شناسهٔ خبر: 26308299 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

اخبار

صاحب‌خبر - اعلام ممنوعیت های رانندگی شهری و جاده ای از سوی رئیس پلیس کشور رئیس پلیس کشور بر ضرورت برخورد با بدحجابی، آلودگی صوتی، هنجارشکنی، دودی کردن شیشه خودرو و مزاحمت برای نوامیس از سوی مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی تأکید کرد. به گزارش ایسنا، سردار حسین اشتری در نخستین نشست فصلی مدیران ستادی و رؤسای پلیس‌های راه و راهور ناجا اظهار کرد: هنجارشکنی در خودرو، آلودگی صوتی، مزاحمت برای نوامیس، بی‌حجابی، سرعت‌هایی که باعث ایجاد رعب و وحشت می‌شود و... از جمله مواردی است که پلیس باید طبق قانون با آنها برخورد کند و در هر جایی که امکان متوقف کردن خودرو وجود ندارد باید شماره پلاک این خودروها یادداشت شده تا با آنها برخورد شود. وی برخورد با این موارد را جزء وظایف پلیس راهنمایی و رانندگی برشمرد و گفت:‌ باید جلوی دور دور خودروها نیز گرفته شود. این کارها یعنی چه که چند ماشین در چند نقطه مدام یک مسیری را تکرار می‌کنند و باعث نارضایتی ساکنان و کسبه شوند. باید با این موارد برخورد شود و البته نوع وسیله نقلیه نیز برای ما فرقی ندارد و ملاک رعایت قانون و مقررات است. فرمانده نیروی انتظامی به برخورد با شیشه‌های دودی نامتعارف نیز تأکید کرد و گفت:‌قانون یک معیار و دستورالعملی برای شیشه‌های دودی پیش‌بینی کرده است که بر اساس آن باید میزان تیرگی شیشه 30 درصد باشد. اگر دودی بودن شیشه بیشتر از این حد بود باید با آن برخورد شود. خودرویی که داخلش مشخص نشود برای مردم ناامن است و اتفاقاتی هم در این راستا رخ داده است. اشتری افزود: اگر خودرویی با شیشه دودی وارد کشور می‌شود باید مسئولان ما در وزارت صنعت و گمرک‌ها این موضوع را پیگیری کنند تا قوانین ما رعایت شود و اگر در نقاطی اقدام به دودی کردن شیشه خودروها یا تعویض آن می‌کنند نیز با هماهنگی پلیس اماکن باید با آنها برخورد شود. فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت کاهش تصادفات و تلفات حوادث رانندگی در جاده‌های کشور تأکید کرد و گفت: ناجا به‌دنبال کاهش تلفات حوادث جاده‌ای و مسئول‌سازی دیگر دستگاه‌ها و تفهیم آنان در حوادث مختلف است و در همین راستا قرارگاه کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای نیز در نیروی انتظامی آغاز به‌کار کرده است. اشتری کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای را وظیفه‌ای مقدس برای هر مأمور پلیس برشمرد و گفت: البته ایمنی وسایل نقلیه و جاده‌ها نیز امر مهمی است. سال گذشته بیش از 4 هزار و 900 نفر در حوادث ترافیکی طرح تابستانی جان خود را از دست دادند که البته این آمار در مقایسه با 33 میلیون وسیله نقلیه و 28 میلیون گواهینامه فعال ممکن است کم به نظر برسد؛ اما همین تعداد نیز برایمان زیاد است و ایده آل ما این است که هیچ تصادفی در جاده‌ها نداشته باشیم. اجازه نمی‌دهیم خودروی ناایمن به دست مردم برسد اشتری با تأکید بر اینکه باید سهم دستگاه‌ها نیز در حوادث رانندگی مشخص شود، گفت: در زمینه خودروها نیز باید با جدیت و قاطعیت رفتار کنیم. اگر خودروهای ما ایمنی و استاندارد لازم را ندارد باید از شماره‌گذاری آنها جلوگیری کرده و این موضوع نیز ابلاغ شده است. خودروسازان ما باید استانداردها را در تولید خودروها رعایت کرده وگرنه ناجا مانع شماره‌گذاری آنها می‌شود و اجازه نمی‌دهد که خودروی ناایمن در دست مردم قرار بگیرد. وی با بیان اینکه باید به جاده‌ها و استاندارد‌سازی جاده‌ها نیز توجه شود، گفت: متأسفانه به جاده‌های فرعی و روستایی ما توجه کمی شده و این در حالی است که آمار تردد در این جاده‌ها به‌دلیل آنکه مردم به سمت منابع و مناظر بکر می‌روند بیشتر شده است که ما باید این موارد را از وزارت راه پیگیری کنیم. فرمانده ناجا افزود: در هر استان نیز فرماندهان موظف هستند تا موارد را به ادارات کل راهداری و استانداری‌ها منعکس کرده و پیگیر رفع مشکلات باشند. ما باید برای رسیدن به هدف، مسئول‌سازی کرده و آن را دنبال کنیم. اشتری با انتقاد از بی‌توجهی به برخی موارد در حوزه ایمنی راه‌ها گفت: چند سال است که نقاط حادثه خیز را اعلام می‌کنیم اما متأسفانه برخی باری به هر جهت عمل می‌کنند البته، مسئولان دلسوزی هم داریم؛ اما چرا مشکلات نقاط حادثه خیز رفع نمی‌شود. متأسفانه در جاده‌های ما، نقاط حادثه خیزی هستند که بیش از 10 سال است مشکلش رفع نشده، خب این راه را باید مسدود کرد. اعمال قانون باید با ادب و اقتدار همراه باشد اشتری با تأکید بر اینکه اعمال قانون باید در کمال مهربانی و ادب و توأم با اقتدار باشد، اظهارکرد: توهین به راننده و فرد متخلف به هیچ عنوان پذیرفته نیست. حتی متخلفان نیز حقوق شهروندی دارند که باید رعایت شود. از سوی دیگر برخی از حرکات همکاران ما نیز نگران‌کننده است. من از تمام همکاران می‌خواهم که برای اینکه جلوی یک خودرو را بگیرند نباید به هیچ عنوان به سطح راه و بزرگراه وارد شوند چرا که این کار خلاف است و جان آنان را به خطر می‌اندازد. سیستم‌های پیشرفته‌ای داریم که می‌توان شماره پلاک خودروهای متخلف را یادداشت کرد و در عوارضی بعدی خودرو متوقف شود. در ادامه این نشست رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز درباره حمل حیوانات در خودروها گفت: افرادی که اقدام به در آغوش گرفتن حیوانات در هنگام رانندگی یا حمل حیوان در خودرو کنند مورد اعمال قانون قرار خواهند گرفت. همچنین مصرف مواد مخدر و اقدام‌های هنجارشکنانه و موارد اینچنینی نیز جزء مواردی است که پلیس با آن بشدت برخورد خواهد کرد. سردار تقی مهری با ابراز نگرانی از سهم بالای موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده در تصادفات درون شهری اظهار کرد: به طور کلی بیش از 80 درصد تصادفات در مسیرهای شهری مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران است. لازم است که زیرساخت‌های مناسب در شهرها از طریق ایجاد زیرگذرها و پل‌های عابر مکانیزه فراهم شود. رئیس پلیس راهور ناجا درباره شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز اظهار کرد: هیچ موتورسیکلت کاربراتوری در کشور شماره‌گذاری نمی‌شود و قوانین شماره‌گذاری بر اساس استانداردهای یورو4 و خودروهای انژکتوری است.

برچسب‌ها:

نظر شما