شناسهٔ خبر: 26308802 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آیا زمین برای زندگی نامساعد می‌شود؟

توسعه فعالیت های انسانی در سطح سیاره زمین کیفیت این سیاره خاکی را کاهش می دهد؛ به طوری که آلودگی، فرسایس خاک و خشکسالی حاصل از فعالیت های انسانی شرایط زمین را برای زندگی نامساعد می کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 توسعه فعالیت های انسانی در سطح سیاره زمین کیفیت این سیاره خاکی را کاهش می دهد؛ به طوری که آلودگی، فرسایس خاک و خشکسالی حاصل از فعالیت های انسانی شرایط زمین را برای زندگی نامساعد می کند.

مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا در گزارشی با اعلام این خبر افزود که در صورت تداوم روند فعلی، صدها میلیون نفر احتمالا جابجا می شوند زیرا سیستم های غذایی محلی از بین می روند و این افراد مجبور به مهاجرت می شوند.

وضعیت کشاورزی به همراه رشد شهرها و حذف جنگل ها از مهمترین عوامل دخیل در این رویه خواهد بود.

براساس گزارش یاد شده، هر سال منطقه ای به اندازه نصف اتحادیه اروپا در این فرآیند تخریب می شود.

پیش از این نیز گزارش دیگری از پلتفرم بین دولتی علوم - سیاست در زمینه تنوع زیستی و سرویس های اکوسیستم منتشر شد که براساس آن، فرسایش زمین در سراسر جهان به نقطه ای 'بحرانی' رسیده است که رفاه حدود نیمی از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

کشاورزی از مهمترین مولفه ها در این فرآیند است؛ زمین های کشاورزی و چراگاه ها هم اکنون یک سوم سطح سیاره زمین را می پوشانند اما بیشترین آسیب ها نیز متوجه این بخش است.

در این گزارش آمده است که کاهش کیفیت مناطق خاکی زمین به همراه تبعات تغییر اوضاع اقلیم احتمالا محصولات کشاورزی را تا سال 2050 تا یک دهم کاهش می دهند.

بیشترین میزان این تاثیر در هند، چین و جنوب صحرای آفریقا احساس خواهد شد، به طوری که فرسایس زمین در این مناطق تولید محصولات کشاورزی را احتمالا به نصف می رساند.

در این گزارش همچنین آمده است که مصرف گوشت بار زیادی بر محیط زیست وارد می کند و بر این اساس، کاهش مصرف آن به علاوه روی آوردن مردم به رژیم های غذایی پایه گیاهی، تدابیری هستند که می تواند مانع گسترش زمین های کشاورزی به مناطق بکر و دست نخورده و در نتیجه حفظ کیفیت خاک این مناطق شود.

ارزیابی های تخریب جهانی زمین در نسخه جدید نشریه World Atlas of Desertification این کمیسیون ارائه شده است.

 

نظر شما