شناسهٔ خبر: 26306491 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

طرح تحول هر روز بیشتر آب می‌رود

۸۰ دارو از پوشش بیمه خارج شد

روزنامه جوان

برخلاف تصور بیمه‌ها با خروج این دارو‌ها برخی از پزشکان می‌توانند دارو‌های جایگزین را در دفترچه بنویسند که این امر هزینه بیشتری را برای سازمان‌های بیمه‌گر در بر خواهد داشت. طرح تحول هر روز بیشتر آب می‌رود و دود آن نیز به چشم بیماران خواهد رفت.

صاحب‌خبر -
خروج ۸۰ قلم دارو از لیست بیمه‌ها قطعی شده و سازمان غذا و دارو هم از این قضیه استقبال کرده است. این قضیه ابعاد مهمی دارد که باید به آن توجه کرد. برخلاف تصور بیمه‌ها با خروج این دارو‌ها برخی از پزشکان می‌توانند دارو‌های جایگزین را در دفترچه بنویسند که این امر هزینه بیشتری را برای سازمان‌های بیمه‌گر در بر خواهد داشت. طرح تحول هر روز بیشتر آب می‌رود و دود آن نیز به چشم بیماران خواهد رفت.
سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اشاره به خارج شدن برخی دارو‌های او‌تی‌سی از لیست بیمه‌ها اظهار داشت: دارو‌های بدون نسخه در تمام دنیا به دارویی اطلاق می‌شود که نیازی به نسخه پزشک نداشته و بدون تجویز قابل تهیه است که این روند در اغلب کشور‌های دنیا به خصوص کشور‌های پیشرفته در حال انجام است. در این کشور‌ها حتی ممکن است بعضاً این دارو‌ها به دلیل کم‌عارضه بودن در خارج از داروخانه‌ها قابل تهیه باشد. کیانوش جهانپور با بیان اینکه تصمیم‌گیری در این زمینه موضوعی است که مرتبط با تصمیمات شورای عالی بیمه و سازمان‌های بیمه‌گر است، تأکید کرد: ما به عنوان سازمانی که در حوزه دارو حضور داریم، این اقدام را مثبت ارزیابی می‌کنیم به دلیل اینکه این دارو‌ها در دسته دارو‌های کم‌عارضه، معمولی و پرمصرف قرار می‌گیرند که در حال حاضر نیز بسیاری از افراد آن‌ها را بدون بیمه تهیه می‌کنند. وی با بیان اینکه این اقدام می‌تواند محرکی برای فرآیند دارویی داروخانه‌ها باشد، گفت: با حذف این دارو‌ها از لیست بیمه حدود ۱۴۰ میلیارد تومان برای منابع بیمه‌ای صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت که می‌توان با تخصیص بهینه این منابع به درمان بیماران سخت و صعب‌العلاج کمک کرد. باید توجه داشت که قیمت این دارو‌ها ارزان بوده و از جمله این دارو‌ها می‌توان به دارو‌های مسکن، سرماخوردگی، محلول‌های موضعی، ضدعفونی‌کننده‌ها و برخی ویتأمین‌ها اشاره کرد.

هزینه‌های مضاعف یا صرفه‌جویی؟

اگر‌چه این اقدام از دیدگاه سازمان بیمه‌گر هم از نظر اقتصاد درمان و هم اقتصاد بیمه مثبت است، ولی نیازمند بررسی دقیق بود. دارو‌های او‌تی‌سی (دارو‌های فروش بدون نسخه) در تمام دنیا از شمول پوشش بیمه‌ای خارج هستند، اما مصداق این دارو‌ها متفاوت است. اگر با خروج این دارو‌ها از شمول بیمه، دارو‌های جایگزینی در نسخه‌ها نوشته شود، نه‌تن‌ها هدف شورای عالی بیمه از این موضوع محقق نمی‌شود، بلکه هزینه‌ای اضافی به سازمان‌های بیمه‌گر تحمیل خواهد شد.
از سوی دیگر باید مشخص شود کدام دهک‌های جامعه از این دارو‌ها بیشتر مصرف می‌کنند و به نوعی باید به حفاظت مالی مردم هم فکر کرد؛ چراکه به نظر می‌رسد امکان جایگزین کردن بسیاری از این دارو‌ها با دارو‌های گران قیمت وجود دارد.
اگر این تعداد اقلام دارویی بدون انجام کار کارشناسی دقیق از سبد بیمه‌ای خارج شود، به افزایش پرداخت از جیب مردم منتهی خواهد شد.

فراموش شدن بهداشت

اوایل اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ بود که دولت یازدهم به منظور بهبود وضعیت سلامت مردم، طرح تحول سلامت را آغاز کرد. اکنون با گذشت بیش از چهار سال از آغاز این طرح، با یک نگاه کوتاه به اخبار منتشره و یک بررسی ساده، متوجه می‌شویم که طرح تحول نظام سلامت که مهم‌ترین خدمت دولت اعلام می‌شد، شکست خورده است.
طرحی که بدون برنامه‌ریزی اجرا شد و حالا به جای اینکه شرایط مردم را از گذشته بهتر کند، وضعیت را بدتر کرده است؛ از ورشکستی بیمه‌ها تا فراموش شدن بهداشت و بدهی‌های سنگین وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها و به تازگی هم خروج ۸۰ قلم دارو از لیست بیمه‌ها همه جزو مشکلات این طرح به شمار می‌رود. در مجموع نارضایتی‌های بسیاری از اجرای طرح تحول سلامت ایجاد شده و مردم به دلیل شلوغی بیمارستان‌ها و خدمات کم و مواردی از این دست ناراضی هستند، باید تلاش شود در این دولت این مشکلات حل شود.

نظر شما