شناسهٔ خبر: 26297487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

استاد دانشگاه بیلگی استانبول در گفت‌وگو با ایلنا:

دلیل برگزاری انتخابات زودهنگام، نگرانی از وضعیت اقتصادی بود/ اردوغان به دنبال حفظ رای طبقه کارگر و مغازه‌داران است

اگر رئیس‌جمهوری فعلی پیروز انتخابات شود، ترکیه همچنان روی به سمت روسیه خواهد داشت و از این کشور کمک خواهد گرفت. اگر احزاب مخالف بتوانند اکثریت پارلمان را از آن خود کنند و اپوزیسیون به ریاست‌جمهوری برسد، ترکیه همکاری بیشتری با شرکای اروپایی خود خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

«کان کمگیل» استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در دانشگاه بیلگی استانبول است. وی تاکنون مقالات و آثار بسیاری را در حوزه سیاست خارجی و داخلی ترکیه و همچنین روابط بین‌الملل به رشته تحریر درآورده است.

کان کمگیل با اشاره به انتخابات زودهنگام ترکیه که اکنون در حال برگزاری است، به خبرنگار اعزامی ایلنا گفت: پیش از هر چیز، درخواست انتخابات زودهنگام از سوی «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، را می‌توان با وضعیت فعلی اقتصاد ترکیه توضیح داد. اقتصاد ترکیه مدت مدیدی است که به‌خاطر بدهی‌ها و سقوط ارزش لیر با مشکل مواجه شده است. تورم و رکود اقتصادی از دیگر مسائلی هستند که مردم را درگیر کرده‌اند. افزایش نرخ بهره هم نتوانسته کمکی به این قضیه بکند. این امر بدان معناست که چیزی نخواهد گذشت که اقتصاد در سراشیبی سقوط قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: اردوغان، با آگاهی از این امر، خواستار انتخابات زودهنگام شد تا از واکنش‌های آینده به این سقوط اقتصادی بکاهد و رای طبقه کارگر و مغازه‌داران را برای خود حفظ کند که به طور طبیعی به کسی نظر مثبت دارند که اوضاع آن‌ها را در وهله اول مدنظر داشته باشد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه بیلگی استانبول با اشاره به تاثیر خروجی انتخابات ترکیه بر وضعیت میدانی عملیات این کشور در سوریه گفت: در این زمینه تردیدهای بسیاری وجود دارد. اگر اردوغان در انتخابات پیروز شود و حزب ائتلافی‌اش بتواند اکثریت را در پارلمان به دست آورد، احتمال ادامه فعالیت‌های نظامی در سوریه وجود دارد. البته از چالش‌های ژئوپولیتیکی هم نباید گذشت که در مورد مکان‌هایی چون عفرین بسیار اهمیت دارد، به‌ویژه در رابطه با همکاری نیروهای آمریکا و فرانسه با نیروهای دموکراتیک سوریه که بیشترین تعداد کردهای یگان‌های مدافع خلق در آن قرار دارند.
وی گفت: به هر روی، اگر اردوغان پیروز شود، ترکیه همچنان روی به سمت روسیه خواهد داشت و از این کشور کمک خواهد گرفت. اگر احزاب مخالف بتوانند اکثریت پارلمان را از آن خود کنند و اینجه به ریاست‌جمهوری برسد، ترکیه همکاری بیشتری با شرکای اروپایی خود خواهد داشت. اما نباید از یاد برد که ائتلاف مخالفان دولت هم گرایش‌های ناسونالیستی دارند، البته بی‌تردید نه به حرارت حزب ائتلافی اردوغان. این امر بدان معناست که حتی اگر احزاب مخالف پیروز شوند هم احتمال ادامه عملیات نظامی در سوریه وجود دارد.

این نویسنده وتحلیل‌گر سیاسی با اشاره به وضعیت کردها به ویژه طرفداران «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها، در انتخابات گفت: کردهای ترکیه نگاهی منفی به اردوغان و حزب عدالت و توسعه دارند. آن‌ها پیشتر نیز در دهه ۱۹۹۰ در برابر هجمه‌های سیاسی قرار گرفته بودند. در این میان از میان رفتن قرارداد صلح سال ۲۰۱۵ هم باید در نظر گرفته شود. 

وی گفت: سیاست اردوغان بیشتر مبنی بر کنار زدن حزب دموکراتیک خلق و نگاه داشتن آرای‌شان زیر ۱۰ درصد است. زندانی کردن دمیرتاش، نیز بخشی از همین استراتژی است. با وجود تمام این کارها تردید ندارم که حزب دموکراتیک خلق حضوری قوی در پارلمان خواهد داشت.

کان کمگیل با اشاره به نتیجه این انتخابات بر روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا گفت: مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا مدت‌هاست که متوقف شده است و تنها در سال ۲۰۱۶ و به‌خاطر بحران پناهجویان دوباره به‌طور موقت از سر گرفته شد. اگر انتقال قدرت صورت بگیرد، باید بگویم که احزاب مخالف بی‌تردید برای از سر گرفتن روابط تلاش خواهند کرد. اما اکنون در اروپا نیز شاهد موج نژادپرستی و بیگانه‌هراسی هستیم. باید دید چه پیش می‌آید و اروپا در صورت پیروزی احزاب مخالف چه واکنشی نشان می‌دهد.  

این نویسنده و استاد علوم سیاسی ترکیه با اشاره به سقوط ارزش لیر ترکیه در برابر دلار گفت: یکی از دلایل سقوط ارزش لیر، افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی در نتیجه تصمیم‌های اقتصادی بانک مرکزی آمریکا است و همچنین عملکرد ضعیف بازارهای ارزی نوظهور. اما چنین تحلیلی عملکرد ضعیف اقتصادی لیر ترکیه را از قلم می‌اندازد. این بحران نتیجه سوءمدیریت حزب عدالت و توسعه است که برای مدت زیادی به اعتبار ارزان موجود در بازارها تکیه داشت. اردوغان نتوانست بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ را که اروپا و آمریکا و ژاپن را درنوردید، مدیریت کند، آن هم زمانی که بازار پر شد از پول با بهره کم.

وی ادامه داد: باکسری حساب جاری و بدهی بخش خصوصی در بالاترین حد خود، ترکیه به طور فزاینده‌ای کار را برای بدهی‌های خدماتی و سرمایه‌گذاران سهام دشوار می‌کند که البته منجر به خروج سرمایه آن‌ها  از کشور می‌شود.

نظر شما