شناسهٔ خبر: 26308364 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

ایران - پرتغال 12 سال قبل

تیم ملی فوتبال ایران امشب برای دومین‌بار در تاریخ، به مصاف تیم ملی پرتغال می‌رود. نخستین رویارویی دو تیم را خیلی‌ها هنوز با جای استوک‌های حسین کعبی روی صورت لوئیس فیگو به یاد می‌آورند و آن لگد علی کریمی به ساک تیم پزشکی ایران در زمان تعویض. علی دایی هم که به خاطر فشار رسانه‌ها و برخی جریان‌های تاثیرگذار در تیم ملی، کلا از ترکیب تیم بیرون ماند.

صاحب‌خبر -

حالا 12 سال بعد از جام جهانی 2006 آلمان، جالب است بدانید از 14 بازیکنی که در بازی با پرتغال در ترکیب تیم ملی ایران به میدان رفتند، ده بازیکن به جرگه مربیان پیوسته‌اند و البته جالب تر این‌که از ترکیب آن تیم، سه بازیکن هنوز مشغول بازی در لیگ برتر هستند!

برانکو تیم ملی را برای بازی با پرتغال در دور دوم مرحله گروهی جام جهانی 2006 با این ترکیب به زمین فرستاد: ابراهیم میرزاپور، حسین کعبی، یحیی گل‌محمدی، رحمان رضایی، محمد نصرتی، مهدی مهدوی‌کیا، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مهرزاد معدنچی، علی کریمی و وحید هاشمیان. در جریان بازی هم فریدون زندی، رسول خطیبی و سهراب بختیاری‌زاده به جای کریمی، معدنچی و گل‌محمدی به ترکیب تیم اضافه شدند. با این حال این ترکیب 14 نفره نتوانست پرتغال پرستاره آن سال را متوقف کنند و با شکست 2 بر صفر از زمین بیرون آمد.

حالا با گذشت 12 سال یحیی گل‌محمدی، جواد نکونام، علی کریمی، وحید هاشمیان، مهدی مهدوی‌کیا، رحمان رضایی، رسول خطیبی، سهراب بختیاری‌زاده، فریدون زندی و ابراهیم میرزاپور همگی به جرگه مربیان پیوسته اند و در سطوح مختلف مشغول فعالیت هستند. حسین کعبی، محمد نصرتی و آندرانیک تیموریان اما هنوز فوتبالشان تمام نشده و مهرزاد معدنچی هم تنها بازیکنی است که از فوتبال خداحافظی کرده ولی هنوز تصمیمی برای مربیگری نگرفته است.

ابراهیم میرزاپور: فوتبالش را هفت سال بعد از بازی با پرتغال، با پیراهن شماره یک تیم سنگ آهن بافق به پایان رساند. میرزاپور این روزها به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌ها در لیگ دسته اول فعالیت دارد.

مهرزاد معدنچی: درست مثل ابراهیم میرزاپور، در سال 1393 آخرین بازی باشگاهی‌اش را انجام داد؛ یعنی هفت سال بعد از بازی با پرتغال. آخرین بازی مهرداد 9 دقیقه حضور در ترکیب فجرسپاسی مقابل ملوان بود.

حسین کعبی، محمد نصرتی، آندرانیک تیموریان: 12 سال بعد از بازی با پرتغال این سه بازیکن هنوز در حال فوتبال بازی کردن هستند. کعبی که بعد از جام جهانی 2006، راهی الامارات شد، الان در 32 سالگی عضو تیم سپیدرود رشت است و در لیگ برتر بازی می‌کند. آندرانیک تیموریان 35 ساله در این 12 سال 13 تیم عوض کرده است؛ سه تیم در انگلیس، دو تیم در قطر و 8 تیم در ایران. او در گسترش فولاد بازی می‌کند. نصرتی اما با 36 سال سن، مسن ترین بازیکن دیدار ایران و پرتغال در جام جهانی 2006 است که هنوز از فوتبال خداحافظی نکرده است.

یحیی گل‌محمدی، جواد نکونام، علی کریمی، وحید هاشمیان، مهدی مهدوی‌کیا، رحمان رضایی، رسول خطیبی، سهراب بختیاری‌زاده و فریدون زندی: بعد از جام‌جهانی 2006 اولین بازیکنی که از فوتبال خداحافظی کرد یحیی گل‌محمدی بود. او دو سال بعد از بازی با پرتغال، با نشستن روی نیمکت صبا به دنیای مربیگری ورود کرد و حالا بعد از ده سال، با بردن دو جام حذفی در ذوب‌آهن و نشستن روی نیمکت تیم‌های بزرگی چون پرسپولیس و تراکتورسازی یکی از مربیان خوب فوتبال ایران است.

رسول خطیبی و وحید هاشمیان از سال 1391، رحمان رضایی و مهدی مهدوی‌کیا از سال 1392، علی کریمی از سال 1393 و سهراب بختیاری‌زاده، جواد نکونام و فریدون زندی هم از سال 1395، رسما کار خود را به‌عنوان مربی آغاز کردند. به این جمع باید علی دایی را هم اضافه کرد که در آن بازی معروف با پرتغال، 90 دقیقه روی نیمکت نشست و حرص خورد اما دو سال بعد خودش به‌عنوان سرمربی، هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت. دایی بی‌شک در میان نفرات تیم ملی ایران در جام‌جهانی 2006، موفق‌ترین مربی فوتبال ایران است.

نظر شما