شناسهٔ خبر: 26308618 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارشناس مسائل اقتصادی:

نمودار حجم نقدینگی با شیب بسیار تندی رو به افزایش است/هدایت نقدینگی به بازارهای غیر مولد؛ رکود حاکم بر اقتصاد را دامن می‌زند

یک کارشناس مسائل اقتصادی با ااشاره به شیب تند نمودار حجم نقدینگی، گفت: حجم بالای نقدینگی به مانند آب جمع شده در پشت سد است که تخریب آن سد، تبعات جبران ناپذیری را به برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی یونسی، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ با اشاره به بالا بودن حجم نقدینگی در کشور گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حجم نقدیندگی کشور به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که این میزان از رشد بسیاری بالایی برخودار است.

نمودار حجم نقدینگی با شیب بسبیار تندی رو به افزایش است/خارج شدن فرمان مدیریت نقدینگی از دست دولت

یونسی با بیان اینکه نمودار حجم نقدینگی با شیب بسبیار تندی رو به افزایش است، اظهار کرد: در واقع حجم بالای نقدینگی به مانند آب جمع شده در پشت سد است که اگر تخریب شود، تبعات جبران ناپذیری را به برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت این حجم نقدینگی از دست دولت خارج شده است، گفت: امروز در حالیکه بخشی از حجم نقدینگی در برخی از بازارها از جمله طلا، مسکن و ارز رسوخ کرده است، شاهد افزایش قیمت طلا، نرخ دلار، مسکن و... هستیم که همگی از تبعات بالا بودن حجم نقدینگی است.

هدایت نقدینگی به بازارهای غیر مولد بر رکود حاکم بر اقتصاد دامن می‌زند

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه هدایت نقدینگی به سمت بازارهای غیر مولد بر رکود حاکم بر اقتصاد دامن می‌زند، اظهار کرد:  وقتی پول نقد به جای اینکه به سمت تولید و پرداخت تسهیلات ارزن قیمت سوق داده شود به بازارهای غیر مولد نظیر سکه، دلار و مسکن هدایت شود، بر رکود حاکم دامن خواهد زد.

وی ادامه داد: از یک سو کمپین‌های مردمی درخصوص عدم خرید کالاهای گران قیمت و از سوی دیگر افزایش قیمت‌های نشأت گرفته از سیاست‌های حاکم بر بازار باعث می شود تا قدرت خرید مردم کاهش یافته و در نهایت رکود شدیدتر شود.

یونسی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه مدیریت نرخ ارز گفت: به دلیل محدودیت ورود دلار به کشور قادر به ثبات در سیستم نرخ ارز نبوده و به تبع آن نمی‌توانیم سیستم نرخ ارز شناور را مدیریت کرده و به دنبال آن شاهد بروز مشکلاتی در بازار ارز خواهیم بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور استان مرکزی نرخ دلار را به سیاست های دولت وابسته دانست و افزود: زمانی که دولت خود بازار را مدیریت و به عنوان فروشنده به این بازار ورود پیدا می‌کند، قادر به کنترل نرخ ارز خواهد بود ولی زمانی که فروشی نداشته باشد قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند.

وی به بازار سکه هم اشاره کرد و گفت: دولت سعی داشت با پیش فروش سکه، قیمت نرخ دلار را کنترل کند و در اولین گام پیش فروش کوتاه مدت یک ماه، سپس سه ماه و شش ماه را اجرایی کرد اما زمانی که نتوانست قیمت سکه را کنترل کند، پیش فروش سکه را متوقف کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مدل مدیریت قیمت بر بازار سکه و ارز از سوی دولت ضعیف و ناپایدار است، گفت: همین موضوع باعث می‌شود ضربه بیشتری به اقتصاد کشور وارد شود.

مشتریان از اوراق قرضه استقبال نمی‌کنند

یونسی به موضوع انتشار اوراق قرضه در حوزه سکه هم اشاره کرد و افزود: انتشار اوراق در این شرایط که طلا کم است، زمانی موثر خواهد بود که در زمان سررسید فرد دارنده اوراق نیاز به سکه نباشد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه قدرت نقد شوندگی اوراق ضعیف است به احتمال زیاد مردم خیلی از این طرح استقبال نخواهند کرد، البته این موضوع به این موضوع که اوراق قابل خرید و فروش است یا خیر بستگی دارد.

انتهای پیام/

 

نظر شما