شناسهٔ خبر: 26306490 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

برخی مواد غذای برای درمان سر درد

با خوردن مقداری بادام سر درد خود را تسکین بدین. این میان وعده سالم دارای اسید آمینه است که به انتشار سروتونین (عامل انتقال دهنده عصبی) کمک میکنه. بادام زمینی نیز پر از منیزیمه که میتونه عضلات و رگ‌های خونی را استراحت بده.

صاحب‌خبر -
 
برخی مواد غذای برای درمان سر درد
 
 سردرد یکی دیگه از مشکلاتی که بسیاری از افراد به آن مبتلا میشن و میتونه علت‌های مختلفی داشته باشه. مصرف غذا‌های مختلف می‌تونه علت و درمان خوبی برای سردرد باشه. آلرژی و حساسیت غذایی یکی از دلایل اصلی سردرده. علائم سردرد علاوه بر درد در ناحیه‌ی سر، سرگیجه، خستگی و احساس بد هم به همراه داره. انواع مختلفی از دارو‌ها برای درمان سردرد وجود داره، اما برخی افراد معتقدند که دارو درد آن‌ها را کاهش نمیده. درمان‌های جایگزین دارو شامل تغییر سبک زندگی، مدیریت استرس و تغییرات غذایی است. تغذیه نامناسب می‌تونه به راحتی باعث سردرد بشه. در این مطلب چند ماده غذایی که در تسکین سردرد موثرند معرفی میکنم.

۱. تاثیر بادام در درمان سردرد
با خوردن مقداری بادام سر درد خود را تسکین بدین. این میان وعده سالم دارای اسید آمینه است که به انتشار سروتونین (عامل انتقال دهنده عصبی) کمک میکنه. بادام زمینی نیز پر از منیزیمه که میتونه عضلات و رگ‌های خونی را استراحت بده. اگر چه بعضی از آجیل‌ها عامل تشدید سردرد هستن، اما بادام به عنوان یک داروی مفید میتونه برای این درد مناسب باشه. این خاصیت به علت محتوای سلیسین بالا در آن است، این ویژگی در واقع قاتل شناخته شده‌ای برای درده. اگر احساس سردرد می‌کنید، مقداری بادام تهیه کرده و بخورین تا دردتان کمتر بشه.

۲. هندوانه
هندوانه یکی از میوه‌هایی است که دارای قند سالمه و به آبرسانی بدن کمک میکنه. میتونین هندونه را قطعه قطعه کرده یا آب آن را بگیرید و نوش جان کنید. از دست دادن آب بدن میتونه باعث سر درد بشه، اگر در طول روز به اندازه کافی آب نخوردین (مخصوصا در فصل گرما) سعی کنید از آب سبزیجات و میوه‌ها بهره کافی را ببرین. خوشبختانه هندوانه نه تنها یک میوه فوق العاده آبداره بلکه یک غذای خنک کننده عالی هم به حساب میاد.

۳. قارچ
قارچ‌ها دارای ویتامین B۲ (ریبوفلاوین) هستن. این ماده غذایی در تشکیل انرژی سلولی نقش مهمی داره. کمبود ریبوفلاوین ممکنه به دلیل رژیم غذایی نامطلوب رخ بده. گنجوندن ویتامین B۲ در رژیم غذایی میتونه به کاهش و جلوگیری از سردرد کمک فراوانی کنه. بسیاری از غلات نیز دارای B۲ هستن.

۴. ماهی
نشان داده شده که مصرف چربی‌های سالم میتونن از سردرد مزمن جلوگیری کنن. ماهی دارای مقدار زیادی اسید چرب امگا ۳ است که میتونه التهاب را کاهش بده و سر درد را متوقف کنه. سایر چربی‌های سالم عبارتند از: روغن زیتون، آووکادو و دیگر محصولات دریایی. ساردین‌ها (ماهی‌های روغنی) یک گزینه عالی هستن. برخی مطالعات نشان داده که مصرف منظم روغن ماهی می‌تونه تعداد سردرد، طول مدت آن‌ها و شدت درد را کاهش بده.

۵. خیار
از طریق نوشیدن آب میتونین از مبتلا شدن به سر درد جلوگیری کنید. خیار یکی از میوه‌های آبداره که میتونه یک زخم را سریع بهبود ببخشه. میتونین خیار و سیب و اسفناج را با هم مخلوط کنید، چون دارای آب فراوان و مواد مغذی بالایی هستن. از میوه جات آبدار دیگر مثل گوجه فرنگی و کرفس هم استفاده کنید. خیار هم مثل هندونه یکی از میوه‌های غنی از آبه که به راحتی در ساندویچ‌ها و سالاد‌ها میتونین استفاده کنید.

۶. اسفناج
اسفناج یک داروی خانگی موثر برای سردرد است. فشار خون را کاهش میده و از سر درد‌های مزمن جلوگیری میکنه. همچنین منبع غنی از منیزمه. این برگ‌های سبز دارای آب زیادی هستن که میتونه به رفع کمبود آب یا بوی بد دهان کمک کنه. میتونین این سبزی را بصورت خام در سالاد یا بصورت پخته استفاده کنید.

۷. دانه کنجد
دانه کنجد کاربرد زیادی داره میتونین بر روی سالاد بریزین یا در سوپ یا در معجون‌های خانگی ازش استفاده کنید. این دانه‌های کوچک غنی از ویتامین E. بوده که ممکنه به تثبیت میزان استروژن کمک و از مبتلا شدن به سر درد جلوگیری کنه. همچنین گردش خون در بدن را بهبود میبخشه. دانه‌های کنجد نیز غنی از منیزیم هستن که این خود باعث جلوگیری از سردرد میشه.

۸. دارو‌های گیاهی (بابونه)
یکی از دارو‌های گیاهی که برای سردرد میتونه مناسب باشه بابونه است. میتونین مقداری از آن را تهیه کنید و همانند چای با مقداری آب جوش دم کرده و میل کنید. دمنوش چای بابونه میتونه آرامش طبیعی را برای بدنتون فراهم کنه و همچنین خوردن آن در آخر شب فکر بسیار خوبیه، چون میتونه شما را به خواب عمیق و آرام دعوت کنه.

۹. کربوهیدرات‌ها
در برنامه غذایی حتما باید حواستون به کربوهیدرات‌ها هم باشه. اگر کربوهیدرات خیلی کم مصرف بشه ممکنه با سردرد مواجه بشین. وقتی که رژیم کم کربوهیدرات را دنبال میکنید گلیکوژن که منبع اصلی انرژی برای مغزه را از بین میبرین. همچنین باعث میشه که بدنتون آب بیش از حد مصرف کنه. کاهش انرژی و کم آبی بدن میتونه عاملی برای بروز سردرد باشه؛ بنابراین سعی کنید کربوهیدرات‌های سالم مثل نان، جو، میوه یا ماست را در برنامه غذایی خود بگنجونین.

منبع: 2نفره

نظر شما