شناسهٔ خبر: 26297262 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

گفت‌وگویی صریح با نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس هفتم؛

احمدی‌نژاد می‌خواست دولتش رجایی باشد اما برخی استانداران و اطرافیانش از این جنس نبودند/ افرادی که آسانسوری نماینده‌ شده‌اند، دستور می‌‌گیرند

شایق می‌گوید در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم از احمدی‌نژاد حمایت کرده اما با این حال در مجلس هفتم بیشترین تذکرات را او به دولت داده و در انتخابات دهم نیز بار دیگر از احمدی‌نژاد حمایت کرده است.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی آناج: عشرت شایق از چهره‌های شناخته شده‌ سیاسی در تبریز و تهران است، در مجلس هفتم حضور فعالی داشت اما با این حال در مجالس بعدی از رسیدن به کرسی نمایندگی باز مانده است. در حال حاضر به فعالیت‌های اجتماعی مشغول بوده و بیشتر زمان خود را به مطالعه و مشاوره اختصاص داده اما همچنان رویدادهای سیاسی را دنبال می‌کند.

گفت‌وگویی مشروح با نماینده اسبق مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی داشتیم که در آن به موضوعات مختلفی پرداخت شد، متن کامل این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

افراد فاقد فعالیت سیاسی و اجتماعی با لابی پشت صحنه عضوی از یک لیست 30 نفره شده‌اند

آناج: شما در مجلس هفتم حضور داشتید و به‌عنوان یک سیاستمدار با فضای خانه ملت آشنایی دارید، لابی‌ها و بده‌بستان‌ها در مجلس تا چه اندازه تعیین کننده هستند؟

در مجلس همواره لابی اتفاق می‌افتد اما نوع، جنس، شرایط و نتیجه لابی همیشه مهم است، خیلی زمان‌ها لابی رخ داده ولی به دلیل استحکام نمایندگان ملت منجر به نتجه نشده است. برای واکاوی موضوع ابتدا بایستی به مقدمه مجلس نگاه کنیم، اعضاء خانه ملت انتخابی‌اند نه انتصابی، و حداقل یک سال قبل از اینکه بخواهد مجلس شروع شود یک سری فعالیت‌ها آغاز و برای نمونه شخصی را که شما در هیچ جایی او را ندیده‌اید و فاقد فعالیت اجتماعی و سیاسی می‌باشد، خود با لابی‌های پشت صحنه برای تعیین آرایش سیاسی مجلس دهم می‌آید عضوی از یک لیست 30 نفره می‌شود.

فائزه هاشمی با نام پدر در مجلس پنجم نماینده تهران شد

البته چنین مسایلی صرفاً در مجلس دهم محدود نمی‌شود، در مجلس پنجم نیز فائزه هاشمی به دلیل وابستگی نسبی به یکی از شخصیت‌های شناخته شده‌ی کشور با رأی بالایی به مجلس راه یافت و در هیجانات و ایجاد فاصله با ارزش‌های انقلابی موثر عمل کرد. این فرد تنها به سبب اینکه دختر یکی از مقامات بود در عرصه‌ ورزشی اقدامات شاذ انجام و نظریاتی نیز در این راستا ارائه می‌کرد.

وقتی خاتمی رئیس‌جمهور شد، برادرش از مطب به مجلس ششم راه یافت

در ایران آشنایی‌های سیاسی در فامیلی سیاسی هم نمود می‌یابد و بعضی‌ها به سبب آن تشکیلات سیاسی به خیلی از افراد نزدیک می‌شوند که بحث فرزندخوانده پیش می‌آید. مثلاً وقتی خاتمی رئیس‌جمهور شد و دولت اصلاحات را تشکیل داد برادر او که تا دیروز در مطب نشسته و نسخه می‌نوشت سال 79 به مجلس ششم راه یافت، شاید او به مسایل اجتماعی آگاه بود اما مسایل سیاسی و امنیتی فرق داشت و با این حال نایب‌رئیس مجلس شد.

نماینده آسانسوری دستور می‌گیرد در فلان طبقه فلان کار را انجام دهد، سیاست‌مدار نیست

با این مقدمه می‌توان گفت همانقدر که تعداد افرادی که پلکانی به مجلس رسیده‌اند کاهش یافته است، تعداد کسانی که آسانسوری به مجلس رسیده‌اند زیاد شده است. مجلسی با نمایندگان آسانسوری نیز تضعیف خواهد شد چراکه یک نفر آن نماینده را نشانده است و اوست که می‌گوید مثلا در طبقه 75 آن کار را انجام بده! آن افراد دستور می‌گیرند و سیاست مدار نیستند.

این سخنان به معنای نفی تشکیلات نیست، اتفاقاً تشکیلاتی که پاسخگوی مردم باشد مشکلی ندارد اما اکنون چه کسی پاسخگوی اقدامات اعضاء لیست امید در تهران است؟ چه کسانی این لیست را داده است؟ بعضی از افراد در این لیست بالاتر از استحاله هستند.

فردی که دیده از دین چیزی عایدش نمی‌شود، اکنون نماینده است/ در زمان ما خبری از خودرو ویژه نبود

یکی از نمایندگان عضو لیست امید در تهران که زمانی لباس روحانیت بر تن داشت خود را خلع لباس کرده است، این بدان معناست که سمت دین رفته اما از آنجایی که دیده از دین چیزی عاید او نخواهد شد، لباس را از تن درآورده و اکنون در صفحات مجازی به نشر اخبار کذب مشهور است و با این شرایط توصیه سیاسی هم می‌کند.

در مجلس هفتم ما قبلاً از آنکه موردی را جار بزنیم ابتدا به مسئول مربوطه زنگ می‌زدیم که در فلان نقطه‌ی تبریز این اتفاق رخ داده است و چنانچه پاسخ قانع کننده‌ای ارائه نمی‌دادند فردای آن می‌رفتیم در مجلس تذکری را می‌نوشتیم که مقدمه سوال بود و به مسئول مهلت می‌دادیم مشکل را رفع کند. صرفِ سخن گفتن و توئیت‌زنی نمی‌تواند مصداق انجام وظیفه تلقی شود. در زمان ما خبری از این خودروهایی که اکنون به نماینده‌ها با راننده می‌دهند نبود و نصف دریافتی‌مان را هم صرفِ حضور در این جلسه و آن جلسه با تاکسی می‌کردیم.

اگر من قصد الحاق به جناح مقابل را داشتم اکنون مدیرکل جایی بودم!

آناج: گفته‌‌اید در لیست اصولگرایان نخواهید بود و آیا این به‌ معنای الحاق به جناح رقیب است؟

مواضع عشرت شایق را باید از زبان او و در سایت شخصی‌اش دید، گاهی اخباری در فضای مجازی رد و بدل می‌شود که صحت ندارد. اگر قرار بود بنده خط مشی خود را عوض کنم و به آن‌طرفی‌ها ملحق شوم کم پیشنهاد نداشتم و ندارم ولی بنده نام این دوره را مطالعه و مشاوره نهاده‌ام و فکر می‌کنم در آنجا مفیدتر هستم تا اینکه بروم در یک جایی مدیرکل شوم.

احمدی‌نژاد می‌خواست دولتش رجایی باشد اما برخی استانداران و اطرافیانش از این جنس نبودند

آناج: شما جزو حامیان محمود احمدی‌نژاد بودید، از حمایت‌هایتان پشیمان نیستید و آیا یک‌بار دیگر به او رأی می‌دهید؟

اگر به احمدی نژاد رای می‌دادند اول می‌رفتم سراغ حقوقدانان مجلس و از آنان سوال می‌کردم آیا اصول قانون اساسی را این فرد در بعضی جاها زیرپا گذاشته است یا خیر؟ هرچیزی که در مجلس تصویب می‌شود دولت وظیفه ابلاغ آن را دارد اما آقای احمدی‌نژاد دو بار این کار را انجام ندادند.

و سوال دیگر اینکه آیا رئیس جمهور حق دارد بدون توضیح و توجیه 11 روز خود را خانه نشین کند؟ احمدی‌نژاد به ما گفته بود می‌خواهد دولتش از جنس شهید رجایی باشد ولی ما بارها تذکر دادیم که استاندار و بعضی نفرات پیرامونش از این جنس نیستند. در سال 84 تا 87 بیشترین تذکر را به آقای احمدی نژاد بنده داده‌ام.

آناج: اگر تا سال 87 بیشترین تذکر را به او دادید چرا در انتخابات 88 یک بار دیگر از او حمایت کردید؟

رقبای احمدی‌‌نژاد کسانی بودند که از لحاظ سوابق و کارنامه پیش او نمره پایین‌تری کسب می‌کردند.

در انتخابات مجلس هشتم و نهم آشکارا رأیم را در تبریز خوردند/ در لیست بودم اما برخی می‌گفتند به ما رأی دهید اما به آن خانم نه!

آناج: در انتخابات مجلس دهم چرا به تهران رفتید؟

چون در مجلس هشتم و نهم در تبریز آشکارا رای من را خوردند و شرایط تبلیغی طوری بود که مثلا در لیست می‌گفتند به ما رای بدید ولی به خانم رای ندهید! به مرور زمان هم شخصیت‌ها را مردم می‌شناسند همانطور که منِ شایق را شناخته‌اند، یک جایی را پیدا کنید که بنده در صحنه‌ای غایب بوده باشم.

آناج: همچنان بر عقایدی که در مجلس هفتم داشتید ثابت قدم مانده‌اید؟

نخیر، رشد کیفی داشته و دقیق‌تر شده است.

افرادی که سابقه 3 دوره نمایندگی دارند کنار بکشند/ مستاجرم و آقازاده‌ام راننده کامیون است

آناج: برای آنکه مجلس ایران انقلابی‌تر و موثرتر شود چه مولفه‌هایی نیاز است؟

پیشنهاد می‌کنم افرادی که 3 یا 4 دوره نماینده شده‌اند، خودشان دیگر کاندیدا نشوند و بیایند در مجلس بعدی به عنوان مشاور مجرب و صاحب تجربه به مجلس کمک کنند و دیگری هم مدرک افراد است، باید ببینیم چطور درس خوانده‌اند و مدرک‌شان را از کجا آورده‌اند! دیگری هم اینکه به خانواده‌اش نگاه کنیم و ببینیم در چه شرایطی قرار دارد.

بنده در زمان نمایندگی‌ام مستاجر بودم و اکنون نیز مستاجرم. فرزندم هم راننده کامیون است و شاید اگر مادرش نماینده مجلس نبود مثل دیگر جوانان صاحب شغل بهتری می‌شد.

انتهای پیام/

نظر شما