شناسهٔ خبر: 26302107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

گندم‌زارهای سوخته، تحت حمایت بیمه کشاورزی نیستند؛

خسارت سرمای بهاری شاید این ماه پرداخت شود

طبق بررسی‌ها میزان خسارت‌های سرمای بهاری، بیش از پنج هزار میلیارد ریال بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایانا،  بیش از دوماه از سرمای بهاری می‌گذرد. همان سرمایی که با بروز نابهنگام خود در فصل بهار، محصولات کشاورزی و باغی را در همان ابتدای سال متحمل خسارت کرد. خبرها حاکی از آن بود که بیشترین خسارت این سرما مربوط به باغات کشور است و در برخی از استان‌ها میزان آن بیش از سایر نقاط کشور بوده. ابتدا گفته میشد باغات 17 استان کشور درگیر سرمای بهاری و خسارت دیده‌اند اما بررسی‌های بعدی، آمار استان‌های خسارت دیده را به بالای 20 استان رساند. حالا بیش از دو ماه از این سرمای نابهنگام می‌گذرد و باغداران و کشاورزان خسارت دیده خبر می‌دهند که هنوز خبری از پرداخت خسارت‌های سرمای بهاری اخیر نیست.

در این باره رامین امینی زارع، کارشناس مسئول روابط عمومی صندوق بیمه کشاورزی کشور می‌گوید: «در حال حاضر صندوق بیمه کشوری در حال پیگیری برای پرداخت خسارت سرمازدگی‌های اخیر به باغداران است. در این زمینه امید می‌رود در تیر ماه سال جاری  اتفاق خوشایندی در این زمینه رخ دهد و دولت بتواند بخشی از بودجه مورد نظر را به حساب صندوق بیمه کشاورزی واریز کند تا هرچه زودتر مقداری از پرداخت‌ها صورت بگیرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته در زمینه میزان خسارت‌های سرمای بهاری، مشخص شد میزان این خسارات چیزی حدود پنج هزار میلیارد ریال است.»

او در باره، بیمه آتش‌سوزی و خسارات حاصل از صاعقه در گندم‌زارهای خیرآباد ورامین که منجر به سوختن محصول امسال کشاورزان این منطقه شد، می‌گوید: «بیمه کشاورزی، موضوعی تحت عنوان آتش‌سوزی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد، با این وجود ما به کشاورزان و باغداران توصیه می‌کنیم محصولات خود را در بخش خصوصی بیمه آتش‌سوزی کنند. چرا که آتش‌سوزی ممکن است به ندرت رخ دهد، اما بخش کشاورزی همیشه در معرض حوادث خطرناک از جمله آتش‌سوزی بوده است.»

امینی زارع با اشاره به پرداخت‌های صورت گرفته در راستای خسارات دامی سال اخیر، ادامه می‌دهد: «خوشبختانه امسال خسارات حاصل از آنفولانزای مرغی در سال گذشته به طور کامل پرداخت شد و چیزی حدود  2500میلیارد ریال وجه تسویه حساب با خسارت دیدگان بود. آنچه مجموعه کشاورزان، باغداران، دامداران و... باید مد نظر قرار دهند این است که میزان حوادث بخش کشاورزی در گذشته دیر به دیر اتفاق می‌افتاد، اما هم اکنون حوادث در این حوزه خیلی گسترده و با فاصله زمانی کمی رخ می‌دهد. بنابراین لازم است که کشاورزان و تمام زیر مجموعه‌های بخش کشاورزی اقدام به بیمه محصولات و تولیدات خود در برابر حوادث غیر مترقبه کنند.»

باغداران و کشاورزان زیادی از پرداخت‌های دیر هنگام بیمه کشاورزی گلایه دارند و این مساله را دلیلی محکم برای برای بیمه نکردن محصولات خود می‌دانند. با این وجود باید دید که این‌بار زمان پرداخت این خسارت‌ها چه مدت به طول می‌انجامد و باغداران در طول چه مدت زمانی می‌توانند خسارات خود را دریافت کنند.  

نظر شما