شناسهٔ خبر: 26303303 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مرکز رسیدگی به امور مساجد | لینک خبر

ویژه برنامه رمضان در کشورهای مختلف/1:

رمضان، عیدی ملی برای مسلمانان مالزی/مساجد در صف اول شادی آفرینی

ماه مبارک رمضان به عنوان عیدی سنتی، تداعی گر بهترین و شادترین لحظات برای مسلمانان مالزی بوده که با پرداختن به برنامه های شاد و مفرح سعی در بهتر برگزار کردن این ماه مبارک دارند.

صاحب‌خبر -

پایگاه تخصصی مسجد، گروه بین الملل – همانطور که می دانیم ماه مبارک رمضان در تمامی کشورهای اسلامی گرامی داشته شده و مسلمانان در سرتاسر جهان بنا به شیوه آداب و سنن خود هر ساله رمضان را جشن گرفته و از آن استقبال می کنند. برپایی ضیافت ها و جشن های مختلف کشورهای اسلامی در جریان ماه مبارک رمضان حتی به گونه ای جاذبه توریستی برای مخاطبین غیرمسلمان خود ایجاد می کنند.

در نخستین ویژه برنامه گروه بین الملل پایگاه تخصصی مسجد در ماه مبارک رمضان، امروز به سراغ معرفی آداب و سنن مسلمانان کشور مالزی رفته ایم تا کمی با حال و هوای آنها در این ماه پر خیر و برکت بیشتر آشنا شویم.

نخستین روز ماه رمضان در بسیاری از ایالت های این کشور مانند ملاکا، جوهور و کداش تعطیل رسمی است. اغلب ادارات دولتی این کشور دستکم روزی یک ساعت به احترام فرا رسیدن ماه مبارک رمضان یا «بولان پوآسا» (نام محلی رمضان در مالزی) زودتر تعطیل می شوند.

یکی از غذاهای محبوب ملسمانان مالزی در ماه رمضان نوعی پروه برنج و گوشت است که با آب نارگیل، ادویه و دیگر گیاهان معطر مخلوط شده است. اتفاقا سنت پخت این غذای سنتی را بیش از همه «مسجد کامپونگ بارو» رعایت کرده و هر روزه به نیت تبرک مقدار زیادی از این غذای سنتی توسط مسئولین مسجد و مردم پخته شده و میان همگان پخش می شود. آشپزهای مسجد از ساعت 8 صبح تا 4 عصر مشغول تهیه مواد اولیه این پوره برنج شده و از حدود ساعت 5 عصر آن را مانند زولبیا و بامیه ایرانیان پخته و پس از به جای آوردن نماز عصر در مسجد،  بین مردم پخش می کنند.

 Image result for ramadan in malaysia

یکی دیگر از جاذبه های ماه مبارک رمضان در مالزی بازارهای محلی هستند که ویژه این ماه مبارک برپا می شوند و می توان تقریبا در همه جای این کشور آنها را به سادگی یافت کرد. بازارهایی پر از خوراکی های خوش طعم و غذاهای مختلف. همچنین در کنار این بازارها اکثر فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ تا سحرگاهان باز بوده و مشغول از مردم روزه داری هستند که به دلیل روزه داری و شدت هوای گرم و حاره ای حاکم بر مالزی ترجیح می دهند خریدهای خود را شب هنگام انجام دهند.

پخش موسیقی های مذهبی شاد ساخته شده ویژه ماه مبارک رمضان در رادیو، تلویزیون و سرتاسر کوچه و بازار ادامه دارد.

 Image result for ramadan in malaysia

از دیگر سنت های مردم مالزی در ماه مبارک رمضان می توان به خانه تکانی و عوض کردن دکوراسیون منازل و آراستن آنها با نور لامپ ها و شمع های رنگی اشاره کرد که نوعی فضای عید را برای مردم و روزه دارن تداعی می کند.

 Image result for ramadan in malaysia

در آخر می توان گفت فشای حاکم بر ماه مبارک رمضان در مالزی، مانند کشور اسلامی عزیزمان ایران، فضایی آکنده از شادی، سرور و ماه الفت و نزدیکی دلهای مسلمین است و روانه شدن مردم به سمت ضیافت الله را می توان به وضوح در میان مردم این کشور حس کرد. 

نظر شما