شناسهٔ خبر: 26298657 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون نهاد کتابخانه های عمومی :

150 شهر در کشور کتابخانه ندارند

خرم آباد - ایرنا - معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: اکنون 150 شهر در کشور فاقد کتابخانه و فضای مطالعه هستند که اولویت نخست این نهاد ایجاد کتابخانه در این شهرها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اسماعیل شفاعی روز یکشنبه در آئین معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان لرستان که در محل دانشگاه علامه طباطبایی خرم آباد برگزار شد اظهار داشت: اصلاح و توسعه زیرساخت ها در حوزه کتابخانه ها و فضاهای کتابخوانی باید با جدیت دنبال شود تا بستر دسترسی مردم به کتابخانه ها فراهم شود.
وی افزود: نهاد کتابخانه های عمومی کشور فعالیت کاملا فرهنگی دارد و باید از هرگونه فعالیت های با گرایش های سیاسی پرهیز شود و در همین راستا عملکرد تمامی مدیران کتابخانه های عمومی در تمام استان های کشور مورد رصد قرار می گیرد تا از هرگونه مباحث سیاسی دراین حوزه ممانعت شود.
معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور همچنین اظهار داشت: روش مورد تاکید در مدیریت کتابخانه های عمومی سراسر کشور بر این متمرکز است که مدیران بجای نشستن پشت میزهای خود بیشتر زمان را در کتابخانه ها سپری کنند.
وی گفت: فضای کتابخانه صرفا مکانی برای امانت دادن کتاب و سالن قرائت نیست بلکه باید از این ظرفیت و جایگاه کتابخانه ها بعنوان یک پایگاه اجتماعی بهره گرفته شود.
شفاعی افزود: همواره باید توسعه عادلانه و افزایش میزان دسترسی مردم به کتابخانه های بعنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا کتابخانه های عمومی بعنوان یک دانشگاه زمینه حضور همه اقشار مردم و بخصوص قشر جوانان در آنها فراهم شود.
شفاعی همچنین گفت: کتابداران در واقع نقش مشاورانی امین برای کتابخوان ها را دارند و آموزش هایی نیز به آنها در این خصوص داده شده تا مراجعه کنندگان به کتابخانه را در معرفی کتاب کمک کنند.
معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران گفت: استان لرستان از نظر دارا بودن فضاهای کتابخانه ای در شمار استان های پایین کشور قرار دارد که همین امر می طلبد که مدیران عالی استان در کمیته های برنامه ریزی استان و فرمانداران در این استان این مساله را در دستور کار قرار دهند.
شفاعی افزود: نهاد کتابخانه های عمومی نیز ملزم است با فراهم شدن فضاهای کتابخانه ای از صفر تا صد تجهیزات کتابخوانی را فراهم کند.
وی یادآور شد: کتابخانه مرکزی خرم آباد بعد از سالیان انتظار به علت اهمال و سهل انگاری که در ساخت آن صورت گرفته بعد از گذشت زمان اندکی از بهره برداری در آستانه تعطیلی قرار گرفت که با راه اندازی کتابخانه مرکزی بر میزان فضای کتابخانه های استان افزوده می شود.
در آئین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان از خدمات علی جهان آرا مدیر پیشین تقدیر و فرشته طهماسبی بعنوان مدیر جدید معرفی شد.
1920/6060

نظر شما