شناسهٔ خبر: 26304737 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

آیا مي‌توان نوزاد را سوار هواپيمـا كرد؟

وقتی سوار هواپیما شدید، سعی کنید با آرام کردن نوزادتان او را بخوابانید، چون نوزادان و شیرخواران زمان زیادی از شبانه‌روز را در خواب می‌گذرانند، شاید شما هم این شانس را داشته باشید که در کل مدت سفر هوایی کودک‌تان در خواب باشد!

صاحب‌خبر -
آیا مي‌توان نوزاد را سوار هواپيمـا كرد؟
 
 خيلي از خانواده‌هایی که به تازگی یک نوزاد به جمعشان اضافه شده و قصد دارند به مسافرت چند روزه با هواپیما بروند، مدام از خودشان مي‌پرسند آيا مي‌توانند با اين عضو جديد فسقلي به مسافرت بروند يا نه؟! اگر شما هم همين سوال را داريد خواندن مطلب زير را به شما توصيه مي‌كنيم.


توصيه‌هاي ايمني حين پرواز

- محفظه وسايل بالاي سرتان را پر نكنيد. گذاشتن اشياي سنگين و زياد در بالاي سرتان خطر سقوط آنها را هنگام تكان‌هاي هواپيما بيشتر مي‌كند.

- كمربندتان را بسته نگهداريد. اگر كمربندتان باز باشد، در موقع تكان‌هاي هواپيما ممكن است نوزادتان از دست شما بيفتد.

- طول پرواز چاي يا قهوه ننوشيد. نوشيدني‌هاي داغ ممكن است روي نوزاد شما بريزد.

- حتي‌الامكان از پروازهاي مستقيم استفاده كنيد. اگر ناچار باشيد بين مسيرتان در يك فرودگاه ديگر هم توقف داشته باشيد تعداد بلند شدن و فرود آمدن‌ها به جاي 2 بار به 4‌بار افزايش مي‌يابد.

- از پروازهاي شلوغ دوري كنيد. هر چه تعداد مسافران هواپيما بيشتر باشد، خطر بيمار شدن فرزند شما هم بيشتر است.

جاي مناسب را انتخاب كنيد

بهتر است هنگامي كه پروازتان را رزرو مي‌كنيد درخواست كنيد تا يك صندلي كنار راهرو را به شما اختصاص دهند كه تا حد امكان به سمت جلوي هواپيما نزديك‌تر باشد. معمولا سروصدا در قسمت عقبي هواپيما بيشتر است و گوش‌هاي حساس نوزاد را آزار مي‌دهد. به علاوه صندلي كنار راهرو به شما امكان تحرك بيشتر و فضاي آزادتري مي‌دهد. شما مي‌توانيد در زمان‌هايي كه تردد در هواپيما مجاز است از جايتان بلند شويد و در راهرو هواپيما قدم بزنيد و فرزندتان را آرام كنيد.

از چه سني مي‌توان شيرخوار را سوار هواپيما كرد؟

اين موضوع يكي از سوالات مشترك همه والدين است. بسياري از متخصصان كودكان پيشنهاد مي‌كنند بچه‌هاي زير يك ماه را سوار هواپيما نكنيد و بسياري هم حتي سن مجاز براي سفر هوايي را يك ماه و نيم مي‌دانند. به هر حال اين موضوع از نظر اينكه اصولا هواپيما به‌دليل جمعيت زياد داخلش مي‌تواند مكان تجمع انواع ميكروب‌ها باشد، اهميت دارد. بنابر‌اين به‌خصوص در مورد سفرهاي درازمدت بهتر است دست كم تا سن يك ماه و نيمگي فرزندتان صبر كنيد. ضمن اينكه مادر هم در طول ماه اول پس از زايمان به نوعي استراحت و بازسازي قواي جسمي نياز دارد.

مراقب گوش‌هاي ني‌ني باشيد

وقتي هواپيما در حال بلند شدن از روي باند فرودگاه است و نيز وقتي كه براي فرود آمدن ارتفاع كم مي‌كند، تغيير سريع فشار هوا در داخل كابين باعث مي‌شود تا به گوش مياني كودك فشار وارد شود. در چنين حالتي كودك دچار گوش‌درد مي‌شود و اين موضوع باعث ناآرامي و بيقراري او در طول پرواز خواهد شد. بنابر‌اين بهترين كار براي جلوگيري از اين مشكل آن است كه هنگام بلند شدن هواپيما و موقع فرود آمدن به نوزادتان شير بدهيد يا شيشه‌شير يا پستانك را براي مكيدن در دهان او بگذاريد. عمل مكيدن كمك مي‌كند تا فشار وارد شده بر گوش كمتر و درد نوزاد كمتر شود. در ضمن اگر كودك شما دچار سرماخوردگي يا عفونت گوش مياني يا سرفه و هر نوع مشكل تنفسي است، حتما قبل از سفر با پزشك كودك‌تان مشورت كنيد تا داروهاي لازم را براي فرزندتان تجويز و شما را راهنمايي كند.

از كانگوروها ياد بگيريد

بهترين جا براي سفر كردن يك نوزاد، كريري است كه روي دوش شما آويزان شده باشد. وقتي فرزندتان مانند كانگوروها به شما چسبيده، اطرافيان كمتر مي‌توانند به او دست بزنند يا خم شوند و او را ببوسند. همين كار به كم كردن امكان عفونت و بيماري براي نوزاد كمك مي‌كند. به علاوه اين كريرها ايمني بسيار بالايي را براي نوزاد شما فراهم مي‌كنند و امكان حركت و فعاليت را در انواع حالت‌ها به شما مي‌دهند. وقتي سوار هواپيما شديد، سعي كنيد با آرام كردن نوزادتان او را بخوابانيد، چون نوزادان و شيرخواران زمان زيادي از شبانه‌روز را در خواب مي‌گذرانند، شايد شما هم اين شانس را داشته باشيد كه در كل مدت سفر هوايي كودك‌تان در خواب باشد!
 
منبع: مجله سیب سبز 

برچسب‌ها:

نظر شما