شناسهٔ خبر: 26297520 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آهوهای موته اصفهان در حال فرار/ دست اندازی به منطقه حفاظت شده

نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به صدور مجوز برداشت از منطقه حفاظت شده موته گفت: کارشناسان معتقد هستند در چهار دهه گذشته نزدیک به 90 درصد از جمعیت حیات وحش ایران از بین رفته است و حالا دست اندازی به مناطق حفاظت شده موته آخرین بازماندگان گیاهی و جانوری منطقه را از بین خواهد برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مهدی مقدری صبح امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: تصمیمی که مبنی بر واگذاری معدن سنگ تراورتن موته گرفته شده است به پای ناکارآمدی گذاشته خواهد شد و شکاف میان مردم و حاکمیت را با افزایش بی اعتمادی به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دست اندازی به مناطق حفاظت شده موته آخرین بازماندگان گیاهی و جانوری منطقه را از بین خواهد برد. توسعه شهرهای اطراف، جاده سازی و انفجارهایی که برای برداشت از این معدن اتفاق خواهد افتاد حیات وحش آن منطقه را نابود خواهد کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ارتباط میان برداشت از این معدن و شهر اصفهان افزود: شاید برخی بر ما خرده بگیرند که چرا شورای شهر به این مساله ورود پیدا کرده است اما حقیقت این است که گرد و غبار و ریزگردهای حاصل از این برداشت و اکتشافاتی که رخ خواهد داد دامن اصفهان را خواهد گرفت و برای شهروندان اصفهانی مشکلات مضاعف ایجاد خواهد کرد.

مقدری گفت: در این هجوم ریزگردها در مناطق کویری نفس ملت زیر بار بی‌تدبیری تنگ شده و برداشت از معدن سنگ میمه بر شدت این آلودگی‌ها خواهد افزود. این منطقه بخشی از ذخیره گاه ژنتیک کشور است و با این اقدام میلیون‌ها سال ذخیره ژنتیک از بین خواهد رفت.

وی افزود: پناهگاه حیات وحش موته یکی از مناطق بی‌نظیر و بهترین زیستگاه آهو در استان اصفهان است و طبق قانون سازمان حفاظت محیط زیست تجاوز به این مناطق، حتی به اندازه کندن یک بوته خار خلاف قوانین است. در چنین منطقه‌ای که یکی از زیستگاه‌های مهم کشور است صدور مجوز برای برداشت عجیب به نظر می‌رسد.

عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نا امنی ایجاد شده در منطقه را از دلایل نگرانی کنشگران دانست و ادامه داد: تاسیسات، جاده سازی و محوطه‌سازی که برای اکتشاف 36 هکتاری انجام می‌شود علاوه بر انفجارهایی که رخ خواهد داد مکان نا امنی را برای حیات وحش ایجاد خواهد کرد که حیوانات را فراری می‌دهد.

مقدری افزود: معدن‌کاران نیز رفته رفته به راهنماهای شکارچیان تبدیل خواهند شد و شکار در این منطقه افزایش خواهد یافت. همچنین این معدن در مسیر کوچ حیوانات است و سبب جزیره‌ای شدن و حبس حیوانات در بخشی از منطقه می‌شود. این مساله در شرایط بروز بیماری‌های اپیدمی بسیار خطرناک خواهد بود.

وی تاکید کرد: تجاوز به این منطقه توسط حوزه علمیه اصفهان به این شکل می‌تواند مجوزی برای دیگر نهادهای عمومی و خصوصی قدرتمند برای تجاوز به آخرین زیستگاه‌ها و ذخیره‌های گیاهی و جانوری کشور شود و اگر جلوی آن گرفته نشود هر روز شاهد این تنش‌ها و مخاطرات خواهیم بود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از آقای استاندار و مسئولین مربوطه درخواست داریم درباره این مجوز تجدید نظر کرده و فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حفظ محیط زیست را سرلوحه قرار دهند. بری رفع مشکلات زیست محیطی اصفهان باید تلاش جدی کرد و دامن زدن به مشکلات صحیح نیست.
انتهای پیام

نظر شما