شناسهٔ خبر: 26297625 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

قطب‌های لجستیکی در ایران تشکیل می‌شود

یک کارشناس حوزه حمل و نقل با اشاره به تشکیل ستاد مرکزی لجستیک کشور گفت: به دنبال راه‌اندازی هاب‌های لجستیکی در ایران هستیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،صفری مقدم امروز در دومین همایش بین‌المللی لجستیک و حمل و نقل صادراتی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی به منظور بالا بردن ظرفیت لجستیکی کشور گفت: استراتژی حمل و نقل که براساس یک سند تهیه و تنظیم شده است، تصویب و برای دستگاه‌های مربوطه ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های لجستیکی می‌تواند برای صادرات کالاهای غیر نفتی مزیت ایجاد کند، گفت: بررسی‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که هزینه حمل و نقل در ایران 2 برابر تورم جهانی است.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در این همایش با اشاره به اینکه متاسفانه هزینه حمل و نقل در ایران گران‌تر از آن چیزی که فکر می‌کردیم است، در کشورهای توسعه یافته 8 درصد، در اقتصادهای نوظهور 13 درصد و در ایران بیش از 20 درصد است، بنابراین به نظر من پیش از آنکه این مشکل را از نظر زیرساختی مورد ارزیابی قرار دهیم، باید آن را از نظر نرم‌افزاری مورد شناسایی قرار دهیم.

این کارشناس حوزه حمل و نقل با تاکید بر اینکه مشکل اصلی ما زیرساخت نیست و بلکه مشکل نرم‌افزاری است، گفت: پایین بودن بهره‌وری لجستیکی مهمترین علت بالا بودن هزینه حمل و نقل صادراتی است.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ریل درصد کمی را در حمل و نقل صادراتی به خود اختصاص داده است، گفت: در حال حاضر بیشترین حمل و نقل توسط حمل و نقل جاده‌ای صورت می‌گیرد که یک سر آن خالی است.

وی با اشاره به اینکه معمولاً مسافت‌های طولانی از طریق حمل و نقل ریلی صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه در ایران این موضوع برعکس است و مسافت‌های طولانی از طریق جاده‌ای صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به تشکیل هاب‌های لجستیکی گفت: در بررسی‌های صورت گرفته در وزارت راه و شهرسازی به دنبال تشکیل هاب‌های لجستیکی هستیم که می‌تواند 31 درصد در هزینه سوخت، 12 درصد در تصادفات جاده‌ای، 15 درصد در آلودگی محیط زیست صرفه‌جویی کند و 23 درصد سهم ریلی را افزایش دهد.

این کارشناس صنعت حمل و نقل گفت: ستاد مرکزی لجستیک با همت وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد و آئین‌نامه آن به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است که انتظار داریم تمام دستگاه‌هایی که در حمل و نقل فعال هستند از طریق این ستاد فعالیت خود را پیگیری کرده تا بتوانیم نقش حمل و نقل را در صادرات کالاهای غیر نفتی افزایش دهیم./فارس

نظر شما