شناسهٔ خبر: 26295922 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

برگزاری نشست" امتناع از زمینه " با حضور دکتر سید محمد بهشتی درگیلان

سلسله نشست‌های توسعه گیلان با حضور دکتر سیدمحمد بهشتی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، دکتر کیوان محمدی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، دکتر سیدهاشم موسوی، رییس پژوهشکده گیلانشناسی، معاونین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و برخی دیگر از مسئولان استان در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان برپا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا گیلان، در این مراسم که با عنوان " امتناع از زمینه" برپا شده بود، دکتر بهشتی با  اشاره به معضلات توسعه در ایران و آسیب شناسی آن، به نقد جریان و روند توسعه در کشور پرداخت.

وی با بیان اینکه موضوع صحبت من عنوانش "امتناع از زمینه" است، بیان کرد: من سالها در این حوزه فکر میکردم و به دنبال یک مثال مناسب می گشتم تا اینکه به بیماران اوتیسمی برخوردم که ویژگی شان امتناع از جامعه و برقراری ارتباط با آن است. به همین خاطر ما ایرانی ها نیز ممکن است باهوش، باسواد و یا نابغه باشیم اما این معضل عدم ارتباط با محیط در همه ما هست.

رئیس شورای عالی میراث فرهنگی کشور با ذکر مثالی بیان کرد: در برف سال ۸۳ گیلان، ۲۷ هزار سقف خانه یا تجاری در رشت فروریخت. همین موضوع را اگر بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که چرا نتیجه انهمه تحصیل و دانش امروز نتوانسته منجر به کاهش این حادثه شود. ما سال ۵۱ هم شاهد بارش برف بسیار سنگین در رشت بودیم، سال ۲۷ هم چنین برفی آمده است، اما در آن سالها سقفی خراب نشد. بااینکه خانه ها از این میزان مصالح و فولاد برخوردار نبودند. یا مثلا می بینیم کارخانجاتی مانند فولاد که نیاز به آب دارند، در استانهای مرکزی و کویری ایجاد می شوند. دلیلش این است که مهندسان امروز ما فکر می کنند می توانند معجزه کنند درحالیکه هر توسعه ای برپایه اقلیم خود باید بنا شود.

دکتر بهشتی ادامه داد: اکنون اگر برروی ارزش و ثروت کشور ما بحث شود می گوییم ثروت ما نفت و گاز و مواد خام و... است. درواقع مواد خام را ثروت می دانیم. اما در گذشته ما با افزودن ارزش افزوده بر این مواد خام آن را جزو ثروت حساب می کردیم. به عنوان نمونه در شهر کاشان ثروت ایجاد شده از طریق ارزش افزوده ای بود که بر نخ ابریشم ایجاد می کردند و از آن فرش و دیگر مواد می بافتند. اگر امروز بگویند درامد نفتی ما تمام شد ما نمی دانیم فردا چکار باید کنیم. بنابراین بهتر است از هم اکنون زنگ های خطر و وضعیت اضطراری را به صدا دربیاوریم. تا زمانی هم که بیماری اوتیسم ما درمان نشود نمی توانیم توسعه بیاوریم.

وی با انتقاد از روند صنعتی شدن کشور بیان کرد: ۸۰ سال است که در بخش صنعت سرمایه گذاری می کنیم اما هنوز هم جزو کشورهای صنعتی نیستیم. چون راه را اشتباه رفته ایم. برخی می گویند موفق نشده ایم چون کشور ما کشاورزی است اما ما زمینهای وسیع کشاورزی و مرتعی نداریم و ضمن اینکه اساس اقتصاد ما در قرون گذشته تجارت و بازار بوده است. چنانکه ما در قرون گذشته بازار داشتیم و در بازارهای گذشته مکانی برای تولید هم داشتیم؛ این را کتب تاریخی ما می گوید.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در ادامه گفت: شاخص نظام برنامه ریزی ما بر اساس زمینه نیست. زمینه چیزی است به مانند هویت و روح آن شهر یا استان. چیزی که مثلا ما رشت را با آن می شناسیم. توسعه هم در لغت یعنی وسعت دادن و با معنای رشد متفاوت است.

دکتر بهشتی با بیان اینکه ایران کشوری داینامیک است و منابع آن بالقوه است، تاکید کرد: به همین خاطر اساس توسعه ما با اروپا که استیبل است و منابع بالفعل دارد، فرق می کند. اما در همین کشور داینامیک ما نمی توانیم زباله سه برابر دنیا تولید کنیم، سه برابر آب مصرف کنیم و اکنون اکوسیستم ما به آستانه تحمل خود رسیده است. به همین خاطر ما برسر دوراهی قرار گرفته ایم و راه این است که امتناع از زمینه نداشته باشیم، اهل سرزمین خود شویم و یا اینکه بمیریم. درواقع آمارهای موجود ما را به انتخاب سخت رسانده است.

در ادامه دکتر "محمود طالقانی" رییس موزه میراث روستایی گیلان هم بیان کرد: متاسفانه ما در دهه های اخیر اندیشیدن را از دست دادیم. اینهمه نهاد و شورا و... ایجاد شد تا اندیشه کنیم اما نه اینجاها و نه در دانشگاه به اندیشیدن می پردازیم. ما می خواسیم به توسعه اروپا برسیم اما سرزمین خودمان را هم نمی شناختیم و لایه های درونی اش را ندیدیم.

 

نظر شما