شناسهٔ خبر: 26298069 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

نماینده اصولگرا: از برجام خارج شویم دیگر با دولت مخالفت نمی‌کنم

سیدناصر موسوی لارگانی نماینده اصولگرای مجلس معتقد است که روحانی همان شب بعد از خروج ترامپ از برجام باید از این توافق‌نامه خارج می‌شد و دستور آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی را صادر می‌کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
 
 
نماینده اصولگرای مجلس معتقد است که روحانی همان شب بعد از خروج ترامپ از برجام باید از این توافق‌نامه خارج می‌شد و دستور آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی را صادر می‌کرد.
 
به گزارش خانه ملت؛ مخالفان دولت این روزها بهانه کم ندارند. از خروج برجام گرفته تا مشکلات اقتصادی. دولتی‌ها اما اغلب اینگونه مخالفت‌ ها را جدی نگرفته و گمان می کنند که حل شدن مشکلات کنونی از حجم انتقادات به دولت نمی‌کاهد در واقع به نظر می‌رسد که آقایان مخالف از هر موضوع کوچک و کم اهمیتی بهانه تراشی می کنند. از همین رو به دنبال پاسخ این پرسش رفتیم که در چه صورت و چه شرایطی دست از مخالفت با دولت برمی‌دانند؟ مدینه فاضله‌ای آنان چیست و رئیس جمهور غیر از تعلق به جریان سیاسی آن‌ها چطور می‌تواند انتظاراتشان را برآورده کند.

سیدناصر موسوی لارگانی  نماینده نزدیک به طیف پایداری و عضو فراکسیون ولایی مجلس که یکی از مخالفان سرسخت برجام بوده و ؛می گوید با حل و فصل مشکلات دیگر مخالف برجام نخواهد بود. باورش ساده نیست اما در گفت و گو با نامه نیوز تاکید می‌کند که مشکل شخصی با روحانی و دولت ندارد و اگر رئیس جمهور از برجام خارج شده و برای حل مشکلات اقتصادی روی توان داخلی تمرکز کند، دیگر با دولت مخالفت نخواهد کرد.

*شما قبلا مخالف برجام بودید. اکنون که پیش‌بینی شما درست از آب درآمد و با بدعهدی آمریکا مواجه هستیم از دولت چه توقعی دارید؟ به عبارت دیگر دولت چگونه می‌تواند رضایت شما را جلب کند؟

به نظر با توجه به توصیه های که مقام معظم رهبری در مورد برجام داشتند و بارها گفتند که طرف مقابل ما عهد شکن است و قابل اعتماد نیست، دولت باید با دقت بیشتری عمل می‌کرد. به هر حال یک سری افراد حقیقتا دلسوزانه یک سری نکات را توصیه می‌کردند اما دولت توجه نکرد. حتی یک زمانی همه چیز کشور را به موضوع برجام گره زد و الان شاهدیم که برجام همچون یک طبل تو خالی است و چیزی غیر از یک سری خسارت‌های غیرقابل جبران عاید دولت و ملت نشده است. 

الان سازمان انرژی اتمی ما می گوید که اگر بخواهمی می توانیم سریعا کار را شروع کنیم اما برخی تعهدات ما مثل تخلیه قلب راکتور اراک خسارت زیادی داشت و برای بازگشت به نقطه اول سه چهار سال زمان لازم داریم.  به نظر من رئیس جمهور که قبال گفته بود ما با کدخدا توافق کردیم بعد از خروج ترامپ از برجام باید به جای اینکه بگوید یک مزاحم رفت، می‌گفت که از فردا صبح غنی سازی 20 درصد را شروع کنید. 

*نتیجه این کار چه بود؟

اگر این را می گفت احتمالا اروپا به امریکا فشار می‌آوردند تا در برجام مانده و به تعهدات خود پایبند باشد.

*اگر نمی‌کردند چه می‌شد؟

دولت باید همان لحظه می گفت که ما از برجام خارج می‌شویم. دل بستن به اروپا که نزدیک به دو سال و نیم هیچ حرکتی از خود نشان نداد درست نیست زیرا بعد از خروج آمریکا از برجام نیز قطعا کاری نمی کند.

*اگر دولت از برجام خروج می‌شد، با مشکلات اقتصادی چه می‌کرد؟ 

مشکلات اقتصادی کشور باید در درون کشور حل ‌شود. بیرون از کشور حل نمی شود. مشکلات اقتصادی حتی با عدم خروج امریکا از برجام نیز در بیرون از کشور حل نمی‌شود.

*بسیارخب. اگر دولت از برجام خارج و نگاه خود را معطوف به داخل می‌کرد، شما دیگر منتقد دولت نبودید؟

نه نبودم.

*تفاوت دیدگاه شما با دولت چه می‌شد؟ بالاخره شما سال ها مخالف و منتقد دولت بودید. مساله که فقط برجام نبوده است.

شما به آرشیو مراجعه کنید. من در اوایل کار آقای روحانی مخصوصا بعد از سخنرانی او در سازمان ملل از او دفاع کردم و گفتم این تفاوت سخنران است. من با شخص روحانی مشکل ندارم . من با وعده های دروغین مشکل دارم. به مردم گفتند که اینقدر رفاه ایجاد می کنیم که یارانه نیاز نباشد اما الان من نماینده باید ناسزا بشونم که چرا گوشت شده کیلویی 70 هزار تومن.

*شما مخالف نگاه کلان دولت در عرصه اقتصاد هستید. اگر جای دولت بودید و نگاه لیبرال داشتید حاضر بودید در شرایط پرمشکل یک باره کاملا تغییر جهت داده و سراغ نگاه سوسیالیستی بروید؟ 

قبلا هم این را گفته‌ام. 10 سال است که مقام معظم رهبری مباحث اقتصادی را برای مسئولین و مردم به عنوان راهکار و رفع مشکلات کشور بیان کرده است اما از آن استفاده نمی‌شود.

*منظورتان اقتصاد مقاومتی است؟

اقتصادی مقاومتی مربوط به دو ، سه سال اخیراست. وقتی فرمودند جهاد اقتصادی، همت مضاعف کار مضاعف، اصلاح الگوی کار و مصرف و ... . اگر زمانی که این‌ها گفتند مسئولان توجه می‌کردند، وضع اینگونه نبود. می‌گویم مسئولان و تاکیدی روی افراد ندارم. آن زمان احمدی نژاد رئیس جمهور بود و روحانی نبود. شاهد بودیم که توجهی نداشتند و فقط در قالب همایش و بروشور به این موضوع پرداختند. اینقدر کوتاهی کردند که آقا فرمودند اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل . یعنی شما فقط حرف زدید و عمل نکردید. اینکه واردات کالا در همان سالی بیشتر از صادرات است که آقا فرمودند واردات کالا حرام شرعی است، یعنی ما اعتقادی به فرامایش رهبری نداریم و عمل نمی‌کنیم. 

اگر امسال همین حمایت از کالای ایرانی رعایت شود و عده‌ای از سود واردات صرف نظر کرده و از کالای ایرانی حمایت کنند، بسیاری از مشکلات حل می‌شود. 

* بله نکته این است که جامعه ما مصرفی است. جامعه ای که  از دهه شصت به بعد کم کم شکل گرفته و مصرف گرا شده است. اتفاقا عمده مصرف گرایان نیز من و شما نیستیم و طبقه اجتماعی وابسته به ساختارهای دولتی و حاکمیتی است که به سمت اشرافی‌گری رفته است. در این جامعه می توان واردات را تعطیل و از کالای داخلی حمایت کرد؟

خواستن توانستن است. اگر اراده باشد قطعا می‌توان این کار را کرد. در مورد محصولاتی مثل خودر مثال الگانس که واردات آن در اختیار عده‌ای و توان خرید آن نیز در یک طبقه اجتماعی خاص است، صحبت نمی‌کنم . از واردات کالاهایی که مشابه آن و حتی بهتر از آن در داخل کشور تولدی می‌شود، صحبت می کنم. یک جوانی در دولت احمدی نژاد در شهرستان من تخت بیمارستانی ساخت که کیفیت آن از نمونه خارجی بیشتر است و قیمت تولید انبوه آن یک چهارم است. من خیلی پیگیری کردم و با وزیر و معاون وزیر و ... گفت و گو کردم اما همه گفتند که واردات آن برای ما راحت‌تر است. می گویم تا زمانی که چنین نگاهی باشد و به دنبال سود واردات باشیم ، نمی‌توان مشکلات اقتصادی را حل کرد. 

*پس می گویید مشکلات را باید دولت با تغییر نگاه و رویه حل کند؟

دولت و مجلس . به هر حال مجلس هم کوتاهی هایی داشته است.

نظر شما