شناسهٔ خبر: 26306485 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/این خبر به‌روزرسانی شده است/

انتخابات ترکیه؛ نتایج اولیه، اعلام پیروزی اردوغان، واکنش‌ها و...

بر اساس آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان موفق شده با کسب ۵۲.۵۵ درصد آرا از رقبای خود پیشی بگیرد.

صاحب‌خبر -

/آخرین به‌روزرسانی: دوشنبه ۰۴ تیر ۹۷ - ۰۵:۲۸/

به گزارش ایسنا، به دنبال اتمام زمان اخذ رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه، فرآیند شمارش آرا آغاز شده که نتایج اولیه(حاصل شمارش ۹۹.۱۰ درصد آرا) از پیشتازی اردوغان و حزبش در هر دو انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی حکایت دارد. رئیس کمیته مستقل برگزاری انتخابات ترکیه در سخنانی بدون اشاره به جزئیات یا ارائه آمار اعلام کرد اردوغان توانسته اکثریت مطلق آرا را از آن خود کند.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه هم گفته است، انتخابات در فضایی دموکراتیک برگزار شد اما در عین حال برخی مخالفان به نتیجه معترض هستند. گزارش‌های خبرنگار اعزامی ایسنا حاکی است، هواداران اردوغان به خیابان‌ها رفته و با فریادهای الله اکبر، ادامه حضور او در رأس هرم قدرت سیاسی کشورشان را جشن گرفتند.

اردوغان اعلام پیروزی کرد

رجب طیب اردوغان گفت: بر اساس نتایج غیررسمی، ملت ما وظیفه ریاست‌جمهوری و ریاست قوه مجریه را به ما واگذار کردند.

رییس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: ملت ترکیه بر اساس نتایج غیررسمی مرا به عنوان رییس‌جمهور انتخاب کرده‌اند. امید دارم که هیچ کس از طریق زیر سوال بردن این انتخابات و نتایج آن با هدف پنهان کردن ناکامی‌های خود، به دموکراسی آسیب نزند.

اردوغان تصریح کرد: بر اساس نتایج غیررسمی، ملت ما وظیفه ریاست‌جمهوری و ریاست قوه مجریه را به ما واگذار کردند و در انتخابات پارلمانی اکثریت را به ائتلاف ما دادند که این مسئولیت بزرگی است.

وی در ادامه ضمن قدردانی از حامیان خود، به سایر کاندیداها در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری تبریک گفت.

بر اساس گزارش روزنامه حریت، اردوغان در اظهارات خود همچنین به میزان مشارکت بالا در انتخابات که به گفته او نزدیک به ۹۰ درصد است، اشاره کرد. رییس‌جمهوری ترکیه همچنین از ناظران و برگزارکنندگان انتخابات قدردانی کرد.

مولود چاووش‌اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم با بیان این که در این انتخابات ملت ترکیه پیروز شده است، متعهد شد که حزب عدالت و توسعه به کار خود در راستای خدمت به میهن ادامه دهد.

نتایج اولیه

بر اساس آخرین نتایج، رجب طیب اردوغان توانسته ۵۲.۵۵ درصد آرا را از آن خود کرده و سایر رقبای خود را پشت سر بگذارد.

نتایج شمارش آرا که حاصل باز شدن و شمارش بیش از ۹۹ درصد صندوق‌های رأی است، همچنین نشان می‌دهد محرم اینجه از جناح مخالف توانسته ۳۰.۶۷ درصد آرا را از آن خود کند. میزان مشارکت در این انتخابات بسیار بالا گزارش شده است. شبکه خبری تی‌آرتی گزارش داده که حدود ۸۷ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند.

صلاح‌الدین دمیرتاش،‌ مرال آکشنر، دوغو پرینچک و تمل کرم‌اوغلو چهار کاندیدای دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه‌اند که میزان آرای هیچ یک از آن‌ها به ۱۰ درصد نرسیده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری آناتولی آخرین نتایج انتخابات پارلمانی را به شرح زیر گزارش می‌دهد.

- "ائتلاف جمهور" (ائتلاف حاکم): %۵۳.۶۵

  • حزب عدالت و توسعه: %۴۲.۵۴
  • حزب حرکت ملی: %۱۱.۱۱

- "ائتلاف ملت" (جناح مخالف): %۳۳.۹۶

  • حزب مردم جمهوری‌خواه:% ۲۲.۶۴
  • حزب خوب: %۹.۹۷
  • حزب سعادت: %۱.۳۵

- حزب دموکراتیک خلق‌ها (وابسته به کردها): %۱۱.۶۹

- سایر احزاب: %۰.۷

پیام‌های تبریک به اردوغان

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در پیام تلگرافی به اردوغان انتخاب مجدد او به عنوان رئیس‌جمهوری ترکیه را تبریک گفت.

در بیانیه کاخ کرملین آمده است، نتایج رای‌گیری در ترکیه دال بر قدرت سیاسی گسترده اردوغان و حمایت گسترده از شیوه او در اجرای سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی و تقویت جایگاه سیاست خارجی این کشور است.

در این بیانیه آمده است، رئیس‌جمهوری روسیه با اردوغان به مذاکره هدفمند و تلاش مشترک در خصوص برنامه‌های دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ادامه می‌دهد و این در جهت منافع دو ملت و تضمین امنیت و ثبات در اوراسیاست.

عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان نیز پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت و در تماس تلفنی با اردوغان برای مرحله آینده و ملت ترکیه آرزوی توفیق و شکوفایی و پیشرفت کرد.

البشیر ابراز امیدواری کرد، مرحله آینده شاهد همکاری استراتژیک بین دو کشور باشد.

اردوغان نیز بر عزم خود برای اجرای توافقنامه‌های امضا شده میان دو کشور در راستای تحقق توسعه در سودان تاکید کرد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، رهبران جمهوری آذربایجان، مجارستان، آلبانی و فلسطین در تماس‌هایی با اردوغان موفقیت او و حزب حاکم ترکیه در انتخابات را تبریک گفتند.

الهام علی‌اف، رییس‌جمهوری آذربایجان پیش از پایان شمارش آرا به عنوان اولین رهبر خارجی به اردوغان تبریک گفت. او در تماس تلفنی با همتای ترک خود اظهار کرد: ترکیه در دوران رهبری اردوغان رشد و توسعه داشته است. اقتصاد ترکیه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته و آنکارا توانسته است جایگاه بین‌المللی خود را تحکیم بخشد.

در این تماس تلفنی رهبران دو کشور نسبت به بهبود روابط میان آنکارا و باکو متعهد شدند. علی‌اف در گفت‌وگوی خود با اردوغان از او دعوت کرد که سفری رسمی به جمهوری آذربایجان داشته باشد که رئیس‌جمهوری ترکیه این دعوت را پذیرفت.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه را به او تبریک گفت. محمود عباس همچنین از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات در ترکیه به عنوان فرایندی دموکراتیک استقبال کرد. از سوی دیگر، اردوغان در این تماس تلفنی بر ادامه حمایت ترکیه از مردم فلسطین و تلاش‌ها و حقوق آنان برای دستیابی به آزادی و ثبات تأکید کرد.

در همین حال، دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه نیز به اردوغان تبریک گفت. وی خاطرنشان کرد: اردوغان به عنوان رئیس‌جمهور سیستم جدید ترکیه در دور اول انتخاب شد که افرادی را که چشم‌انتظار یک بحران بودند، شگفت‌زده کرد. حزب ما با قدرت در کنار اردوغان ایستاد و به تعداد قابل توجهی کرسی در پارلمان دست یافت.

رهبر حزب حرکت ملی ترکیه این پیروزی را موفقیتی تاریخی برای حزب خود قلمداد کرد.

برگزاری انتخابات در فضایی دموکراتیک

هاکان اونال، سخنگوی حزب عدالت و توسعه اعلام کرد که این انتخابات در فضایی دموکراتیک برگزار شد.

اونال از گروه‌های سیاسی به خصوص احزاب اپوزیسیون خواست که از بیان اظهارات تحریک‌آمیز درباره نتایج انتخابات خودداری کنند.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ادامه داد: چنین اقدامات تحریک‌آمیزی به کشور ضرر می‌رساند.

او در ادامه درباره اظهارات مطرح شده علیه خبرگزاری آناتولی گفت: بهتر است اپوزیسیون مسئولیت سیاسی خود را بر عهده بگیرد و از این اظهارات خودداری کنند.

این در حالی است که محرم اینجه اعلام کرد که خبرگزاری دولتی آناتولی را به خرابکاری و سوءاستفاده از آمار انتخاباتی متهم کرد.

اینجه مدعی شد، در حال حاضر سیستم شورای عالی انتخابات نشان می‌دهد ۳۷ درصد آرا شمارش شده‌اند اما اطلاعات خبرگزاری‌های دولتی حاکی از شمارش ۸۵ درصد آرا است. او گفته است، پس از آن که کمیته عالی انتخابات نتیجه را اعلام کند، صحبت خواهد کرد.

خبرنگار گاردین نیز گزارش داد، گروهی از نمایندگان حزب مردم جمهوری‌خواه با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی، نتایج اولیه اعلام شده را به چالش کشیده‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما