شناسهٔ خبر: 26302928 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اروپا تا مهلت برجامی ایران؛

نه ناامیدکننده نه امیدوار

تهران - ایرنا - تلاش دیپلمات های ایرانی وطرف های برجامی در حالی با شدت و گستردگی بیشتری ادامه پیدا کرده است که به نظرمی رسد هنوز فضای تضمین های اروپایی برجام در یک فضای بینابینی امید و ناامیدی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در حالی که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی به دنبال دستیابی به یک درک مشترک و بازبینی راه های عملی جهت تضمین برجام براساس منافع دوجانبه و چندجانه هستند، آرام آرام به موعد مقرر اجرای تحریم های مجدد آمریکا و مهلت جمهوری اسلامی ایران به اروپا برای تضمین منافع اقتصادی تهران از توافق هسته ای فرا می رسیم. در این میان، آنچه برای تهران از اهمیت بالایی برخوردار است، ایجاد چارچوب و ساز و کار تضمین منافع ناشی از توافق هسته ای در همه زمینه های برجامی و به ویژه حوزه های اقتصادی است.
«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در 18 اردیبهشت 97 خروج آمریکا از توافق هسته ایران و 1+5 را اعلام کرد و پس از آن «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران نیز تاکیدکرد که ایران با وجود خروج آمریکا، در صورت تامین منافع اقتصادی در این توافق حضور خواهد داشت.
«سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه، دیروز درنهمین جشنواره تجلیل و تکریم از کار آفرینان و مدیران اشتغالزای کشور گفت : مذاکرات فشرده‌ای با اروپایی‌ها برای تدوین بسته پیشنهادی راه حل حفظ برجام در جریان است و امیدواریم این بسته حداکثر طی10 روز اینده به ایران ارایه شود.
وی گفت: آنچه که الان با اروپایی‌ها در حال انجام است نه ناامیدکننده است ونه می‌توان به ان امیدوار بود بلکه پیشنهاداتی وجود دارد شاید به یک چارچوبی برای ادامه برجام برسیم شاید هم نرسیم.
آنچه جمهوری اسلامی ایران در این مهلت باقی مانده از اروپا و همه طرف های برجام انتظار دارد، ضمن تکمیل بسته پیشنهادی با تضمین های عملی در حوزه اقتصادی، چارچوب ها و یک تضمن های عملیاتی را در اولویت نخست سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار دهد و این تضمین های عملی نیز بایستی از سوی کشورهای مهم این اتحادیه همچون فرانسه و آلمان به پیش رانده شود.
تضمین های اقتصادی حوزه برجامی و موتور پیشران آن یعنی حضور شرکت های امضاکننده برجام، تداوم و رشد سرمایه گذاری درصحنه عملی اقتصادی ایران می تواند چراغ راه آینده حضور ایران را در برجام روشن نگه دارد.
معاون وزیر خارجه ایران در این زمینه می افزاید: به صراحت به طرف‌های باقیمانده دربرجام اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران هنوز تصمیمی در باره ماندن یا خروج از برجام نگرفته است و تصمیم ما ماندن ایران در برجام منوط به اراده طرف‌ها و تصمیم ان‌ها برای تامین خواسته‌های ما است و نشانه‌های خوبی از تلاش کشورهای اروپایی و سران روسیه و چین و دیگر سران این کشورها برای حفظ برجام مشاهده می‌شود.
علاوه بر این، فضای کنونی میان ایران و اروپا در حوزه تضمین های عملی نشان می دهد که جمهوی اسلامی ایران و اتحادیه اروپا تلاش های گسترده ای را برای ایجاد یک مسیر متوازن با منافع برد-برد آغاز کرده اند. در این چارچوب رفت و آمدهای دیپلماتیک روز به روز سرعت بیشتری به خود می گیرد.
هفته گذشته «علی اکبر صالحی» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی راهی نروژ شد تا در اجلاس بین المللی اسلوفروم شرکت کند. «سیدکمال خرازی» وزیر امورخارجه دولت اصلاحات و رییس شورای راهبردی روابط خارجی به جنوب اروپا رفت تا با مقام های ایتالیا، واتیکان و اسپانیا گفت و گو کند.
پیش از این نیز، عراقچی که هفته گذشته میزبان دو هیات سوئیسی و فرانسوی در تهران بود، پس از این دیدارها به همراه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از مدیران اقتصادی راهی بروکسل شدتا در دومین همایش همکاری های اقتصادی ایران و اروپا شرکت کند.
عراقچی در ادامه سفر خود یکم تیر از بروکسل به مسکو رفت تا رایزنی های خود را با مقام های روس ادامه دهد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در دیدار خود با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه درباره برجام به بحث و گفت و گو نشست.
به نظر می رسد که در مناسبات برجامی میان ایران و روسیه آنچه اهمیت دارد، حفظ مناسات اقتصادی کنونی و افزایش میزان تجارت خارجی میان تهران- مسکو به عنوان یک پیام راهبردی به دیگر کشورها است تا نشان دهند که خروج آمریکا تنها پایه حفظ برجام در فضای اقتصادی نبوده و همچنین ایران خواستار تحرک و مشارکت اعضای دیگر برجام برای تضمین منافع اقتصادی ایران شده است.
در فرجام، آنچه در این برهه زمانی حساس باید از سوی ایران پیگیری شود، فشار بر اروپا و در عین حال پیگیری دیپلماسی متوازن با کشورهای دیگر است. تعامل سازنده با جهان در بستر تداوم راهبرد تنش زدایی و بهره گیری از ابزار دیپلماسی اقتصادی می تواند بهترین راهکار مهار تحریم های آمریکا باشد.در این چارچوب، گروه 1+5 که پس از خروج آمریکا از برجام به 1+4 تغییر نام یافته بایستی ساز و کارهای گشایش اقتصادی دوجانبه و چندجانبه میان ایران و این گروه را به نحوی تنظیم کند که ایران به منافع تعیین شده در توافق، بدون حضور آمریکا دست یابد.
اروپام**2040**1590

نظر شما