شناسهٔ خبر: 26308294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

آمریکا دارای 40 میلیون فقیر است که حدود 18/5 میلیون‌شان در فقر مطلق به سر می‌برند

فقر در سرزمین سرمایه داری

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، از گزارش این سازمان در مورد فقر در ایالات متحده به شدت انتقاد کرده و آن را «مضحک» خوانده است. این درحالی است که تاکنون بارها سازمان ملل متحد نسبت به گسترش فقر و فلاکت در آمریکا هشدار داده و بخصوص می‌گوید در دوران زمامداری ترامپ این مساله تشدید شده است. نماینده آمریکا با فرافکنی تلاش می‌کند حقایق موجود در باره جامعه آمریکا را لاپوشانی کند.

صاحب‌خبر -

در گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل آمده است: «در کشوری به ثروتمندی ایالات متحده، وجود فقر شدید نتیجه تصمیمی سیاسی است که توسط حاضران در قدرت گرفته شده است. اگر اراده سیاسی در کار قرار گیرد، این مساله میتواند به آسانی ریشهکن شود.» نیکی هیلی در نامهای خطاب به برنی سندرز، سناتور دموکرات کنگره آمریکا نوشت: «این حقیقتا مضحک است که سازمان ملل فقر در آمریکا را ارزیابی کند. این گزارش ویژه با منحرف کردن توجه از بدترین متجاوزان حقوق بشر و به جای آن تمرکز بر آزادترین و سالمترین کشور جهان، وقت و منابع سازمان ملل را تلف کرده است.» در قسمت دیگری از گزارش سازمان ملل آمده بیش از هر زمان دیگری احتمال دارد کسانی که در آمریکا در فقر متولد میشوند در دوره ریاستجمهوری ترامپ در همین وضعیت باقی بمانند. برنی سندرز نماینده دموکراتها در جواب هیلی که گفته بود مسائل داخلی آمریکا به شورای حقوق بشر ارتباطی ندارد گفته است با توجه به جمعیت ۴۰ میلیون نفری که در آمریکا هنوز در فقر زندگی میکنند و ۳۰ میلیون نفری که به نظام سلامت دسترسی ندارند، این قضیه به سازمان ملل «کاملا ربطدارد.»

روز جمعه فیلیپ آلستون، کارشناس حقوق بشر از آمریکا به خاطر نپرداختن به فقر در این کشور و اعطای کاهش مالیاتی به ثروتمندان انتقاد کرد. این انتقادات چند روز بعد از آن عنوان میشود که آمریکا در اعتراض به گزارشهای اخیر شورای حقوق بشر سازمان ملل پیرامون جنایات رژیم صهیونیستی درغزه و کرانه باختری از این شورا خارج شد. به گفته آلستون «نابرابری درآمدها در آمریکا بر اثر سیاست کاهش مالیاتها در دولت ترامپ فقط ممکن است بدتر شود». او گفت: «۴۰میلیون آمریکایی در فقر زندگی میکنند و 18/5 میلیون نفر از آنها در فقر شدید به سر میبرند.

واقعیتهای هولناک

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل سال گذشته نیز با ارائه گزارشی از واقعیتهای هولناکی در جامعه آمریکا پرده برداشت که تاکنون کسی از آن اطلاع نداشت. به گفته آلستون با اینکه آمریکا بیش از یکپنجم اقتصاد جهان را در اختیار دارد و به عنوان موتور اقتصاد جهان شناخته میشود، بخش مهمی از مردمش به لحاظ فقر و نداری دستکمی از کشورهای ضعیف و در حال توسعه ندارند. برای مثال سرانه پزشک و تخت بیمارستانی در آمریکا کمتر از متوسط کشورهای صنعتی است. یا بر اساس آمار سال 2013 آمریکا بالاترین نرخ مرگومیر کودکان را میان کشورهای توسعه یافته داشته است. مردم آمریکا در مقایسه با مردمان هر کشور ثروتمند دیگر عمری کوتاهتر دارند و روزهای بیشتری با بیماری دست و پنجه نرم میکنند.

آمریکا از نظر دسترسی مردم به آب آشامیدنی و بهداشت رتبهای بهتر از 36 در جهان نداشته است. ایالات متحده همچنین بالاترین سرانه زندانیان را در جهان دارد.

گفته میشود از هر چهار جوان آمریکایی یک نفر در فقر زندگی میکند. در کشورهای صنعتی به طور متوسط 14درصد جوانان در فقر زندگی میکنند و در همین راستا آمریکا بالاترین نرخ فقر کودکان را در مقایسه با پنج کشور ثروتمند دیگر یعنی کانادا، انگلیس، ایرلند، سوئد و نروژ دارد. 18 درصد کودکان در این کشور یعنی حدود 13/3 میلیون نفر در فقر به سر میبرند. 42 درصد کودکان سیاهپوست در آمریکا با فقر دست و پنجه نرم میکنند. از هر هشت آمریکایی یک نفر در فقر زندگی میکند. به عبارتی دیگر 12/7 درصد جمعیت آمریکا فقیر هستند که جمع کلی آنها میشود 40 میلیون نفر. به باور کارشناسان حدود نصف این رقم یعنی 18/5 میلیون نفر در فقر مطلق به سر میبرند. یعنی کسانی هستند که با درآمد دو دلار در روز زندگی میکنند. بر اساس آمارهای رسمی جمعیت کارتنخوابهای آمریکا بیش از نیم میلیون نفر برآورد میشود.

مقصر ، سرمایهداری است

اینها بخشی از آمارهای تکاندهندهای است که واقعیتهای تلخ زندگی در آمریکا را برملا میکند. واقعیتهایی که هرچند مقامات رسمی آمریکا تلاش میکنند آن را کتمان کنند، اما قابل کتمان نیست و زمامداران آمریکایی به جای دخالت در امور سایر دولتها در سایر نقاط جهان بهتر است به رفاه حال مردم خود بیندیشند و در جهت رفع فقر و فلاکت در کشورشان بکوشند.

فقر در آمریکا زاییده نظام افسارگسیخته سرمایهداری و رقابت کارتلها و تراستهای بزرگ اقتصادی و نظامی است که از طریق تولید و فروش جنگافزارها یا اخذ مالیاتهای سنگین روزبهروز بر ثروتشان افزوده میشود.

علی باقری
بینالملل

نظر شما