه منثور دیده می شود.

از مناجات های منثور ادبیات می توان به مناجات نامه خواجه عبدالله انصاری و از مناجات های منظوم می توان به مناجات نامه های نظامی  اشاره کرد.

از ویزگی های غزل های سجاد سامانی در کتابش با عنوان «سالیان» می توان به روانی  اشعار اشاره کرد.مخاطب هنگام مطالعه اشعارش سردرگم نمی شود و به راحتی در می یابد مخاطب شعرش خداوند  یا معشوقی است که در ادبیات کلاسیک ما وجود دارد و عاشقانه هایش را به سبک عاشقانه هایی می سراید که در کل تاریخ ادبیات ما جریان دارد از این رو می توان این شاعر را شاعری نئوکلاسیک دانست به عبارت ساده تر شاعری است که مفاهیم ادبیات کلاسیک ما را با زبانی نو بیان می کند.هر کسی که در ادبیات  تعمق کرده باشد با مطالعه کتاب «سالیان» به راحتی می تواند متوجه شود با شاعری نئوکلاسیک روبرو است.

از دیگر ویژگی های شعر سامانی اغراقی است که در اشعارش وجود دارد.هنگامی که این آرایه ادبی را برای شعرهای نیایشی خود به کار می برد مخاطب کمتر متوجه اغراق در شعرش می شود اما هنگامی که عاشقانه می سراید این اغراق به خوبی نمایان است.از اغراق های این شاعر در آثار عاشقانه اش را می توان به این بیت اشاره کرد:

ببین حکایت شیرین عشق با دل من
چه کرده است که فرهاد می دهد پندم

ویژگی دیگری که در شعر سجاد سامانی وجود دارد و شعرش را برای مخاطبانش جذاب می کند استفاده او از عناصر طبیعت در آثارش است.این ویزگی در شعرش نشان می دهد با شاعری نئوکلاسیک روبرو هستیم.

او عناصر طبیعت را به خدمت می گیرد تا مفاهیم مورد نظر را در شعرش بیان کند. «سالیان»آیینه تمام نمایی  از شعر نئوکلاسیک است.این نوع شعر در بین مخاطبان ادبیات طرفداران زیادی دارد از این جهت که مخاطب نه به طور کامل با آنچه از ادبیات در ذهن دارد بیگانه می شود نه با عبارات سخت و پیچیده روبروست در واقع این نوع شعر لباسی نو بر ادبیات کهن می پوشد.

نمونه ای از اشعار آیینی کتاب سالیان را در اینجا می آورم:

تو پادشاهی و من مستمند دربارم
مگر تو رحم کنی بر دو چشم خونبارم

مرا اگر به جهنم بیفکنی ای دوست
هنوز نعره برارم که دوستت دارم

ردای عفو لرزانده بزرگی تست
وگر نه من به عذاب تو هم سزاوارم

امید من به خطاپوشی تو آنقدر است
که در شمار نیاید گناه بسیارم

تو را به فضل تو می خوانم و امیدم هست
اگر به قدر تمام جهان خطاکارم

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما