شناسهٔ خبر: 26307709 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون دبیرکل حزب الله لبنان:

غرب نمی خواهد مشکل آوارگان سوری حل شود

بیروت- ایرنا- معاون دبیرکل حزب الله لبنان آمریکا و کشورهای غربی را متهم کرد که نمی خواهند مشکل آوارگان سوری حل گردد تا آن را به عنوان نشانه ناتوانی نظام سوریه نمایان و از این طریق باج خواهی کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شیخ «نعیم قاسم» این سخنان را امروز (یکشنبه) در مراسمی در بیروت عنوان کرد و افزود: آمریکایی ها در خلال هفت سال پیاپی در جنگ با نظام سوریه و همپیمانان آن شکست خورده اند و از این ترفند می خواهند برای کسب دستاوردهای سیاسی استفاده کنند.
معاون دبیرکل حزب الله ضمن تکرار موضع لبنان و حزب الله در بازگشت آوارگان سوری به سرزمین خود، پناهجویی را یک حالت موقتی عنوان کرد و از آوارگان سوری دعوت کرد که به مناطقی که امنیت در آن برقرار شده بازگردند.
وی خاطر نشان کرد: ما همه تلاش مان را در جهت ایجاد تسهیلات مناسب برای بازگشت آنها حتی اگر در این مرحله با کندی روبه رو باشد، به کار می بندیم تا فتح بابی باشد برای استفاده از فرصت های پیش رو برای بازگشت آوارگان.
معاون دبیرکل حزب الله، راه حل بهتر را هماهنگی دو دولت لبنان و سوریه برای تنظیم یک برنامه جهت بازگشت آوارگان دانست تا وی با اشاره به اینکه سوریه مناطق امنی در اختیار دارد و می تواند آوارگان را در آن ساکن کند، افزود: دمشق در یک برنامه جامع و کامل زمانبندی شده، امکان بازگردان آوارگان به سوریه را دارد.
قاسم از دولتی که در آینده نزدیک در لبنان روی کار خواهد آمد خواست تا با جدیت موضوع هماهنگی با نظام سوریه در این موضوع را در دستور کار قرار دهد تا در بازه زمانی مشخصی کار انتقال آوارگان به مناطق امن در آن کشور انجام پذیرد.
در حالی که طبق برخی آمارها گفته می شود که بیش از یک و نیم میلیون آواره سوری در لبنان حضور دارند، روز جمعه «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور در دیدار با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان این رقم را حدود یک میلیون و هشتصد هزار تن اعلام کرد.
معاون دبیر کل حزب الله در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به یکجانبه گرایی آمریکا در فضای بین الملل، تاکید کرد: برای همه جهان آشکار شده است که آمریکا، کشوری ظالم، متکبر و مجرم است که سلطه خود را بدون استثنا بر همه تحمیل می کند، حتی بر دوستانش.
وی افزود: آمریکا نه تنها با حزب الله، ایران، لبنان، سوریه و یمن مشکل دارد، بلکه با کشورهای اروپایی، چین، روسیه و در واقع با همه جهان دارای مشکل است، چرا که آمریکایی ها می خواهند خواسته های خود را بر همه کشورهای جهان بدون استثنا تحمیل کنند.
معاون دبیرکل حزب الله با بیان اینکه آمریکا قادر به تحقق اهداف خود نیست، اظهار کرد: واشنگتن تلاش کرد تا خواسته خود را بر منطقه ما تحمیل کند اما موفق نشد؛ آنها در سال 2006 از طریق حمله اسرائیل به لبنان شکست خوردند، در سوریه از سال 2011 دست به تجاوزگری زد اما تاکنون با شکست مواجه شده است و در اشغال عراق در سال 2003 و حمله عربستان به یمن هم ناکام بوده و هیچ دستاورد میدانی و سیاسی نداشته است.
قاسم تاکید کرد که هر قدر هم آمریکا مستکبر و جبار باشد، تازمانی که کسانی در برابر او بایستند و بگویند «نه» و حق خود را طلب کنند، آنها نمی توانند به هر خواسته ای، دست یابند.
معاون دبیرکل حزب الله در بخش دیگری از سخنان خود هشدار داد: اسرائیل اشغالگر را نباید از یاد برد که همه مصائب موجود در منطقه ما و جهان از اسرائیل است.
وی اضافه کرد: اسرائیل پنهانی حرکت کرده و سرویس جاسوسی آن، مزدوران و حامیانش نیز تحرک دارند و در حال آماده سازی فضا برای «معامله قرن» هستند.
قاسم ادامه داد: با وجود مقاومت فلسطینی و ملت مجاهد فلسطین و هر آنکس که به معامله قرن «نه» بگوید، اسرائیل نمی تواند آنچه که می خواهد را انجام دهد.
معاون دبیرکل حزب الله افزود: ما اطمینان داریم که تا زمانی که مقاومت در منطقه ما وجود دارد، طرح آمریکا و اسرائیل ناکام است.
وی در بخش دیگر سخنانش انتخابات پارلمانی را که در روز 16 اردیبهشت برگزار شد، بهترین انتخاباتی توصیف کرد که تاکنون در لبنان برگزار شده و تاکید کرد که نتایج آن گویایی گزینه های مردم است.
شیخ قاسم، خواهان تسریع در تشکیل دولت وحدت ملی شد که در آن به نحو احسن همه گروه ها، مناطق، و فراکسیون ها مشارکت داشته باشند، چرا که برای خیزش کشور در این مرحله حساس زمانی باید تلاش زیادی کرد.
خاورم**م.ا**2054 *شبس*1488 **

نظر شما