شناسهٔ خبر: 26306730 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ممنوعیت واردات باید به فرصتی برای تقویت تولید ملی تبدیل شود

قوامی گفت: ممنوعیت واردات باید به فرصت مناسب برای حمایت از تولید ملی در راستای افزایش صادرات تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

ممنوعیت واردات باید به فرصتی برای تقویت تولید ملی تبدیل شودبه گزارش  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،فولادگر نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه تیتر امشب در خصوص ممنوعیت واردات و تاثیر آن بر تولید داخلی اظهار داشت:تصمیم روز گذشته  مبنی بر ممنوعیت واردات برخی کالاها برای کنترل تقاضا است چون درپی نوسانات بازار ارز و تخصیص ارز 4200 تومانی برای واردات ،تقاضای عجیبی برای ثبت سفارش ایجاد شد.

وی ادامه داد:ویژگی این ممنوعیت واردات اینست که برای کالاهای غیرضروری است و نیازهای اساسی مردم را شامل نمی شود.براین اساس واردات یک سری کالاهای مصرفی غیر ضرور  و یک سری کالاهای واسطه ای که امکان تولید آن در داخل هست برای مدت موقت ممنوع می شود.

فولاد گر اظهار داشت:غرب می خواهد با ابزار اقتصادی به مقاصد سیاسی برسد و در این مقطع اخذ تصمیمات  درست،مهم است.

وی ادامه داد:اکنون فضایی ایجاد شده است که مردم تصور می کنند هر روز قیمت ها بالا می رود. در بخش خودرو ارز و سکه مردم را به این سمت سوق می دهند که برای خرید بیشتر بروند. دشمن در حال اعمال جنگ روانی است و مردم باید با حوصله و صبر از این بحران عبور کنند.

بر اساس این گزارش در ادامه برنامه قوامی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:ما اکنون شرایط عادی نداریم ،ترامپ با خروج از برجام اعلام جنگ کرده و می خواهد تنش داخلی در کشور ما ایجاد کند و اقتصاد را در تنگنا قراردهد.

وی ادامه داد:در این شرایط غرب مخالف هر اقدام ما است که در جهت کاهش وابستگی انجام می دهیم و از طریق وابستگی به مواد اولیه و خام می خواهند وابستگی اقتصادی پیدا کنیم.

قوامی گفت:مردم در طول این سال ها به ویژه در دوران دفاع مقدس در کنار نظام بوده اند و در این شرایط هم دولت و ملت در کنار هم از این بحران خارج می شوند.

این نماینده مجلس تصریج کرد:در این شرایط عامل بسیار مهمی که باید به آن توجه شود اینست که نباید به انتظارات دامن نزنیم.عزم عمومی و دخالت آگاهانه دولت می تواند کمک کند از این جنگ اقتصادی عبور کنیم.

قوامی بیان کرد:زمانی که  نرخ 4200 تومانی برای ارز اعلام شد، تقاضا زیاد شد و عرضه کم ؛ برای کاهش تقاضا یک راه اینست که واردات کالاهایی که امکان تولید آن در داخل است ممنوع شود.

وی افزود:نرخ ارز 4200 تومانی در کنار ارز آزاد ایجاد رانت می کند و بازار موازی باید ایجاد شود؛ باید برای ارائه ارز 4200 تومانی نظارت ایجاد شود و فرصت های رانت خواری قطع شود.

نماینده مجلس گفت:این ممنوعیت واردات باید به فرصت مناسب برای حمایت از تولید ملی برای افزایش صادرات تبدیل شود.

وی تاکید کرد:تلاش دولت و حاکمیت  باید ایجاد هماهنگی در راستای معطوف کردن سرمایه ها به سمت تولید باشد.

قوامی گفت: اکنون شرایط اجتماعی برای کارآفرینی مناسب نیست و باید این مشکل رفع شود و اندازه کارآفرینان بزرگ شود تا ارزآوری برای کشور داشته باشند.

وی افزود:تجربه نشان داده هر بار فشارهای خارجی زیاد شده و یک هم جهتی با مردم داشتیم، فرصت مناسبی برای تولید ملی و اقتصاد ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در ارتباط تلفنی گفت: در بازار سرمایه در شاخص و حجم معاملات شاهد اخبار خوبی هستیم. شرکت هایی که با تعدیل منفی سود همراه باشند معدود هستند و واردات کالا و تصمیماتی که گرفته می شود به بازار سرمایه کمک می کند.

وی افزود:در حال حاضر بهترین شرایط برای هدایت نقدینگی ها به سمت بازار بورس ایجاد شده که با این کار می توان بازار بورس را نیز تقویت کرد که در این راه مجلس و دولت باید کمک کنند.

هامونی تاکید کرد: دولت و مجلس می توانند سرمایه های ثبات آفرین  در بورس ایجاد کنند. اگر برنامه منسجم داشته باشیم و حاکمیت به این نتیجه برسد که بخواهد از طرح های مهم بهره برداری کند بورس مهمترین مکان برای سرمایه گذاری خواهد بود.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما