شناسهٔ خبر: 26308037 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رهبر یک گروه الحشد الشعبی:

موضع بغداد درباره حمله آمریکا به مقر الحشد بسیار ضعیف است

بغداد - ایرنا - شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق از گروههای اصلی مقاومت اسلامی عراق، موضع رسمی دولت در برابر حمله آمریکا به مقر الحشد الشعبی در مرز سوریه را بسیار ضعیف دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، الخزعلی روز یکشنبه در اظهارنظری تلویزیونی گفت نیروهای الحشد که در مرز عراق و سوریه هدف قرار گرفتند با علم دولت عراق و هماهنگی دمشق و برای انجام ماموریت مقدس مبارزه با تروریست ها و دفاع از عراق در آنجا مستقر بودند.
این رهبر گروههای مقاومت عراق، حمله یکشنبه شب گذشته به مقر گروه کتائب حزب الله عراق در مرز این کشور با منطقه البوکمال سوریه که طی آن 22 نفر قربانی و 12 نیز زخمی شدند، را حمله به تمامیت ارضی و حاکمیت عراق و همه عراقی ها دانست چرا که این نیروها فرزندان عراق و عضو نیروی رسمی الحشد و در حال ماموریت برای دفاع از کشور و مردم عراق بودند.
الخزعلی گفت آمریکا بدلیل تسلطی که بر حریم هوایی این منطقه دارد بطور مستقیم یا غیرمستقیم مسوولیت این حمله را نیز بر عهده دارد.
وی موضعگیری دولت عراق در قبال این حادثه را بسیار ضعیف دانست و گفت این موضعگیری به هیچوجه تناسبی با اهمیت و بزرگی این اقدام خصمانه نداشت.
الخزعلی تاکید کرد عراق باید موضعی یکپارچه و متناسب در سطح دولت، پارلمان و مردمی در این خصوص اتخاذ کند.
دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق در خصوص چگونگی پاسخ نیروهای مقاومت عراقی به این اقدامات خصمانه آمریکا گفت تحقیقات همچنان برای شناخت جزییات این امر و بویژه گروهی که آن را انجام داد ادامه دارد و اطمینان می دهد که از گناه عاملان این اقدام چشم پوشی نخواهد کرد.
به نظر می رسد اشاره الخزعلی به مواضعی است که تاکنون از سوی وزارت امور خارجه عراق و نیز ستاد فرماندهی عمیات مشترک این کشور اعلام شده است.
در حالی که بیانیه رسمی وزارت خارجه عراق بطور مستقیم نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا را در قبال این حمله مسوول و متهم ندانسته است، ستاد فرماندهی عملیات مشترک نظامی در عراق پیش تر و بعنوان نخستین واکنش رسمی بغداد به این حمله، مدعی شد که هیچ یک از نیروهایش شامل ارتش، پلیس و الحشد الشعبی در نوار مرزی با سوریه در معرض حمله هوایی یا موشکی قرار نگرفته اند.
بسیاری از کارشناسان محتوای بیانیه این فرماندهی را نامتوازن و حاوی ابهامات زیادی دانستند چرا که به باور آنها بیانیه از یکسو وقوع چنین حمله ای را علیه نیروهای عراقی در نوار مرزی رد کرده و از طرفی از کشته و زخمی شدن تعدادی از نیروهای عراقی در این حمله ابراز تاسف کرده است.
پیش تر 'محمد محیی' سخنگوی کتائب حزب الله عراق که نیروهایش مورد هدف این حمله قرار گرفته بودند، در اظهاراتی انتقادی تاکید کرد که بیانیه ستاد فرماندهی کل قوا با رنگ و بوی آمریکایی و نه دستان عراقی نوشته شده است.
برخی از نمایندگان پارلمان عراق نیز مدعی شدند بغداد در اتخاذ موضعی غیر شفاف و مسوول ندانستن آمریکا و گروه موسوم به ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در عراق و سوریه در این اقدام خصمانه، تحت فشار بسیار زیاد واشنگتن عمل کرده است.
خاورم**380**

نظر شما