شناسهٔ خبر: 26300217 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش: تلاش اصلاح‌طلبان برای برکناری عارف با آلترناتیو "عبدالله نوری"

R1455/P1011116/S1,1411/CT7

دبیرکل حزب کارگزاران و برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب خواستار تغییر در ریاست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و جایگزینی عبدالله نوری به‌جای عارف شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در روزهای گذشته جمعی از فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب در نامه‌ای خطاب به سران اصلاحات ضمن انتقاد از عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری به‌ریاست محمدرضا عارف، بر ضرورت نقد و اصلاح  جریان اصلاح‌طلبی تأکید کردند.

در این نامه تأکید شده بود "نباید  جریان اصلاح‌طلبی  که توسعه سیاسی را به‌عنوان شعار اصلی و برنامه‌محوری خود انتخاب کرده به‌سمت فردمحوری حرکت کند".

امضا کنندگان این نامه بر این باورند که  غیبت فعالان و کنشگران سیاسی اصلاحات  در دهه 90 و پس از  فتنه 88  موجب شده تا طیف نیروهای کمتر سیاسی و یا کمتر متعهد به آرمان‌های اصلاحات ــ بوروکرات‌ها و محافظه‌کاران این جبهه ـ دست بالا را در مناسبات درونی آن پیدا کنند.

این البته اولین انتقاد به عملکرد شورای سیاست‌گذاری نیست، چه اینکه بعد از انتخابات مجلس دهم، این شورا توسط برخی احزاب و شخصیت‌های سیاسی جناح اصلاحات به‌تندی مورد نقد قرار گرفته بود. این نقدها بعد از انتخابات سال گذشته نیز افزایش یافت و برخی حامیان شورای سیاست‌گذاری نیز به صف مخالفان آن پیوستند اما این اولین‌بار است که سخن از تغییر مدیریت این شورا در نامه فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به‌میان آمده بود.

انتقاد به نهادهای تصمیم‌ساز جریان اصلاح‌طلب در روزهای اخیر به این نامه ختم نمی‌شود. کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی با انتقاد از عملکرد عارف در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و طرح احتمال جایگزینی عبدالله نوری به‌عنوان رئیس جدید این شورا  گفته "انتقاد از رئیس فراکسیون امید طبیعی است و وی یا باید به این انتقادات پاسخ دهد و یا اینکه این انتقادات را بپذیرد".

کرباسچی در ستایش کارنامه سیاسی عبدالله نوری هم گفته "عبدالله نوری شخصیتی قابل احترام، توانا در حل مسائل سیاسی، صالح و با سوابق مثبت است که می‌تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی عارف باشد اما در این باره باید اعضای پارلمان اصلاحات که قرار است به‌زودی تشکیل شود، نظر بدهند".

قبل از کرباسچی، احسان محرابی از اصلاح‌طلبان خارج‌نشین نیز در توئیتی گفته بود "عبدالله نوری، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی فراهانی از جمله چهره‌های احتمالی جوانان اصلاح‌طلب برای جایگزینی محمدرضا عارف و عبدالواحد موسوی لاری هستند".

کرباسچی اخیراً گفته عبدالله نوری شخصیتی قابل احترام، توانا در حل مسائل سیاسی، صالح و با سوابق مثبت است که می‌تواند گزینه مناسبی برای جایگزینی عارف باشد.

یک روز پیش از اینکه کرباسچی این سخنان تند علیه عارف را بیان کرده و رسماً خواستار برکناری او از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و جایگزینی عبدالله نوری به‌جای وی شود، محمدرضا عارف در جمع اعضای شورای شهر کرج برای دومین بار و با اشاره به درخواست چند تن از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله غلامحسین کرباسچی مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا، انتقادات تندی را مطرح کرده بود.

عارف همچنین در همان جلسه (نشست روز شنبه با اعضای شورای شهر کرج) در واکنش به انتقادات اخیر نسبت عملکردش در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه جریان اصلاحات باید مراقبت کند که  از درون ضربه نخورد،  گفته بود: "متأسفانه در مواقعی از درون جریان اصلاحات صداهایی شنیده می‌شود که جز ایجاد چالش و هزینه در درون خانواده اصلاحات دستاورد دیگری ندارد و شخصاً امیدوارم که این گونه مواضع از سر ناآگاهی باشد و همه دوستان به رمز پیروزی و موفقیت این جریان که وحدت و انسجام است توجه جدی کنند".

با توجه به انتقادات اخیر فعالان اصلاح‌طلب نسبت به عملکرد عارف در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، به‌نظر می‌رسد فعالان سیاسی این جریان تمایلی به تداوم ریاست عارف بر نهاد‌های تصمیم‌‌ساز اصلاح‌طلب به‌ویژه در انتخابات آتی مجلس در سال 98 ندارند و با ادامه کار شورای سیاست‌گذاری، شاید ادامه ریاست عارف مثل سایر دفعات بی‌چون‌وچرا پذیرفته نشود.

انتهای پیام/*

نظر شما